/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fejl på Junkers gaskedel?
Fra : RasR
Vist : 2689 gange
20 point
Dato : 15-12-12 17:32

Hej!

Jeg har en Junkers gaskedel fra ca. 1991. Den har typebetegnelsen ZSR 18-2AE.

Den har lavet varmt vand hele sommeren uden problemer, men da fyringssæsonen startede (hvilket er sent pga. brændeovn), og jeg tændte for rumvarmen begyndte kedlen at gøre knuder. Når man tænder kedlen, og der til at starte med skal laves varmt vand, kører den som regel indtil vandvarmeren melder klar. Så skifter kedlen over til rumvarme, og efter et stykke tid - det kan være kort tid eller lang tid - så slår kedlen fra, og den røde lampe på betjeningspanelet lyser. Man kan så slukke kedlen, og resette med knappen på betjeningspanelet - og efter et stykke tid kan kedlen så starte igen. Er man for hurtig til at tænde efter et reset, falder kedlen ud igen med det samme. Har man ladet den være slukket en halv eller en hel time, kan den køre et stykke tid uden at falde ud.

Jeg har så haft VVS'eren ude at kigge på kedlen, og han sagde at enten var det fordi den lavede for meget CO (det målte han så, og det var ikke derfor), eller også var der et print der var brændt af. Jeg fik en pris på blæser- og ioniseringsprint - 4.500,-... Hovedprintet skiftede han for et år siden. Beskeden var sådan set, at jeg lige så godt kunne skifte kedlen først som sidst.

Kan det passe? Når kedlen fint kan lave varmt vand, så må den da også kunne lave rumvarme. Det er jo samme sted varmen bliver til?

Jeg har kigget, og de to print har numrene ET 8 748 300 034 & ET 8 748 300 126. Det første kan man få kastet i nakken på ebay.de, men nummer to kan jeg ikke finde. Og er det overhovedet de to print der er problemet?

Mvh
Rasmus

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-12-12 17:41

Det kan godt betale sig at købe reservedele til fyr på nettet. VVSeren tager overpris, nogle gange det dobbelte, hvilket jeg har erfaret.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-12-12 17:49

Det sandsynligvis printet. En gaskedel kan køre i 100 år uden at blive slidt. Men det vvseren mener er nok, at du måske skulle investere i et kondenserende fyr, som sparer mindst 25 %. Det kan være sparet ind på 5 år. Nogle virksomheder låner til et nyt gasfyr og afdrages i takt med besparelsen.

Kommentar
Fra : RasR

Dato : 15-12-12 18:01

Hej Thyregod8!

Jeg kan ikke skifte kedlen ud for at spare penge, for mit gasforbrug beløber sig kun til 8.000 - 10.000 om året. Gaskedlen bruges primært til opvarmning af brugsvand, og så til at supplere brændeovnen når det er rigtig koldt. Så hvis jeg skal afskrive en ny kedel til > 30.000 med en årlig besparelse på 2.500, så ender det med ikke at kunne lade sig gøre, inden den nye kedel også er udtjent.

Hvilket af de to print vil det i så fald være der fejler, og hvad er årsagen til at kedlen falder ud? Og hvad er det egentlig for en dims der falder ud? En overkogssikring, eller hvad?

Hvis jeg køber to andre print på nettet, er der så noget der skal justeres, eller er det "plug and play"?

Mvh
Rasmus

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-12-12 18:10

Jeg ved det ikke, men når man "får kastet det i nakken" er det nok det print, der skal skiftes ud, da der bliver solgt mange af dem. Du kan jo forsøge selv og ellers tilkalde vvseren, hvis det ikke virker.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-12-12 18:11

Ellers velkommen til Kandu.dk

Kommentar
Fra : RasR

Dato : 15-12-12 18:30

Tak for svarene og tak for velkomsten!

Det der egentlig nager mig, er at jeg ikke tror det er nogen af de to print. Min fornemmelse siger mig at der er noget andet - en ventil eller sådan noget, da der ingen problemer er, når kedlen kun skal lave varmt vand, hvilket den jo har gjort problemfrit hele sommeren. Ellers styrer de to print også noget andet end blæser og tænding..?

Men VVS'eren er ikke til megen hjælp, da han åbenbart bare vil sælge en ny kedel.

Er der nogen bud på en VVS'er i Nordsjælland, som er ekspert i Junkers-kedler?

Mvh
Rasmus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-12-12 18:52

Jeg har et kondenserende ZSR 18-4
Min blæser er skiftet 2 gange grundet rust som falder ned i skovlhjulet.
Det opdages ved at den ryster.

Den oprindelige service "fra Bosch" benytter jeg ikke mere, men jeg har haft en VVS'er ude og lave det for mig.
Peter holm fra skovlunde
Om han er den bedste aner jeg ikke, men jeg har hidtil været tilfreds.

Uden at vide så meget gætter jeg på manglende nedkøling før skifteventilen slår over på huscirkulation, som så melder for høj temperatur, og stopper og den kan ikke genstartes før temperaturen er langt nok nede.
Hvorfor den gør det ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-12-12 19:16

Citat
Men VVS'eren er ikke til megen hjælp, da han åbenbart bare vil sælge en ny kedel.

Det lyder så bekendt.

Vi har en Vaillant gasfyr.Den har det med at gå istå,måske een gang om året (måske hveranden år).
Ialtfald så sjælden at fejler er svær at finde.
Citat
og resette med knappen på betjeningspanelet

Den bruger jeg IKKE. Derimod afbryder jeg ved el-kontakten,så alt strøm er væk.Måske er jeg overtroisk,men bilder mig ind,at det hjælper den bliver "afelektrificeret".(Statisk elektricitet).

Grin i bare,men jeg er stærk i troen.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-12-12 19:55

Elektronik kan godt resette sig selv ved at slukke 5 - 10 min. Så måske.