|
| Kommentar Fra : fun2 |
Dato : 12-12-12 23:21 |
|
Det sidste tal er diameteren, dvs 13 eller 14 tommer. Dæk på 13 tommer vil ikke passe på din bil.
Du kan i øvrigt overveje at bruge helårsdæk:
http://jyllands-posten.dk/motor/article4926904.ece
Det er specielt interessant, hvis du ikke kører ret meget i bilen.
| |
| Kommentar Fra : fun2 |
Dato : 12-12-12 23:26 |
|
Hvis ikke du kan finde det helt rigtige dæk, kan du overveje f.eks 155/65 14
Det første tal er bredden, det næste er forholdet mellem bredde og højde på dækket. Så 155/65 er lidt lavere end det du har nu, men det er ok. Du bør dog lige undersøge hvilke dæk din bil er godkendt til, inden du køber.
| |
| Kommentar Fra : jensegon |
Dato : 13-12-12 00:15 |
| | |
| Kommentar Fra : g_h |
Dato : 13-12-12 05:52 |
|
Hvis du går ned i profil, fra 70 til 65, vil du få en større fejlvisning på speedometeret.
Ligeledes vil det have en negativ indflydelse på brændstofforbruget. Ikke meget men alligevel.
| |
| Kommentar Fra : nilsg |
Dato : 13-12-12 07:16 |
| | |
| Kommentar Fra : Kyck |
Dato : 13-12-12 14:43 |
|
Mange tak for alle de gode svar - Hvor vil i anbefale at jeg køber nogle billede dæk henne?
Jeg er vel nød til at købe fælge på samme tid?
Er T-Hansen god? Hvad med at købe brugt og se finde et værksted hvor de kan monteres?
| |
| Kommentar Fra : fun2 |
Dato : 13-12-12 15:11 |
|
THansen er ok, køb dæk med stålfælge, de leveres monteret og lige til at sætte på bilen.
Hvis du køber brugt og skal have et værksted til at montere, så mister du meget hurtigt fortjenesten ved at købe brugt.
Det er ikke svært at montere hjulene selv, køb en donkraft og en momentnøgle i THansen, så tager det en times tid at skifte.
| |
| Kommentar Fra : nilsg |
Dato : 13-12-12 17:07 |
| | |
| Kommentar Fra : nilsg |
Dato : 13-12-12 17:29 |
| | |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 13-12-12 19:13 |
|
Jeg synes Jyllands-postens anvisninger er direkte livsfarlige:
Citat og med en bredde på op til 195 mm. |
En bredde på 195 mm. I en lille let bil????????? i sne og sjap. Det er jo himmelråbende.......
Hvad med om de anbefalede Formel1 hjul. Fuldstændig tåbelig. Vinterdæk skal ikke være bredere,end sommerdæk. Tværtom. Helt igennem dårlig "råd",dårlig journalistik.
M. Har kørt bil i 50 vintrer.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 13-12-12 19:29 |
|
Måske en forklaring er tiltrængt:
I mine unge dage,havde bilerne meget smallere dæk.Mine egne,Lloyd Alexander,Renault Gordini,Renault R8 og Taunus 12M,ja selv Saab V4,kørte på 3 og 4 tommer dæk.
Derfor spekulerede vi da aldrig i vinterdæk dengang. Renault`erne gik gennem massive snedriver,fordi de havde motoren i bagenden........ og smalle dæk.
M.
| |
| Kommentar Fra : nilsg |
Dato : 13-12-12 19:53 |
|
Mosebaek her er der tale om 155 mm, du ryger mosetørv, og har kørt 50 vintre?
Det er 75 års frakendelse!
Fy
Fy
Fy
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 13-12-12 20:15 |
|
Endda 50 vintre på det samme sæt dæk ? Nej, Mosebæk har så evigt ret: I de go`e gamle dage var dækkene smalle, motorerne spage og for Renault, Vw og NSU placeret i bagdelen. Det kunne godt give nogle " oplevelser " når vægten af motor og gearkasse ville sende bagenden fremad.
Men bortset fra det er der noget sandhed i, at brede dæk er uegnede til vinterkørsel.
Hvis du vil beholde bilen et par vintre kan jeg anbefale Michelin Alpin. De koster godt nok lidt mere end de fleste andre, men er suveræne i sne og sjap. De findes også brugte og med fælge på f.eks. Den Blå Avis, men se godt efter krydsmål og indpresning m.v.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 13-12-12 23:21 |
|
Citat Det kunne godt give nogle " oplevelser " når vægten af motor og gearkasse ville sende bagenden fremad. |
Rigtig! Men en sække cement i bagagerummet (foran) gjorde underværker.
Forøvrigt lidt en paradoks,at de to biler jeg har smadret i mine unge år,begge gik for at være datidens mest sikre.Nemlig Saab 95 2T og Saab 96 V4.
M.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|