/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Undersøge om blod er for tykt?
Fra : Maksimus
Vist : 562 gange
167 point
Dato : 30-11-12 13:53

Hejsa.
Er det nemt nok at få undersøgt om man har for tykt blod, og man evt. får brug for blodfortyndende medicin?
Skal jeg gå til lægen, eller er der et "trop op" sted?

Tak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-11-12 13:59

Du skal til lægen, der er desværre ingen vej udenom

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-11-12 14:51

Der er ingen som har for tykt blod.

Den misforståelse kommer nok af at man kalder medicin mod koagulation for "blodfortyndende"

Den slags medicin fortynder ikke - på trods af navnet.

Men man kan mod forhøjet blodtryk give medicin, som for blodet til at flyde nemmere gennem årene. Det kunne man med mere ret have kaldt fortyndende.

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 30-11-12 16:02

Nå ok. Der kan man bare se. Så jeg skal tjekkes for åreforkalkning. Nu er jeg ret ung, men min far er lige blevet opereret for det, dobbelt bypass. Så derfor vil jeg tjekkes.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 30-11-12 20:09

transor - Det er arveligt med for tykt blod og man behandler det med at tappe blod ca, 1 gang om måneden. Og det er ingen skrøne

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 30-11-12 20:11

Man kan også melde sig som bloddonor så for man at vide hvis man har for tykt blod.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 167 point
Dato : 30-11-12 23:29

At blive tjekket for åreforkalkning er ikke noget man sådan bare lige får, du skal have symptomer før du kan blive sendt videre i systemet, ... bare til info (med mindre du har en læge der kan forklare sig rigtig godt)

At din far har det, behøver ikke betyde at du også får det - heldigvis -

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-12-12 00:22

Du kan få målt kolesterol. Det vil din læge sikkert gerne bidrage til.
Det er den væsentligste faktor til åreforkalkning- næst efter rygning.

Risikoen for åreforkalkning er ikke bare arv, men i høj grad også et spørgsmål om kost og livsstil.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 01-12-12 02:18

for tykt har intet med åreforkalkning eller kolesterol at gøre. Man kan være ung og have fuldstændig rene årer, men for tykt blod. Læs følgende:
http://www.blodsygdomme.dk/page.php?page_id=163&lm=1&pm=0&sm=Sygdomsbeskrivelser&fv=0&i=12&min=1&max=15&pm2=Hjemmesiderne&back=

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 03-12-12 11:40

Tak for svaret Nordsted1.