/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
SU ude eller hjemmeboende?
Fra : MJN92
Vist : 266 gange
20 point
Dato : 06-12-12 23:12

Jeg skal flytte hjem til min far, men har stadig egen lejlighed til Marts - men i og med at mit uddannelses sted er flyttet til Sønderjylland og min lejlighed ligger i nordjylland har jeg ikke mulighed for at rejse frem og tilbage da jeg ikke har bil eller anden mulighed.

Mit spørgsmål er hvor lang tid jeg må opholde mig et sted før det bliver anset for værende min bopæl?
Vil det være lovligt at jeg opholder mig ved min far som bor i nærheden af uddannelses stedet, og opgive min flytning til SU i Marts, hvor mine tre måneders opsigelse ophører?

Håber der er nogle der kender svaret på mine spørgsmål. Jeg vil jo nødigt gøre noget man ikke må.

Venlig hilsen Malou

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-12 23:36

Lige så snart du flytter hjem til din far, skal du meddele flytningen til folkeregisteret...

Du kan højst bo hos din far i 5 dage, før du skal meddele dette

Citat
Ifølge loven har du pligt til at oplyse din nye adresse i den kommune, du flytter til – eller indenfor – senest fem dage, efter du har skiftet bopæl.

https://www.borger.dk/Sider/Naar-jeg-skal-flytte.aspx

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-12-12 03:38

Der er forskel på ophold og bopæl, og det er rigtigt at man skal indberette højst 5 dage efter, at man har skiftet bopæl, men det betyder jo ikke, at man kun må være et sted i 5 dage, det ville give store problemer for folk der tog i sommerhus eller på familiebesøg.

Som udgangspunkt er din bopæl jo der hvor du opbevarer dine ejendele og hvor du opholder dig hovedparten af tiden, men i dit tilfælde kan du jo retfærdiggøre det med, at du stadig har en bopæl et andet sted, hvor du betaler husleje, så du kan dokumentere dine omkostninger, dermed er der ikke nogen "fortjeneste" for dig ved at hæve udeboende SU.