/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win8 - laver den noget i bios ?????
Fra : Eyvind
Vist : 647 gange
100 point
Dato : 30-11-12 21:58

Win 8 kører fint - men jeg skulle lige køre med en af mine andre harddiske hvor der er win 7 på.
Prøve på at reparere.................det gik ikke.
Ind med en backup.............det gik ikke.
Ind med installations DVD...........den kommer ikke ret langt.
Ind med en anden harddisk hvor der er XP på...................den gik ikke.
Altså ikke fejl på harddisk.
Ind med win 8 harddisken igen........................så kører den.
Altså ingen fejl på harddisk forbindelsen.

Jeg har ganske vist for nylig med win 8 kørende sat bios til default.

Er der et godt bud på årsagen.
Vender tilbage i morgen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-11-12 22:07

Tror Win8 laver lort i både Bios og RAM, da den helt sikkert smider en BOOT ind i samme
Ud med batteriet et par minutter eller år.

Prøv at sætte Bios uret et par år tilbage, så kan det være den både glemmer tid og sted
og alt andet.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 30-11-12 22:07

ja

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-11-12 22:08

Men om du så kan bruge win8 på samme pc, får man vel nok at vide?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-11-12 22:10

Bærbar eller bare en monster kasse?
Måske en Jumber ændring kan afhjælpe problemet - kun en tanke

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-12-12 00:13

Jeg kører normalt med xp på en lidt bedaget computer. ville prøve at opgadere til win8. Satte derfor en ny ekstra harddisk i og klonede den gamle til den nye. Botede så xp med den ye alene og opgraderede til win 8 , for at prøve. efter en hel weekrens arbejde med sagen, var der stadig kun et par få programmer som overhovedet virkede.,Ccomputeren gik totalt mindst en gang i timen.

Skiftede så til den gamle harddisk alene , og kører nu fint med xp igen. Så i min maskine , har win8 ikke lavet noget fatalt op i bios.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-12-12 00:44

Der er ingen ændringer i BIOS her, jeg har opgraderet til Windows 8 fra Windows XP, jeg har 2 harddiske fast monteret i computeren, den ene med Windows 8 som før hed XP og Windows har sandsynligvis sin boot loader på den harddisk, jeg har Linux Mint på den anden harddisk og Grub loader er på den harddisk, Grub ser stadig en Windows XP og den skal jeg vælge for at starte Windows 8, det er 2 SATA harddiske og jeg kan i BIOS vælge hvilken af dem som der skal startes fra, harddisken med Linux er valgt og derfor kommer Grub og ikke Windows boot loader frem på start billedet, Windows 8 har ikke rørt ved andet end den partion som XP lå på, dokumenter, billeder, musik og videoer er som de var, jeg skulle lige vælge at Windows skulle bruge ovennævnte mapper i biblioteket så kørte alt som under Windows XP, nå nej ikke helt jeg havde ingen lyd men en Windows 7 driver fra Trust løste det problem, det var også nemt at installere min delte printer som bliver delt gennem D-Link routeren med indbygget print server, Windows skulle lige opdatere listen over mulige printere så kørte det uden at skulle hente driver fra HP.
Jo jeg har set efter i BIOS alt ser ud som det plejer, også selve start billedet hvor jeg kan vælge med F taster at gå til Setup (BIOS) Start menu og så videre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-12-12 00:56

Leger du ikke lidt for meget med dine skifte harddiske? Kan der ikke købes et stort kabinet så du kan have dem alle fast monteret? Skifte systemet er oplagt til fejl indlæsning når du skifter mellem forskellige styresystemer på forskellige harddiske, du kan have mange harddiske installeret fast og med hver deres styresystem, du kan sikkert også finde en boot loader som kan håndtere valget mellem alle systemer hvis du ikke bryder dig om Grub.
Du kan også hvis din computer er kraftig nok, installere de forskellige systemer under VirtualBox og skifte mellem dem uden at skulle forlade det system som har VirtualBox installeret:
https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Du vil altid løbe ind i problemer af den ene eller anden slags med dit skifte system

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-12 12:11

OVN - jeg har en stationær comp med harddiskskuffer, og en fastmonteret med Boot-os.
Der kan så vælges XP / Zorin 6 / ubuntu 12.04 / Mint maya den kører jeg på lige nu.

Jeg kunne ikke ny-installere XP for den ikke kunne finde harddisken.
Win 7 ville ikke ind fordi den kunne se en windows på partitionen selvom den var formateret.

Men Vista kender ikke win 7 så den kunne finde og installere på den harddisk og lade min lager-partition være i fred.

Nu skal den lige have driverne og lidt servicepack ind - så må jeg se om win 7 kan opgradere på Vista.

Hele problemet, som jeg ser det, er at SATA driveren røg ved at jeg resatte bios for at kunne styre opstart (boot) fra CD og USB.

Nu må jeg finde en bios driver et sted, for Zepto har lukket butikken.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 01-12-12 12:12

Citat
Er der et godt bud på årsagen
du giver selv svaret
Citat
Jeg har ganske vist for nylig med win 8 kørende sat bios til default
BIOS kan ikke genkende de harddiske som ikke var sat i da satte BOIS til default

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 01-12-12 13:10

S-ATA Hardiske/Controller er ikke supporteret default af XP, derfor sætte mange deres S-ATA til at køre IDE mode, i stedet for AHCI mode.
Dette har dog en hastigheds pris.

Hvis XP skal kunne installeres i AHCI mode kraver det en Hardisk Controller driver, som skal være imbedded på XP installations CD'en, eller kraver Floppy drev med driveren, som så indlæses via F6 underinstallationen.

Jeg tror dine gamle installationer er lavet med S-ATA mode som IDE, og BIOS default er ACHI, hvilket er grunden til de ikke vil BOOTE mere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-12 14:40

Jeg har netop kigget indstillingen AHCI som jeg vist koblede fra en gang for at kunne køre med ubuntu den gang. Og nu har jeg kigget på bios via SIW................den skal opdateres.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-12 16:52

Tak for svaret o.v.n.......................................................ja det var jo det der skulle til.
"Disable DHCI" og ind med en backup fra 21/10 -2012 - som så bare starter op.

Det skulle jeg have gjort i stedet for at lade den selv reparere.
Reset af bios sætter DHCI enable

Tak for andre gode input som styrkede min tro på at det var en indstillingsfejl.

Ovn - jeg vil gerne give dig lidt flere point, men for ikke at det bliver for "dyrt" at købe spørgsmålet, laver jeg lige et spørgsmål til.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-12-12 17:57

Tak men jeg har altså point nok, godt du blev kørende igen
God weekend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-12 18:36

Jo jo - men den er altså lavet, så kig lige på den.