/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Er det mig som har misforstået noget?
Fra : Tonganeseren
Vist : 567 gange
200 point
Dato : 08-12-12 15:29

Gennem de 54 år, hvor jeg har været aktiv jæger, har jeg aldrig betalt en øre for det. De første 10 år foregik mit engagement hos min bedstefar, som var skytte i statskovforvaltningen - plus jagter hos venners forældre. Nedlagt vildt blev købt af en vildhandler - eller overtaget af de deltagerne skytter - ganske vederlagsfrit.
Gennem de sidst forløbne 36 år har jeg haft jagten hos min kones famlie, og udbyttet er tilfaldet familien som helhed.
Jeg blev så inviteret på en selskabsjagt hos en god ven - her i dag på et større gods sydvest for Næstved.
Jeg spurgte på et tidligt tidspunkt om der skulle betales skydepenge - og svaret var nej, og derfor gik jeg ud fra, at jeg som gæst blot skulle være "aftrækkerfinger" i den årlige regulering.

I onsdags vendte jeg tilbage til jagten i dag, og jeg fik Guddødemig at vide, at det jeg skød, skulle jeg selv aftage til den pris, konsortiet havde fastsat. For råvildt er prisen 35 kr/kg. for et brækket dyr. Fasaner skulle vistnok koste 35,- kroner/stk.

Og så fik jeg klamme fødder. I forvejen er alle frysere fyldt til randen, og jeg skal ikke bruge mere kød - sådan foreløbigt.

Nu plejer jeg at ramme, hvad jeg sigter på, og med mellem 600 - 700 kroner pr. rådyr, kunne det blive en dyr omgang, især når en Norma 6,5 grams patron står mig i 4,00 kroner/stk.

Nogle vil kalde mig en nærig stodder, men er mellem 600 - 700 kroner ikke en høj pris for et rådyr??

Jeg meldte derfor afbud - desværre, men jeg kunne,lige se komikken: At stå med måske 3 - 4 dyr, 12 fasaner og en pestramt hare.

Er det virkelig normalt at skulle være tvunget til at betale for det, man nedlægger??? Jeg troede faktisk, at man på større godsjagter var i kontakt med en vildthandler, så længe der er tale om en årlig regulering.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-12-12 15:30

Beklager slåfejlene!!! Dem er der en del af.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-12-12 16:07

Der er nogle konsortier som bruger denne fremgangsmåde - men de fleste konsortier gør ikke.
Vildthandleren vil i disse tider ikke give ret meget mere end 2,50 kr. for en fasan.
Men læg mærke til fryserne i supermarkerne, de bugner af fugle der er skudt i Polen og England - med BLYHAGL!!

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-12-12 16:31

OK, men hvad er så mest almindeligt??? Det betyder en del for mig at blive klog på spørgsmålet - når jeg skal "evaluere" med med min gode ven.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-12-12 19:09

Det lader til at du er "røget" med på en betalingsjagt.

Normalt plejer gæsterne ikke at betale noget som helst - men de får heller ikke dyret/dyrene - det tilfalder konsortiet. Men som regel, bliver gæsten/gæsterne tilbudt at købe vildt - og man kan med god samvittighed takke nej.

Jeg skal ikke komme med gode råd - men, jeg havde sagt NEJ TAK!

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-12-12 19:51

Rigitg mange tak for din tilbagemelding. Da min ven og jeg talte sammen om betalingsformen, sagde han samtidig, at jeg bare kunne lade være med at skyde til noget, og her knækkede filmen - eller kæden, for mit vedkommende. Man kan da ikke optage en post, for derpå at lade dyrene slippe igennem.
Det syntes han var helt i orden.

I øvrigt takkede jeg også nej.

Mvh.
Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 08-12-12 20:05

Normalt, tja, jeg tror nærmere det er unormalt, at en gæst skal købe, det vedkommende skyder.
Mon ikke foreningen har en hjemmeside du kan gå ind på, her vil det som oftest være oplyst, hvorledes det forholder sig!

Heromkring er det "normalt", at vildtet sælges på auktion, hvor samtlige jægere har mulighed for at byde ind?

ex. fra hjemmesider
http://www.rojagt.dk/nyaktivitets-mappe/sletten-aktiviteter.html
Priser på vildt: For konsortiemedlemmer.
Fasaner kr. 35.00 Agerhøns kr. 20.00 Hare kr. 50,00 Lam kr. 200,00 Buk kr. 300,00 Rå 500,00kr.og 100,00 kr. for ikke leveret råvildt.
Kronvildt kr. 15.00 pr, kg.
Vildt skudt af gæster skal sælges på auktion, gæster kan ikke byde.

http://www.jaegerforbundet.dk/page872.aspx?recordid872=19304
Medlemmerne har ret til selv at købe det første rådyr og hare, han/hun skyder (første gang hvert år). Derefter skal vildtet sælges på auktion. Vildt nedlagt af gæster sælges også på auktion.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-12-12 21:47

Citat
I øvrigt takkede jeg også nej.
Hatten af for den udmelding.

En jæger fortalte mig - engang i tidernes morgen, at han havde deltaget i en spøjs jagt. Jagten var spøjs fordi, efter jagtlederen havde holdt morgenparolen, sagde han:

Da vi har valgt at frede råvildtet i dag, vil da lige høre jagtselskabet om følgende.."
"Er der nogen der har brug for harer.."? Ingen sagde noget.
"Er der nogen der har brug for fasaner.."? Igen, ingen reaktion.
"Hmmmm, det var da underligt. Jeg må herved konstatere, at der er ingen grund til at gå på jagt i dag. Vi mødes igen om 3 uger"

Jeg ved ikke om historien er opdigtet, men jeg håber inderligt at den er sandt.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-12-12 09:54

Jamen, så har jeg surfet lidt rundt på nettet, og det lader til, at gæster godt må skyde - men at de derudover ikke har ret til det vildt, de nedlægger. Det er i hvert fald næsten genreelt. Og så er jeg ved næste hurdle. Jeg har ofte været indbudt som skytte hos venner og bekendte, og her har man ikke hunds ret til noget som helst - og det har jeg altid accepteret. Sådan bør det være.
At man så engeng imellem bliver tilbudt en luns - er så en anden sag.

Næste punkt er, at man, når man står på post, ikke bare kan lade som ingenting og derpå studere skyernes bevægelser over himlen. Når jagtlederen tillader skud til rådyr, fasaner, harer og ænder, så er det vel ikke overladt til den enkelte deltager selv at forvalte afskydningen. Der er vel en mening med jagten i reguleringsøjemed. Hvis en deltager ikke vil skyde til råvildt med haglbøsse, så har han ret beset ikke nogen plads i skyttekæden - altså når jagtlederen giver grønt lyd til nedlæggelse af råvildt.

Nu foregik jagten hos Knold og Todt på Gavnø, og efter at have læst godsets hjemmeside, er jeg glad for ikke at have taget imod tilbuddet. Lidt af en forretning - må mans sige.

Næh! Jeg holder mig til mit eget store revir - som tilhører famlien. Jeg , skyder, brækker,pelser og forlægger for øjeblikket til familien, som i sin helhed sætter stor pris på råvildtkød. Så er vi tilbage til noget der ligner naturalieøkonomi.

Det er altså en mærkelig verden vi lever i.

I dag skal sønnen og jeg på skovjagt, og hvis I ikke hører mere til mig, så kan jeg nok findes fastfrosset til et egetræ i skovens østlige kant, og dog! Muligvis kryber jeg sammen i granerne omkring det yderste vestvendte mosehul.

Snevejr og kraftig vind er gode rammer for en spændende pürsch - isæt når sneen ikke skramler.

Lev ve I tapre Multi-X`ere.l!!!!!!!!!!! Og Glædelig Jul, når vi kommer så langt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-12-12 09:59

Jeg stikker noget flæskesvær i frakkelommen. Så finder hunden mig garanteret.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-12-12 20:37

Vi overlevede begge to dagens strabadser - og i virkeligheden var det ikke så slemt, når man kom i læ bag granerne. Det var faktisk ganske rart, når man kunne spore "varmen" i læsiderne.
På vej til gården så vi mange rådyr på markerne - i stormende kuling og fygning.

Ved 15-tiden besluttede jeg mig til at søge op til vores markvej, idet der kun var 37 minutter til lukketid. To flotte råer sparng ind foran mig - og stod bomstille. Riflen i anlæg - og den største af råerne tegnede lige efte rbogen - og forendte efter en pirouette. Den anden rå foretog en hurtig stor halvbue omkring mig - ude på omkring 40 meter, og da jeg følte en god balance i kroppen, afgav jeg også skud til den. Den nåede 15 meter ind i mosen - og forendte. Jeg kunne tydeligt se, hvor den slog en kolbøtte. Jeg gik tilbage til den første rå - og ringede efter kone og hund. Hun skulle bringe et tov - og hunden skulle have æren af at "finde" dyret i mosen. Der gik små 15 minutter, før hun og hunden kunne ses på markvejen. Hun slap hunden, og da den ankom, bad jeg den søge "dyr". Jeg fulgte hunden ind i mosen - og pludselig kom en stor flot ræv spunsende imod mig- fulgt til dørs af hunden. Ræven havde allerede snuset sig frem til nogle rare "vitaminer". Ræven var lige ved at løbe ind i mig.

Jeg bandt hver ende af tovet til halsen af begge dyr - og trak dem i retning af gården. Pludselig knaldede det fra syd, og fandeme om ikke sønnen havde nedlagt en buk. Det var temmelig hårdt at slæbe tre dyr hjem til gårdspladsen, og nu hænger de alle tre i min carport, og der får de lov til at hænge i 4 - 5 dage, inden de skal pelses.

Jeg anbefaler ofte vejrekstremer - som stærk tåge og snevejr - og det giver pote hver gang.

Knægten var ellers ved at gå i coma, idet han måtte kravle frem i sneen over en strækning på cirka 50 meter, for at komme i stilling. Han fortalte at bukken gik i jorden som ramt af en hammer - og der var desværre tale om et lidt lavt - men regulært tapskud. Så halvdelen af ryggen kan nok ikke bruges i husholdningen.
Dertil kom, at han efterfølgende ikke kunne repertere. Det viste sig, at en lillebitte klump bly havde lejret sig lige foran kammeråbningen, og bundstykket kunne ikke komme på plads. En mauserlås er verdens bedste lås- men den har altså sine begrænsinger.

En helt igennem dejlig jagtdag.

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-12-12 23:10

Tak for svaret katekismus. Og en rigtig god jul til dig og dine. Skattefar har velsagtens allerede sørget for at ødelægge det nye år.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-12-12 13:13

Det ser så ud til, at vi kan indstille jagten på rådyr i nærværende sæson. Vi har fået så fryserne bugner, og dyrene kan få fred i en vanskelig periode.
Nu gælder jagten kavaleristerne - hvis vi kan bane os vej over markerne. Så bliver det lækkert at se hunden arbejde.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-12-12 14:59

Tak, og i lige måde.
Jeg bliver virkelig imponeret over dine frysers indhold. Mine frysere bugner af avl fra haven!
Jordbær, hindbær, moreller, oceaner af hjemmepresset æblesaft, ærter, bønner osv.

Jeg har ikke meget vildt i fryseren, kun en rådyrryg og en kølle!

Istedet kan jeg diske op med selleribøffer, rødbedebøffer og lignende ting