/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
adsl router til fiberboks
Fra : tararam
Vist : 564 gange
35 point
Dato : 03-12-12 08:23

Er det muligt at forbinde en fiberboks med en adsl router. Der er jo kun telefon indgang på adsl routeren. Findes der et kabel der kan omdanne signalet fra fiberboksen til telefonstikket på adsl routeren.
Eller skal jeg købe en ny router?

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 03-12-12 09:46

Ja det er lidt svært da den jo har ADSL modem indbygget. Men hvis du sætter fiber boxen til et af de gule, vil du kunne få noget til at virke på wifi. Hvis du laver den rigtige setup. Bruger den selv som en extra wifi, men jeg har da en router foran.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-12-12 10:10

Nej hvis du har en router til fibernetforbindelse, har den ikke noget med adsl at gøre.
Adsl foregår kun over gammeldagstelefonledninger, hvor signalet er analogt.

Nu har du direkte digital højhastighedsforbindelse, som du skal glæde dig over. Routeren omsætter fibersignalet til noget ,som passer med dit ethernet lan med kobberledninger. Derudover vel også den egentlige routerfunktion, som tildeler lokale adresser, for at route( lede vejen) trafikken til den rigtige computer.

Man kan godt sætte den ene router efter den anden. Så du kanføre et ethernetkabel fra fiberkox til wlan indgang på din gamle router. Ikke noget med adsl.

Det er tvilsomt om telefonen vil virke på den gamle router. det aafhænger af hvordan den er indrettet, og om du stadig har abonnementet til telefonen,. Det var vel formentlig hos den gamle udbyder.

Hvis du sætter to routere efter hinanden, skal alle computere kobles på den samme -også trådløse- for at de kan udcveksle data via lan.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-12-12 13:21

Hvis du nu fortalte hvad din router hedder - både navn og model nummer, så var det nemmere at svare på spørgsmålet
Citat
Der er jo kun telefon indgang på adsl routeren
det har jeg dog aldrig set endnu, er din router og modem sammenbygget? Indgangen til routeren er normal et stik som passer til dette data kabel:
http://www.elsag.dk/media/images/netkabel-cat-6a800px.png
ved adsl går telefon kablet til modem og det viste kabel går fra modem til router, kabel mellem fiberboks og router er sikkert magen til.
Hvis modem og router er en og samme enhed så må du ud at købe en rigtig router, de mest almindelige til familiebrug koster kun få hundred kroner

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-12-12 16:26

ovn og tararam taler vist godt forbi hinanden.
ovn har i princippet helt ret , men han glemmer at adsl modem (eller fiber interface) i dag næsten altid leveres i en kasse sammenbygget med router , switch , iptelefonenhed og wifi adgangspunkt.

Det hele sælges så som en trådløs router, hvad folk i almindelighed også kalder det.

Så det er ikke så underligt at de ikke ved hvad en router er, og de ikke forstår hvad du skriver ovn.