/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund og nytårs-skyderi
Fra : jøjø
Vist : 2801 gange
200 point
Dato : 10-12-12 21:00

Min 5-årige hund har været skudræd i de 3 år, jeg har haft ham.

Værst er jo fyrværkeri og selve nytårsaften.

I starten jeg havde ham blev forskellige midler afprøvet - Baldrian, Zylkene, D.A.P. - og CD'er og almindelig træning.

I dag klarer han almindeligt skyderi ok, men nytårsaften er det for voldsomt for ham, så den ene gang om året er han blevet "dopet" - nu i 3 år.

Han har fået en blanding af Stesolid og Plegicil af dyrlægen, hvor Stesolid virker angstdæmpende og Plegicil virker sløvende.

Det har virket fortrinligt, og vi har trygt kunnet gå nytårsaftenerne i møde.

Jeg har flere steder fra ladet mig fortælle, at hver for sig virker Stesolid og Plegicil ikke godt på dyr.
Stesolid alene til dyr kan nærmest gøre dem uregerlige/aggressive, og Plegecil til dyr alene sløver dem, men lukker dem inde med deres angst.

Desværre kan Plegicil ikke længere fåes.

Jeg var i dag til dyrlægen til den årlige sundhedsundersøgelse - og for recept til nytårsmedicinen.

Jeg fik "Alprox" - et angstdæmpende middel , der skulle virke nogenlunde som Stesolid, bare i længere tid.
Dyrlægen mente, at Alprox skulle være nok til nytårsaften.

Sløvende medicin/sovemedicin kan dyrlægen ikke længere give som tabletter, så hvis man insisterer på at kombinere nerve- og sovemedicin skal man komme dagen før nytårsaften for at hunden kan få en indsprøjtning med sløvende medicin, som så virker i 3 døgn!

Jeg er ikke glad for/tryg ved dyrlægens forslag til en nytårsløsning til min hund.

Alprox alene kan vel gøre at hunden bliver uregerlig, som med Stesolid?

- og at give hunden en indsprøjtning med sløvnede medicin, der virker 3 døgn, virker tåbeligt, når min hund kun har brug for at være medicineret højst 8 timer selve nytårsaften.

Det var en længere smøre.

Har nogle her på Kandu skudrædde hunde og erfaringer med ovennævnte præparater, og eventuelt nogle gode forslag?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-12-12 21:32

Har kat, men det er vel det samme med alle dyr, den aften.
Jeg tænder en masse lys, så den ikke kan se så mange glimt´s samt spiller rimelig høj musik
jeg har ikke prøvet at dope den, som du skriver har det ikke altid en heldig virkning
dog har jeg brugt Baldrian som til en vis grad sløver dyret og tager sikkert det værste skræk

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-12-12 21:55

I en helsekostbutik kan du købe nogle homøopatiske dråber, der hedder "nødhjælpsmedicin" fra Bach.

De kan bruges til både mennesker og dyr. De har ingen bivirkninger overhovedet.

Du kan læse lidt om dem her: http://webwitch.info/Dyr/rescue_hunde.htm (virker bedst i ie)
På samme side kan du også læse om blomstermedicin generelt.

Min hund har ingen problemer når der bare skydes lidt af, som der ofte gøres i december, men nytårsaften bliver han nervøs, især hvis jeg forlader hjemmet.
Så nytårsaften giver jeg ham nødhjælpsmedicin.

Da min søn var mindre blev han stukket af en hveps og kom ind og virkede lettere chokeret, jeg gav ham så nogle få dråber nødhjælpsmedicin og så faldt han hurtigt til ro igen.

Jeg har også selv brugt nødhjælpsmedicin i forb. med et møde, som jeg vidste kunne blive ubehageligt, og det var vigtigt, at jeg hold hovedet koldt.
Det virkede lige så godt som en stesolid, blot uden den sløvende virkning.

Jeg mener en lille flaske koster mellem 100 og 150 kr.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-12-12 11:58

Så er det ved at være sidste udkald i behandlingen mod nytårsangst. Ny behandling med AnxiCalm fodertilskud enten som tyggetablet med kødsmag eller flydende med karamelsmag.
https://www.facebook.com/pages/Centrum-Dyreklinikken/182887755154987

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-12-12 15:54

Ja, uha hvor jeg kender det. Vi har en hund, når den hører skud eller tordenvejr, hænger tungen helt ud af munden, den puster og øjnene er helt fjerne, og det er helt helt umuligt at få kontakt med den. Det hjælper absolut ikke at skælde ud, og det hjælper ikke at have ondt af den,- man er helt magtesløs.
Nytårsaften bliver vi hjemme. Vi trækker gardinerne for først på aftenen, tænder lys og stearinlys og så tænder vi for musikken på mellemhøj styrke, det kværner så hele aftenen/natten indtil skyderiet ophører. Når kl. er 24, og der skåles, er det mest kritiske tidspunkt, det buldrer og brager, men radioen overdøver det, og hunden kan ikke se ud på en sort himmel, som er oplyst af blink, da der er trukket for.

Dette har taget nogle år at finde ud af, mange dumme situationer har vi været ude i, f.eks. har vi åbnet en flaske champagne så proppen sprang, og hunden blev helt vanvittig skør resten af aftenen........hvem tænker da lige på, at hunden er i nærheden, og at det kan udløse en "stakkels hund".

læs også:
http://www.dyredoktoren.dk/Mere-om-smaadyr/Nytaar.html

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 11-12-12 19:43

Citat
komme dagen før nytårsaften for at hunden kan få en indsprøjtning med sløvende medicin, som så virker i 3 døgn!

- ja, og denne indsprøjtning, som nogle dyrlæger nu tilbyder lige inden nytårsaften - som erstatning for de udgåede Plegicil-tabletter - koster kr. 535.

Blot for indsprøjtningen.
Den krævede sundhedsundersøgelse skal være overstået inden.

Plegicil- tabletterne til en enkelt nytårsaften kostede kun ca. kr. 50.

Så det bliver noget af en udskrivning, hvis man ikke har bil, og også skal have transporteret et sløvet dyr i en taxa.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-12-12 21:14

Citat
en helsekostbutik kan du købe nogle homøopatiske dråber, der hedder "nødhjælpsmedicin" fra Bach

HADER, når der BARE står et eller andet middel mod, men ikke hvad det indeholder?
Hvad indeholder det middel og har de godkendelse til at sælge det - tvivler, da de ikke engang oplyser om indholdet.
For mig lyder det som ´´medicin´´ der bare skal lindre smarte = Lidocain eller værre - hjemme-MIX/FIX, og give det til et dyr ville jeg aldrig gøre med de mange/ manglende oplysninger de giver.
Men betale ved kasse 1 kan man stadig, eller også skal man sikkert nærlæse hele deres side
for at finde ud af et eller andet = NEJ TAK.

Men ret mig og kom med ordentlige oplysninger om produktet
ISÆR fra den side der henvises til, jeg kan sg. ikke finde det

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-12-12 21:15

Beklager smertefejl og samme, angående stavefejl.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-12-12 21:29

Citat
Men ret mig og kom med ordentlige oplysninger om produktet
ISÆR fra den side der henvises til, jeg kan sg. ikke finde det

Det kræver sådan set bare, at man kan læse fra venstre mod højre, fra oven og ned.

"Nødhjælpsdråber bruges i situationer der kræver noget særligt af dyret, eller som kan virke stressende eller angstfyldte. Remediet kan både bruges forebyggende, i akutte situationer og som efterbehandling.

Rescue findes også som creme den er tillige tilsat Crap Apple. Den skal bruges udvendigt mod sår og skrammer. Før Rescue cremen kan bruges på en kat skal al pelsen rundt om såret fjernes

Rescue er en kombination af 5 Bach-blomster og den hjælper ved alle store og små nødsituationer.

Cherry Plum: mod at miste kontrollen og pludselige vredesudbrud
Clematis: mod tendens til at besvime
Impatiens: mod spændinger og stress
Rock Rose: mod følelsen af panik
Star of Bethlehem: mod chok"

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-12-12 21:30

Og her kan man læse om brugen af Bach's blomstermedicin til hunde generelt:

http://webwitch.info/Dyr/bach_blomster_remedier_til_hunde.htm

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-12-12 21:35

Og her kan man læse om Bach's blomstermedicin, helt overordnet:
http://webwitch.info/Blomsteressenser/blomstermedicin.htm

Blomstermedicin virker mod psykiske ubalancer.

Mange vil sikkert mene, at det er det rene hokus-pokus, og jeg forstår dem godt, den indstilling havde jeg også selv i mange år.
Men efter at have prøvet det, både på mig selv og mine dyr, så er jeg overbevist.

Og hvorfor fylde sin hund med et eller andet recept-krævende medicin, som med stor sandsynlighed også har nogle bivirkninger når man kan benytte et ganske uskadeligt middel.

Så bortset fra, at man kan undre sig over, at et udtræk af blomster stadig kan have en virkning når det er fortyndet i en pokkers høj potens, så er der såmænd ingen hokus-pokus i det.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 27-12-12 15:10

Jeg prøver også alt muligt,kan ikke forstå du ikke kan få plegicil fik det sammen med hexalid til min hund til nytårsaften ved min dyrlæger.Prøver også med rescue som troldepigen anbefaler ,det bruger jeg nu inden brag aftenen for at berolige ham + lydbånd som ikke rigtigt har virket endnu han ved sku hvor lyden kommer fra så det er han ligeglad med.En der gerne vil hurtigt ind i det nye år.
Venligst Sigfrid.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 28-12-12 12:09

Citat
kan ikke forstå du ikke kan få plegicil

- nej, men dyrlægen i min sædvanlige dyrlægeklinik bildte mig ind, at Plegicil-tabletter ikke længere var på markedet, og at der ikke fandtes nogen tabletter til at erstatte Plegicil med.

Det viste sig så heldigvis ikke at være sandt!

Nogle dage efter mit dyrlægebesøg, læste jeg i lokalavisen, at flere dyrlæger brugte "Calmivet"-tabletter, som er det samme som Plegicil - og at mange dyrlæger i øvrigt har fået dispensation til stadig at udlevere Plegicil.

Jeg opsøgte derfor en anden af byens dyrlæger, og er nu forsynet med Stesolid og Plegicil, så familien og hunden forhåbentlig kan komme godt ind i det nye år.

Det kostede mig så endnu en sundhedsundersøgelse, som jo er kravet for at få udleveret nytårsmedicinen, men det tager jeg gerne med

Accepteret svar
Fra : sigfrid

Modtaget 200 point
Dato : 29-12-12 10:20

Det var godt du fik noget medecin du kunne bruge,så mangler vi bare at komme godt ind i det nye år.
Godt Nytår år allesammen. Venligst Sigfrid.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 30-12-12 21:36

http://jyllands-posten.dk/politik/article4964960.ece

Jeg har lige læst, at DF vil foreslå at nedsætte perioden for nytårsfyrværkeri, og at det møder forståelse fra Socialdemokratiet.

Egentlig undrede det mig også, da man strammede fyrværkeriloven, at det fortsat skulle være tilladt at skyde nytåret ind over en måned af året (fra 1. december til 5. januar).

I Tyskland kan man nøjes med en uge (fra 24. december til 1. januar), hvilket må være mere end rigeligt, når man tænker på alle de rædselsslagne kæledyr, husdyr og vilde dyr
- for ikke at nævne alle de vanvittige skader, som påføres mennesker.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 31-12-12 00:37

Citat
Jeg har lige læst, at DF vil foreslå at nedsætte perioden for nytårsfyrværkeri, og at det møder forståelse fra Socialdemokratiet.

Det ville da være dejligt, men det tvivler jeg stærkt på, bliver gennemført!

Jeg vil forresten lige nævne, at min hund faktisk har været på "lykkepiller" på prøve her i december måned.

Det er noget, som nogle dyrlæger anbefaler mod angsten for fyrværkeri op til nytåret, men også permanent til meget nervøse hunde.

Jeg hørte om denne lykkepille, kaldet Clomicalm, for flere år siden, men syntes ikke om tanken, at medicinere min hund permanent.

Midlet virker angstdæmpende, men ikke sløvende.

Det har faktisk virket fortrinligt, han virker lige så fræk, som han plejer, men ikke så utryg/bange for andre hunde og alt nyt.

Skyderiet her i december har han taget flot, meget bedre end tidligere år, så jeg forventer, at han kan nøjes med en mindre dosis Stesolid/Plegicil i morgen aften, end han plejer.

Måske vælger jeg at fortsætte med Clomicalm.

Godkendelse af svar
Fra : jøjø

Dato : 01-01-13 21:49

Tak for svaret sigfrid - og tak til alle for gode indlæg - og godt nytår!

Det gik fint med min hund nytårsaften/nat, selvom den kun fik under en tredjedel af den beroligende og sløvende medicin, som den startede ud med for 3 år siden.

Det tror jeg skyldes lykkepillerne.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 02-01-13 10:37

Tak for point jøjø.
Vi kom også rimeligt ind i det nye år, vores hund sov fra det meste af det,men når han var vågen var han noget svirrens jeg tror han måske har fået for meget medicin men kun efter anbefaling af dyr læger,jeg vil lige høre dem om det er okay opførelse.
Venligst Sigfrid.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 24-01-13 14:08

http://www.b.dk/politiko/vilhelmsen-vil-goere-fyrvaerkeriperioden-kortere

Endelig noget fornuftigt fra SF.
Annette Vilhelmsen foreslår, at fyrværkeriperioden forkortes, efter utallige opfordringer fra dyreværns- og miljøforeninger - og utrygge borgere i det hele taget.

5 ugers tilladelse om året til at skyde af i er unødvendigt længe.

For min skyld kunne det sagtens sættes ned til 31. december og 1. januar - altså 2 dage om året.
Resten af året skulle man så søge om tilladelse.

I mit kvarter blev der skudt af både dag, aften og nat alle dage efter nytår til og med 5. januar
- altså 6 dage i træk (inkl. den 31. december).

Plus "det løse" i hele december måned.

Sålænge kan man jo ikke dope sit kæledyr, så min hund var dagligt helt oppe og køre, den stakkel
- og hvad med de vilde dyr, hvem tænker egentligt på, hvordan dette konstante, daglige skyderi påvirker dem?