/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Sexualitet / Spørgsmål
10  piaskov 789
Lægebesøg
Fra : sangan
Vist : 481 gange
20 point
Dato : 02-12-12 20:38

Hvordan kommer jeg til læge uden at fortælle noget til mine forældre? Jeg er 15 år.

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 02-12-12 20:49

Du ringer til lægen mellem 8-9 og får en tid

lægen har tavshedspligt og må ikke fortælle dine forældre du har være der

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-12-12 20:50

Du ringer til din læge og beder om en tid.

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 02-12-12 20:51

eller hvad I har snakket om

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-12-12 21:16

15 og kend dine rettigheder, prøv at Google børn´s rettigheder.
Citat
Hvordan kommer jeg til læge

Du tager bussen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-12 21:59

Du kan også gå til en anden læge, hvis du ikke tør at bruge din egen læge. Husk at medbringe sygesikringskort.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-12-12 22:29

Citat
prøv at Google børn´s rettigheder.

ups: den er vist lige sat op til 15 IGEN (efter en moske mislykket tur på 14 år - eller er den stadig på 14 år) politiet og andre fik vist for travlt, med at behandle sager der ikke rigtigt hørte under dem.
Men ret mig gerne, men har man travlt med - ikke blive genkendt af en læge/ famlie
så stikker der som regelt andet bagved, selv problemet.

Mig bekendt findes der ungdomsrådgivere i enhver større by, der udbetaler penge til ?? danskere.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-12-12 22:43

Eyvind, man kan som gruppe 1 patient kun bruge en anden læge, hvis ens egen er på ferie, - eller man selv er det

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-12-12 15:01

Citat
Ret til at få besked hos lægen
Når du er blevet 15 år, har du ret til at få besked om sygdom og behandling hos lægen eller på hospitalet. Du kan også selv vælge, om du vil behandles eller ej. Lægen kan dog beslutte behandling uden din godkendelse, hvis du fx er besvimet. I de fleste tilfælde skal dine forældre også have besked, men lægen kan lade være, hvis det kan være til skade for dig.
Når du er fyldt 15 år har du ret til at få aktindsigt, hvis du har været til lægen eller på hospitalet. Det vil sige, at du har ret til at få at vide, hvad der står om dig og din behandling i lægens papirer.
taget herfra http://www.boerneinfo.dk/dine+rettigheder

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-12-12 15:59

Nordsted1 - tror du at lægen afviser, hvis vedkommende vil være (forældre-anonym).

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-12 16:20

Eyvind, det tror jeg faktisk... når han ringer til en anden end sin egen læge, vil sekretæren automatisk slå ham op i patientkartoteket for at booke en tid, og så henvise ham til sin egen læge - lægen har jo tavshedspligt, så det burde ikke være et problem.

Desværre kan man ikke selv vælge læge før man er 18 år (med mindre man er udeboende)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-12-12 16:42

ok - sådan er det så.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 04-12-12 11:36

Kan se at du har sat lægebesøg under sex, så det er nok ikke ondt i halsen du har

Er det en kønssygdom du er bange for så prøv her http://www.bispebjerghospital.dk/menu/Afdelinger/Kliniske+afdelinger/Dermato-Venerologisk+Afdeling+og+Videncenter+for+Saarheling/klinik-for-koenssygdomme/.

Er du bange for at være gravid, så løber du ned i den nærmeste Netto og køber en test og det bare af sted - for du kan kun få fjernet et rask barn indtil du er 12 uger henne og der regnes ikke fra den dag I have samleje men fra sidste menustration første dag - ved usikkerhed om hvornår det var - kan en scaning afsløre præcis hvor langt henne du er (de måler længen på foster)

Er det prævention du vil høre om eller have - så husk at kondommet ikke kun beskytter mod at blive gravid, det beskytter også mod forskellige kønsygedomme, så når man er 15 år og derfor ikke er det vi voksne kalder et fasthold - så er kondommet det eneste rigtige at bruge, det er kun en ekstra forsikring med p-piller, p-stav og hvad der ellers findes.

Men tal med din mor - de fleste forældre skal nok lige sluge at deres børn er blevet så store - men vil sikker gerne råde og vejlede -og nu gør jeg noget jeg ellers aldrig ville tro at jeg kunne finde på - du kunne evt lyve og sige du ikke er aktiv endnu men bare ville være klar og sikker hvis du en dag lader dig friste.... så kan du få en afslappet diskution med din mor og der vil du straks kunne finde ud af om hun siger - sex er først efter ægteskabet eller det er en dejlig ting som jeg ikke synes du er gamel/moden nok til, men du skal selvfølgelige være klar på at beskytte dig selv og din partner den dag kommer og så kan I tale om p-piller og kondommer mv.