/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Fradrag i efterløn, beregning ?
Fra : larsbjoern
Vist : 470 gange
200 point
Dato : 17-12-12 18:07

Hvis man går på efterløn på et tidspunkt mellem 60 og 62 år (ikke opfylder 2 års reglen), og sideløbende med efterlønnen ønsker at få udbetalt løbende livsvarig pension fra en arbejdsgiverbetalt pensionsordning, hvilke beløb danner så baggrund for beregning af fradraget i efterlønnen:
1) De beløb (årlig livsvarig ydelse og depotværdi) som pensionsselskabet indberettede på efterlønstidspunktet (60 års dagen), eller
2) De beløb som er de dagsaktuelle på dagen hvor man reelt går på efterløn ?

Arbejder man f.eks. til man bliver 61 år er der jo indbetalt pension i yderligt 1 år (har måske også selv foretaget yderligere indbetaling) hvilket jo forhåbentligt giver en lidt større årlig ydelse og en større depotværdi.
Hvis det IKKE er pensionsbeløbene ved 60 års dagen der danner baggrund for beregning af fradraget i efterlønnen kender man jo reelt først sin nøjagtige samlede ydelse når pensionsselskabet har beregnet/udbetalt den 1. ydelse og a-kassen, på denne baggrund, har beregnet efterlønnen.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-12-12 21:56
Kommentar
Fra : swarn

Dato : 17-12-12 22:23

Hvis du er medlem af en fagforening, for det er du vel, så ville det være det nemmeste at kontakte dem.

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 18-12-12 10:29

Til Marken84: Generel information om efterløn kan læses mange steder, men mit spørgsmål finder du ikke svar på her !
Til Swarn: Ja, man kan selvfølgelig spørge i sin A-kasse og andre steder, men det betyder jo ikke nødvendigvis at man får korrekt svar!
Man kan jo også læse loven og bekendtgørelsen om "Flexibel efterløn", men netop denne problematik ser jeg ikke klart beskrevet.
Derfor satser jeg på et svar i dette forum fra en person som ved noget om sagerne !

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-12-12 21:13

Det skal du ikke regne med her!

Det er -for det meste - lutter amartører, der er herinde.

Hvis du skal have et korrekt svar, der gælder for dig, skal du have professionel rådgivning, og den må du betale for.

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 18-12-12 23:23

Nu kan man vel ikke udelukke, at der på dette forum også er nogle som rent faktisk ved noget om sagerne, men jeg må give dig ret i, at der er ekstremt mange på dette forum som kloger i ting som de ikke har forstand på, og som giver helt forkerte svar !