/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Login på windows workgroup
Fra : ThomasCSR
Vist : 388 gange
300 point
Dato : 06-12-12 17:14

Jeg har sådan en lille Raspberry og har installeret XMBC på den. Jeg kan fint finde shared folders på min Windows 7 PC fra den, men jeg kan ikke komme ind på min WD nas, der kræver brugernavn og adgangskode. Min PC skal logge ind med begge dele for at få adgang til nas'en.
Fidusen med sådan en medieserver er jo, at man kan få adgang til et lager. WD nas'en er sjovt nok også lavet i Linux.
Nogen der har en (god) ide?
P.S.: Jeg har ablolut INGEN erfarring med Linus.

Kommentar
Fra : Sorceror

Dato : 06-12-12 17:55

Jeg har desværre ingen erfaringer med XBMC med NAS'er, men hvis muligt ville den bedste løsning nok være at opsætte en del af NAS'en til at køre uden adgangskode.

Se evt. denne side for flere oplysninger: http://wiki.xbmc.org/index.php?title=NAS

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 06-12-12 18:24

Uden at kende hvad XBMC er for en dims. Mener jeg du skal have den til at køre samba server, så kan de arbejde sammen. Men du skal have vin 7 til at køre gammeldags workgroup, og ikke den nye windows måde at køre på. Så kan du få dem til at se hinanden. WD'en er en linux sambaserver.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 06-12-12 22:47

Sorceror: Jeg har tidligere haft en prof linux gut til at glo ind i nas'en, men han kunne ikke rote den (er det sådan, det hedder?)
Stone47: Xmbc er en softwarepakke, der der en ganske gmimrende mediaserver, der kan styres med smartphone. Min kammerat, der har en Netgear nas, har ingen problemer. Egentlig har jeg heller ikke brug for det, da jeg har en god WD-mediaserver. Det er blot en øvelse i at komme ind i nas'en fra raspberry.
Samba funker ok mellem tablet og nas, men mit endelige mål er, at få Emit-server til at trille på raspberryen, så jeg på den måde let har adgang til mine medier over alt. I øjeblikket kører jeg Emit-serveren på PC, og den har jeg fundet ud af at kunne fjerntænde og slukke, så det virker da. Sådan en lille raspberry er dog en fiksere løsning.
Måske burde jeg i stedet spørge, om kombinationen :Nas, der vil have brugernavn og password, samba og Emit-server vil kunne virke sammen?

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 06-12-12 22:48

Hælder lige lidt flere point på

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-12-12 13:07

Har du prøvet at logge ind med de koder der skal bruges på din Router (står på et mærkat som WEP/WPA + PIN)
ellers har jeg ikke hørt om at man kan gå ind i en WD server, med mindre den har intern harddisk.
Men det lyder mærkeligt, når du kan se den

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 08-12-12 13:31

Jeg bruger ikke WiFi. WD NAS er stort set kun harddisk

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-12-12 14:26

Den går vel gennem din Router

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-12-12 14:30

OK: du har åbenbart 2 stk WD?
Jeg havde en Netdisk for et ½ år siden, og der skulle der bruges software til at indstille deling
før man kunne bruge den.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-12-12 14:31

Og koderne sad forresten på kassen den kom i.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 08-12-12 16:39

Western Digital MyBook White i 4Tb udgaven går umiddelbart på Windows arbejdsgruppe, hvis blot man logger ind på PCen med brugernavn og adgangskode, og samme bruger får tildelt adgang i WD nas'en.
Jeps, jeg har to WDer, men den anden er USB og har således ikke noget med problemet at gøre.
Routerns koder skal kun bruges på WiFi og har altså heller ikke noget med det at gøre.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-12-12 22:46

Så kan jeg ikke hjælpe mere, bortset fra at du skriver 4TB har du søgt på Google [B ]diske over 3TB[/B] for at fjerne mulige fejl/ mangler, mener jeg har læst? at diske over 2TB skal have specielle drivere/kabler - ved det ikke personligt, da jeg ikke har så store diske, men den skulle vist være god nok, da ikke alle maskiner kan læse så store diske, og så kunne jeg gætte på at det måske er en Sata3/6 hvilket sikkert ikke gør det hele bedre.
Kun lige for at du får lidt andet at tænke på, end password´s

Annuller spørgsmålet
Fra : ThomasCSR

Dato : 18-12-12 09:08

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål