/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Privat ejendomsret i DK?
Fra : PeterTheisen
Vist : 372 gange
10 point
Dato : 01-12-12 05:52

Hvordan kan man tale om, at vi har privat ejendomsret i Danmark, når bankerne i mange tilfælde ejer grunde og bygninger (indtil lånene er afdraget), at kommunen uden videre kan konfiskere ens grund, hvis det er til "almenvellets bedste", og at man ikke må ryge på sin egen restaurant, hvis den er over 40 m^2?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-12-12 09:24

Ejendomsret og ejerskab er to forskellige ting.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-12-12 10:24

Citat
Hvordan kan man tale om, at vi har privat ejendomsret i Danmark, når bankerne i mange tilfælde ejer grunde og bygninger (indtil lånene er afdraget), at kommunen uden videre kan konfiskere ens grund, hvis det er til "almenvellets bedste", og at man ikke må ryge på sin egen restaurant, hvis den er over 40 m^2?

Fordi vi lever i en gennemsyret Socialistisk samfund.Uanset om det er Rød eller Blå,der "regerer".

M.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 10 point
Dato : 01-12-12 10:45

Citat
Fordi vi lever i en gennemsyret Socialistisk samfund.

Ah, små slag Mosebaek, sådan er det skam også i Amerika, og formentlig de fleste andre lande, man har ikke råd til at købe sin bolig kontant, man må finde sig i at hvis ens hus/grund ligger i vejen for fx en motorvej, kan man blive tvunget til at "sælge"=ekspropriation, og der er regler man skal rette sig efter! Fx var mange stater i Amerika fremme med rygeforbud længe før os, men der er nogle få stater der ikke har rygeforbud i restauranter og barer.

Men, du har helt ret i
Citat
Uanset om det er Rød eller Blå,der "regerer".

Generelt er det den der ejer bilen/huset mv, der bestemmer hvordan det bruges, dem der har pant i tingene skal jo bare have deres penge og renter, og kræver derfor at tingene er forsikrede.

Jeg tror de fleste synes, det er OK at ekspropriere til fx en motorvej eller et sygehus, men at det ikke er OK for en golfbane, slet ikke når den er privatejet! Derudover er det mit indtryk, at "fuld erstatning" oftest er halvfuld, og i hvert fald aldrig tager hensyn til, at folk TVINGES væk, og derfor burde have mere. Men så ville skatterne bare stige, igen

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 01-12-12 11:41

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-12-12 12:03

Ja,okay...det var måske nok,noget firkantet "udtrykt".Men mener egentlig,det er rigtigt.
En vis form for Socialisme,kan være godtnok.Som jeg har antydet,praktiseres det jo også i de borgerlige partier.Måske nok i mindre grad.Men nok til at jeg tror,gamle venstre Statsministrer som Knud Kristensen og Erik Eriksen,ville rotere i deres grav,hvis de så Lars Lykke`s politik idag.

Man kan jo også kalde det modernisering/udvikling af samfundet.

Citat
Generelt er det den der ejer bilen/huset mv, der bestemmer hvordan det bruges, dem der har pant i tingene skal jo bare have deres penge og renter, og kræver derfor at tingene er forsikrede.

Det gamle udtryk "Prioritetsbestyrer",har vel aldrig været mere sand,end nu om stunder.
F.eks. landmænd snakker selveje,samtidig med de måske skylder 100 mill.væk.
Så må det være en tvivlsom fornøjelse,at være "selvstændig".

Men selvstændig (i ordets fulde betydning) er ingen jo.Vi er alle,i større eller mindre grad,afhængig af hinanden.En "selvstændig" håndværksmester,er ikke mere selvstændig,end at han er total afhængig af,at kunderne ringer efter ham.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-12-12 16:34

Selv tak, PT