/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvilken kendt forfatter.
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 564 gange
100 point
Dato : 28-11-12 18:53

Hvilken kendt forfatter skrev disse ord?

I får lidt hjælp:
I SAMLEDE ESSAYS – skrevet under et ophold i Berlin i 1939 – sammenligner "X" i kapitlet “Breve fra et land i krig” nazismen med islam:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
“Mon der vel nogensinde har været noget som dette Tredje Rige? Af de foreteelser, som jeg i mit liv personligt har kendt til, er den, der kommer det nærmest, Islam, den muhamedanske verden og verdensanskuelse.

- Ordet Islam betyder hengivelse, det er vel det samme, som Det tredje Rige udtrykker i sin håndsoprækning (Hitlerhilsenen): Din i liv og død.

Islam er af de to det højeste ideal, fordi det er højere at tjene Gud end at tjene et fædreland eller en race. Råbet fra minareten: “Der er kun én Gud og Muhammed er hans profet,” er af evigere natur end noget feltråb om det udvalgte folk. Halvmånen er et ædlere tegn end hagekorset – (der for mig i hvert fald har noget uroligt og brudt, spasmodisk i sin bevægelse, hvor ikke, som på tårnene ved indgangen til stadion, hagerne er bøjede, så at de danner brudstykker af en periferi, samler figuren og bringer den til ro.)

Alligevel har de to verdener mange ting tilfælles. Men man må da ikke tænke på det ældede islam, som vi nu kender til, efter at det har fundet sig en modus vivendi mellem verdensreligionerne. Man må gå elleve eller tolv århundreder tilbage, til mødet med den unge muhamedanske bevægelse, da den rejste sig og foldede sig ud som en fane og drog frem for at underlægge sig verden. Da må det have lynet og tordnet i skyerne, og de omkringliggende riger må have følt sig ilde til mode. Hvorfra fik ørkenfolket denne kraft?

Den muhamedanske verdensanskuelse har som nazismen en uhyre selvfølelse: Den rettroende står over alle vantro, én rettroende sjæl er mere værd end hele verdens guld. Den er i sit væsen klasseudslettende som Det tredje Rige, den ene muhamedaner er, om han er vandbærer eller emir, ligeså god som den anden. Den har et vældigt sammenhold og stor hjælpsomhed de troende imellem – 10% af din formue skal du give til de trængende af Islam, og det er ikke almisse, men en gæld du betaler. I sine ritualer har Islam lighed med Det tredje Rige: de rettroende får ikke tid til at blive fremmede for hinanden. Nogle ting i “Min kamp” ligner kapitler i koranen.

Islam blev udbredt med sværdet, det er en anklage, som bliver ført imod den af andre religioner, der dog ikke på dette punkt alle selv kan have den bedste samvittighed. Jeg vil citere så vidt jeg husker det, for man kan jo ikke her i Berlin købe engelske bøger at slå op i – hvad Carlyle har at sige derom i sin bog: “Heroes and Hero-Workship”, som for resten i det hele taget har meget af Det tredje Riges tankegang. “Med sværdet,” skriver han. “Javel, men hvorfra fik profeten sværdene? Enhver ny religion begynder med en minoritet på én eneste mand – på den ene side han, på den anden side alle de andre. – Det ville ikke nytte ham at forsøge at udbrede sin tro med sværdet. Lad ham skaffe sig sine sværd.”

Selve Islams forestilling om paradis er skabt af en krigerfantasi, det er et ideal for en hær på march. – “Så længe I marcherer, må I underkaste eder alle savn og bevare eder afholdende, prøvede, rede til kamp. Men når staden er indtaget, og vi er gået i lejr, så bliver det hele noget helt andet.” Det er en femårsplan i en overnaturlig dimension.

Islam bærer præg af sin ørken-oprindelse, der er sandstorme i den og store luftspejlinger. Til gengæld, synes jeg, har Det tredje Rige en rent ekstatisk respektabilitet, honnet ambition på liv og død, i himlen og på jorden. Hvilken af de to mentaliteter, der er den farligste, er ikke godt at vide.

Nogen der vil give et bud ?

Mvh.
Tommy
Fhv. Malersvend

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 110 point
Dato : 28-11-12 19:03

En hurtigt søgning på google kunne indikere at det var Karen Blixen.
Men hvad var det egentlige spørgsmål? (Maleren plejer at spørge om noget andet end det han vil vide.)

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-11-12 19:22

Flot fun2 - især set i lyset af, at du er en urmager uden arme
Og du skal nok få dine point.

En kendt regeringchef - som også var forfatter, skrev i sin bog; The River War, II, s. 248-50. London 1899

Hvor frygtelige er ikke de forbandelser, som muhamedanismen lægger på sine tilhængere. Bortset fra det fanatiske vanvid, som er lige så farligt i et menneske som galskab i en hund, er der også denne angstfyldte, fatalistiske apati. Virkningen er tydelig i mange lande. Uforudseende, sløsede vaner, sjuskede landbrugsmetoder, træge handelsmetoder og usikkerhed omkring ejendomsret. Det er tilstanden overalt, hvor Profetens tilhængere regerer eller lever. En fornedrende sanselighed berøver dette liv dets ynde og det næste liv dets værdighed og urørlighed.

Det faktum, at enhver kvinde i islamisk lov må tilhøre en mand som hans absolutte ejendom enten som barn, hustru eller konkubine forsinker den endelige udryddelse af slaveriet, indtil den islamiske tro er ophørt med at have magt mellem mennesker. Der findes ingen stærkere bagstræberisk bevægelse i verden. Var det ikke, fordi kristenheden er beskyttet af videnskabens stærke arme – den samme videnskab, som den forgæves har bekæmpet – kunne den moderne europæiske civilisation falde for for islam, ganske som det gamle Rom.

Kan du også gætte ham ? Bare google løs.

Tommy
Fhv. Malersvend

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 28-11-12 20:24

Jeg vil vove om ikke et øje så.. Uden at google er mit gæt Churchill.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-11-12 20:32

Nok en

"The Day of Judgement will not come about until Muslims fight the Jews , when the Jew will hide behind stones and trees. The stones and trees will say O Muslims, O Abdullah, there is a Jew behind me, come and kill him. Only the Gharkad tree, (a certain kind of tree) would not do that because it is one of the trees of the Jews."

Hvem skrev så det..?

En ledetråd. Vores Udendørsminister + LA,V,K,R og Enhedslisten støtter dem, idet de mener, at en stat - som slet ikke er en stat, skal være en stat. Det kaldes inklution - ordet over alle ord.
Københavnere skal også inkluderes, fordi indvandrerne ikke vil integreres. Sådan er det jo.
Okay, et gammelt "bibelsk ord" siger også; Hvis Moses ikke vil komme til bjerget, må bjerget komme til Moses.

Mvh.
Tommy
Nu med kittel

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 28-11-12 20:35

Jeg tror lgs har ret.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-11-12 20:37

Korrekt lgs.
Det skrev den gamle kriger sku' !
Dansken skylder go'e gamle Winston megen tak for at vi kan fejre dagen, 5. maj

Mon go'e gamle Winston ville snurre rundt i sin grav, hvis han så hvad der sker i dag...???

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 28-11-12 20:39
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-11-12 14:20

Nazisterne og Muslimerne,havde et fint samarbejde.Vel egentlig ganske naturligt.

Bl.a. i Dirlewanger Brigaden,var der masser af muslimske frivillige.

Dirlewanger Brigaden...nok den mest sadistiske,og morderiske enhed i Der Deutsche Wehrmacht.

Og der siger sku ikke så lidt.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-11-12 14:52

Tak for oplysningen Mosebaek.
En anden samling "spejderdrenge" var SS Waffen Gebirgs Division - rent muslimsk. Drengene der, bar Fez som hovedbeklædning. Det var forøvrigt Himlers helt "private" division. Når Himler ville ha' lidt rock i Synagogen, sendte han de omtalte drenge - OG SÅ blev der ryddet op - og fyret op under kedlerne.

EU Slår også syv kors for sig - når EU's overpampervælde ser et kors. Det har Slovakiet fået lov at føle http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/488642:Kirke---tro--EU-fjerner-kors-fra-slovakisk-moent

Mvh.
Tommy

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-11-12 20:58

Tak for svaret fun2.

Mvh.
Tommy.