/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Kan ikke åbne .1st filer
Fra : Lincoln1242
Vist : 540 gange
85 point
Dato : 12-12-12 10:02

Jeg har købt et bilkamera (sådan et der filmer ud af forruden), men har problemer med at afspille optagelserne. Der fulgte ganske vist et program med til afspilning af filerne, men det virker ikke, eller kun meget sjældent. For det meste får man en fejlmeddelelse.

Filtypen er ".1st" og så skulle man jo tro at man bare kunne søge på nettet efter en anden afspiller eller converter. Men det mærkelige er, at alle steder benævnes .1st-filr som tekst-filer. Derfor kan jeg ikke åbne optagelserne med hverken en avi, mpeg eller wmv-afspiller. Jeg kan åbne den med notesblokken (!), men får jo så kun en masse volapyk-tekst ud af det.

I specifikationerne til kameraet står der at det optager i mpeg - det er jo så IKKE tilfældet. Jeg har ikke kunnet finde noget brugbart på nettet omkring disse .1st-filer. De programmer jeg har fundet angives at kunne bruges til åbning af filerne - sandheden er dog at programmerne ikke er andet end toolbars, reklamer mv.

Der er ingen hjælp at hente hos internetfirmaet, hvor kameraet er købt; deres ”kundeservice” består i at skrive ”Have some patience, have a nice day”, uanset hvad man skriver til dem.

Nogen der kender til disse filer, og ved hvordan jeg kan afspille dem?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-12 10:15

Yes ..det er tekst filer: http://filext.com/file-extension/1ST

De kan åbnes med enhver tekst editor. F.eks. Notepad, Wordpad, Word osv.

Hvis filerne er meget store?

Kunne det så tænkes at du evvt. vil kunne afspille den med f.eks. Mediaplayer hvis du nu omdøber dem til *.mpg/*.mpeg ???

Årsagen til at de bliver gemt som *.1st og ikke *.mpg/*.mpeg iforb. med dit kamera kunne være en fejl i din registreringsdatabase. Rens den med f.eks. Ccleaner:

http://www.piriform.com/ccleaner/download

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 12-12-12 10:40

Jeg har prøvet at omdøbe filerne til et videoformat - og prøvet at åbne filerne med diverse videoafspillere. Men ingen af programmerne kan afspille filerne. Har prøvet på flere computere.

Fejl i registreringsdatabasen? Jeg gætter på at du mener i computeren. Men når kameraet optager, så er det vel kameraet, der afgør filtypen? Jeg forstår ikke hvorfor kameraet ikke optager filerne i mpeg, når specifikationerne for kameraet siger "MPEG"!

Jeg har for nylig prøvet ccleaner i anden anledning, og pc'en blev "udrenset". Desværre gjorde programmet mere skade end gavn, og jeg var nødt til at fjerne det igen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-12-12 10:51

Er der ikke andre filer i kamera/kort og hvor store er de 1st filer?

Det har ikke noget at gøre med regdb!

Den med CCleaner lyder mærkligt, har brugt den i flere år og den har aldrig lavet "unoder"
det må være en fejl 40!

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 12-12-12 10:56

Skriv lige hvad kameraet hedder - Navn og modelnummer!

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 12-12-12 12:23

Jo, der er andre filer på kortet (microSD). De er følgende af følgende typer:
CFG
TXT
MDB (tomt)
RPT
EXE (det program med hvilket man skulle kunne åbne 1ST-filerne - men det fejler).

1ST filerne er af variende størrelse; kameraet gemmer løbende optagelsen i små 'bidder'. De er fra 1 MB til 35 MB i størrelsen.

Kameraet hedder FS2000. Det kan bl.a. købes hos spydk.dk. (det er dog ikke der, jeg har købt mit)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-12-12 12:42

Er det dette http://boyaelectronic.en.china.cn/selling-leads/detail,1129861328,Car-Camera-FS2000-with-GPS-and-Edog.html

Der står at det er AVI format det bruger!

Prøv med VLC Media Player, det kan afspille alt(næsten)
http://www.videolan.org/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-12-12 09:05

Citat
EXE (det program med hvilket man skulle kunne åbne 1ST-filerne - men det fejler).

Måske fordi din pc er 64bit, har du søgt efter opdateringer til kameraet/ software
den EXE fil er helt sikkert et program der skal bruges for at konfigurere dit kamera før det kan tages i brug

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-12-12 07:21

Hvis det er i *.avi format skal man ofte installere et egnet codec før filer af denne type kan afspilles i div. medieafspillere. Du kan f.eks. benytte denne codec bundle:

http://www.cccp-project.net/ ...og nej, bare rolig; det er IKKE russisk

Ps. Jeg si'r som Klaudi: hvis Ccleaner fejler? ...så er der HELT sikkert noget galt med din computer.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 15-12-12 15:20

@Klaudi: Ja, det er det kamera, og ja, jeg havde læst at det var avi-format. Men de facto optager det i 1st-format - som heller ikke VLC Media Player kan afspille.

@mig-selv: EXE-filen er medieafspilleren, kaldet FirstScene. Der er ingen mulighed for at ændre indstillinger mv. Det ser ud til at være et meget simpelt program. Man kan dog åbne en konfigurationsfil, hvor man kan ændre visse indstillinger, bl.a. resolution: QVGA, VGA, MEGA. Optagekvaliitet, som er sat til standard. Optagehastighed er sat til 10 (hvilken enhed, der menes står der ikke), samt nogle andre indstillinger. Filen ligger på det microSD-kort, der sidder i kameraet, hvorpå også optagelserne bliver lagt. De første par gange jeg prøvede at afspille optagelser, så ’hakkede’ afspilningen eller programmet standsede. Nu går programmet i ’timeglas’ og derefter ’svarer ikke’ hver gang jeg åbner det. Alternativt får jeg fejlmeddelelsen: ”This file is not a image of FirstScene’.

@molokyle: Jeg har installeret programmet, men ved ikke helt hvad jeg så skal gøre… Er det en medieafspiller eller…? Jeg aner intet om hvad codec eller bundle codec er

Jeg forstår ikke hvorfor sådan et kamera ikke bare optager i et format, man kan afspille - istedet skal man gennemtrevle sin computer for fejl og installere 117 programmer, før det virker!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-12 08:32

CODEC ? Læs her: http://da.wikipedia.org/wiki/Codec

Der medfølger iøvigt en udmærket simpel medieafspiller med, når du installerer codec pakken fra CCCP. Når du har pakket filerne ud finder du filen: mpc-hp.exe ...dét er mediafspilleren 'Media Player Classic'. Det er den jeg selv benytter til alle former for mediefiler, da den her herlig fri for alskens tingel-tangel og gøgl som playlister, radiokanaler, favoritter og hva' har vi
Div. codec's indlæses automatisk af enhver medieafspiller du måtte have installeret.

Da forskellige codec pakker kan skabe konflikt vil det være en god ide at køre programmet 'insurgent', da det kan analysere dine codec's og rydde op i dem. Programmet findes på samme side (..til højre) som du hentede codec bundle't hos CCCP.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-12-12 16:08

filtypen kommer fra "Microsoft Visual FoxPro" men mon ikke VlC Player kan afspille denne filtype. Prøv det.

http://www.videolan.org/

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-12-12 16:14

Men de facto optager det i 1st-format - som heller ikke VLC Media Player kan afspille.
http://www.kandu.dk/spg165324.aspx#1896596

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-12-12 20:30

ser ud til det er noget Apple noget (quicktime/Itunes)

https://itunes.apple.com/us/app/1st-video-video-editor/id370524711?mt=8

Annuller spørgsmålet
Fra : Lincoln1242

Dato : 31-12-12 02:22

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Det har ikke været muligt at finde ud af hvordan man kan afspille de filer, som kameraet optager, og heller ikke firmaet, som har solgt mig kameraet, ønsker at svare på dette