/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vasketørremaskine sætter HFI relæ ud
Fra : Zuluop
Vist : 524 gange
50 point
Dato : 04-12-12 20:44

Hejsa,

Jeg har en Bosch WVT1260 vasketørremaskine der er begyndt at sætte HFI relæet ud efter et par minutters vask. Alt andet end vask virker fint uden påvirkning af HFI relæet. Det vil sige jeg kan sagtens Centrifugere, Tømme for vand (Drain), Skylle (Rinse) og ikke mindst Tørre tøj uden problemer (ja den bliver varm). Der er KUN problemer med at vaske og det er på alle programmer inklusiv kold vask som er 30 grader (koldeste den kan).
Den kører lige nogle minutter tager sæbe fra skålen og kører lidt rundt så efter 2-10 minutter sætter HFI relæet ud.

Jeg har åbnet den men kan ikke se noget umiddelbart - altså ingen udvendige synlige skader på ledninger eller vand på gulvet.

Nogen der har et bud på hvad der kan være i vejen - og om det er nødvendigt med en dyr tekniker eller er der tale om en ny dyr maskine (den nuværende er 6 år gammel)?

På forhånd mange tak

mvh,
Zuluop

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 60 point
Dato : 04-12-12 20:52

Varmelegmet til opvarmning af vand er defekt

Kommentar
Fra : Zuluop

Dato : 04-12-12 21:07

rotw - kan du bare sige det uden at være bare det mindste i tvivl?
Og er der to forskellige varmelegemer i sådan en vaske/tørremaskine?

Hvad koster det at få en til at skifte et sådan varmelegeme?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-12-12 23:39

Det er selvfølgelig kun et gæt når man ikke har undesøgt maskinen. Men alt tuder på et gennemtæret varmelegeme. Det kan selvfølgelig også være fugt på terminalerne på varmelegemet. Ligesåsnart der er vand i maskinen og programmet kommer til at sætte spænding på varmelegemet . går der en fejlstrøm til det jordforbundne vaskekat og relæet afbryder. Det er det man har relæet til.

Kommentar
Fra : Zuluop

Dato : 04-12-12 23:54

Ja ok, men hvad koster det at få lavet professionelt?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-12-12 05:07

En servicetekniker starter på ca 800kr alt efter tid og hvilken matrialer der skal bruges

Ring her til ogspørg http://www.bosch-home.dk/service-og-reservedele.html

Kommentar
Fra : Zuluop

Dato : 05-12-12 14:23

Tak for informationen - nu har jeg bestilt en ny og bedre maskine til 6.300,- En tekniker ville formentlig koste 2-3000,- da det meste skal skilles ad mente teknikeren.

Godkendelse af svar
Fra : Zuluop

Dato : 05-12-12 20:21

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-12-12 05:10

Det var så lidt