/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulv opbygning.
Fra : Always8382
Vist : 434 gange
65 point
Dato : 29-11-12 16:25

Hej Kandu...

Jeg mangler lidt hjælp til mit gulvprojekt. Jeg har hevet mit 25 mm parketgulv op på grund af en gammel vandskade. Jeg vil gerne have et laminatgul på nu. Så min plan er følgende.

Nuværende oppefra

Parket gulv 25mm
Strøer
50 mm Isolering i mellem strøer
betonklaplag.

Jeg regnede med at mit kommende gulv skulle ende sådan her.

Laminat gulv
22mm gulvspånplader
Strøer
70 mm isolering i mellem strøer
betonklaplag.

Mit spørgsmål er hvor skal en damp/fugtspærre ligges henne? - Der er ingen nu, der er sokkel udluftning med god ventilation. Huset er Ahus fra 1969, med 1.sal. Her er tale om et kommende soveværelse i stueplan.Nuværende isolering og strøer har ingen tegn på fugt.

Mvh

Klaus

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-11-12 19:32

din fugtspærre skal ligge direkte på betonen.
den skal jo forhindre fugten i at trække op i konstruktionen.
det bedste er, hvis du har et helt jævnt betongulv, og gerne i en meget fin kvalitet. den grove beton har meget let ved at give huller i fugtspærren, og så er den jo ikke ret meget værd.
du skal fylde helt op med isolering, så hvis der er plads til 95 mm, skal du komme det i. det giver den største effekt, når isoleringen er helt op under gulvbelægningen.

Kommentar
Fra : Always8382

Dato : 29-11-12 20:11

Jeg har fået fortalt at der kan ske fugtproblemer hvis ikke der fugtspærre under klaplaget(med mere end 70mm isolering), hvilket jeg ikke ved om der er.

Hvad så med den udluftning der i soklen? skal den bare forblive eller hvad?

Derudover i jeg i tvivl da jeg altid har lært at dampspærren skal ligge på den varme side af isoleringen, altså lige under gulvspånpladerne og over isoleringen...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-11-12 21:30

Rockwool's "den lille lune" som fås gratis hos tømmerhandlere - kan give dig svaret.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-11-12 22:31

der er lige et par begreber du skal have styr på. du snakker om dampspærre. det er korrekt at den skal ligge på den varme side af isoleringen. men dampspærre bruges i vægge og lofter.
det du ligger i gulvet, er en fugtspærre og den skal ligge direkte på betonen.
og som en anden har skrevet, kan du se det i rockwools den lille lune.

tømreren