/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Restaurering af antikviteter
Fra : ebg_888
Vist : 889 gange
200 point
Dato : 19-12-12 08:35

Jeg har haft nogle møbler og malerier opmagasineret, og har nu fået dem hjem.

De er blevet behandlet meget hårdhændet af flyttefirmaet, og for første gang ser jeg mig nødsaget til at klage og kræve erstatning.

Men jeg er meget i tvivl om, hvilken erstatning man kan kræve, når det drejer sig om reparationer af det ødelagte.

Et gammelt maleri i en bred antik guldramme havde 6 steder fået slået stykker af rammen, i alt ca 40 cm.
De fleste stumper lå i indpakningen, men der mangler ca en fjerdedel, så jeg kan ikke lige selv ordne det.
Desuden var selve maleriet slået ud af rammen, og det må havde krævet at maleriet nærmest er kastet rundt.

En antik gammel sekretær har fået revet et ben af plus en del af møblet revet med.

Det er lige til at tude over, så slemt havde jeg ikke i min vildeste fantasi troet, at man ville behandle andres ejendele.

Det drejer sig om arvestykker fra mine forældre, og jeg havde ovenikøbet fået anbefalet flyttefirmaet af bobestyreren (men han får måske procenter?).

- og så er der så "alt det andet": En bid af en gammel lampe mangler, en masse besynderlige pletter på en lædersofa, der ligner hvid maling, o.s.v.
Men det bliver for uoverskueligt at nævne også.

Har nogle her på Kandu været ude for noget lignende, og har I nogen anelse om, hvad det vil koste at få lappet tingene sammen af en fagmand?

Jeg er ikke interesseret i kontanter, jeg vil bare gerne have mine ting ordnet så nogenlunde pænt.

Accepteret svar
Fra : EiHaBr

Modtaget 200 point
Dato : 19-12-12 11:21

Jeg håber det bliver rigtig rigtig rigtig dyrt for firmaet, antikviteter og lignende kan jo ikke erstattes med penge. Det burde virkelig give firmaet problemer. Hvad om man fotograferede tingene inden afhentning, så man har beviser, digitale billeder er jo gratis. Var det ikke en ide til andre, jeg ved nok du ikke kan bruge det til noget men, var det ikke et forslag, for at få renset ud i firmaerne.
Blot lige en venlig tanke.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-12-12 08:32

Citat
Det er lige til at tude over, så slemt havde jeg ikke i min vildeste fantasi troet, at man ville behandle andres ejendele.

Dem er der desværre rigtig mange af og ikke kun i den branche, men kan ikke hjælpe dig, bortset fra billeder før og efter det er snart den eneste måde at bevise noget, nu omdage.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 21-12-12 16:36

Jeg vil anbefale dig at rådføre dig med DMF (Dansk Møbeltransport Forening) - og i øvrigt altid sikre dig, at det flyttefirma, du benytter, er medlem hos DMF.

Det giver en vis garanti for ikke at ryge i kløerne på plattenslager-typer som Jens Benny Sørensen ("Danmarks Værste Flyttemand"), der trods utallige klager og tabte retssager, stadig får lov til at husere i Danmark - endda med 5 flyttefirmaer.
Vanvid.

Du skulle også prøve at læse her under Forbrug.dk, som giver råd om flytning, og om eventuelle klager efter en flytning:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Bolig-og-fritid/flytning/klage

Næste gang, du skal have flyttet, kan du checke flyttefirmaet hos trustpilot.dk inden du vælger flyttefirma.
Det er et godt sted med informationer om både de reelle firmaer og dem, som man skal holde sig langt fra.
http://www.trustpilot.dk/review/flyttefirmaet.dk

Jeg håber sandelig også, at du vil give dig tid til at anmelde det flyttefirma, der har mishandlet dine ejendele, hos trustpilot.dk, så andre er advaret.

Som andre i denne tråd har nævnt, er det desværre vigtigt at checke sine møbler godt for ridser og fejl - og fotografere møblerne - inden man flytter.
Så kan man dokumentere, hvilke mangler, der er opstået under selve flytningen.

Især med antikviteter, som jo på grund af deres alder ofte har fået nogle mærker hist og pist, er det vigtigt med dokumentation for, hvad flyttefirmaet må påtage sig ansvaret for.

Jeg har selv fået ødelagt nogle arvestykker under flytning, og kender til, hvor ked af det, man så bliver, for det drejer sig jo egentlig ikke om penge, men om affektionsværdien.

Heldigvis findes der da stadig flyttefirmaer, der sætter en ære i at udføre deres arbejde ordentligt - og ikke kun er pengemaskiner.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 21-12-12 16:41

- du får også lige et link til DMF (Dansk Møbeltransport Forening):
http://www.flytning-dmf.dk/

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 21-12-12 17:15

Hvis det drejer sig om en af de gamle forgyldte rammer med masser af ornamenter, må du regne med, at det vil blive så dyrt at få den restaureret hos en professionel rammemager, at det er billigere at købe en ny ramme.

Det lyder fjollet, men sådan er det desværre blevet i dag med lønningerne.

Et flyttefirma vil - hvis du kommer igennem med din klage - højst betale dig for din rammes værdi inden afhentningen.

Mange kommer ikke igennem med klager over flyttefirmaer, fordi de ikke på alle mulige måder har sikret sig, inden de valgte flyttefirma.

Så er det jo påstand mod påstand.

I "De Gode Gamle Dage" var der noget, der hed faglig stolthed.

Den finder man ikke så ofte længere.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 25-02-13 18:32

Tak for svaret EiHaBr.
Jeg prøver nu at klage via Forbrugerklagenævnet, men det tager tid.