/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
flytning af forbrugsvand
Fra : kmunch
Vist : 433 gange
20 point
Dato : 28-11-12 17:39

Jeg er igang med at lave nyt køkken og skal ha flyttet mit forbrugsvand fra væggen og ud i mit i rummet da jeg laver mig en kogeø.

Mit spørgsmål går på om man kan føre kobberrør videre til plastikrør da jeg umiddelbart går ud fra at plastikrør er lettere at trække.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 28-11-12 17:47

Det kan du sagtens.

Kommentar
Fra : kmunch

Dato : 28-11-12 17:52

men er der nogle bestemte omløbere eller fittings jeg skal bruge ?

de eksisterende kobberrør er 22 mm..

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 20 point
Dato : 28-11-12 20:02

Du skal bruge de fittings, der griber om 22 mm kobberrør i den ene ende og om dine PeXrør i den anden ende. Jeg tror (bruger det selv), at den vedtagne standard er 15 mm PeX frem til ét eller to tappesteder, hvis det er en overskuelig strækning. Husk støttebøsninger i både kobber og PeX hvis du bruger klemfittings.
Og hvis du er på et ikke-personligt vandværk, er det ulovligt, men det er du vel klar over. en helt anden sag er, at jeg selv har været nødt til at pille PeX-installation ned efter det var sat op af et "autoriseret" VVS-firma og selv sætte nyt op, så det kunne gå fri af et sæt køkkenelementer. I mit hus i Småland er vandet og brønden mine egne, så der kan jeg ifølge den lokale tekniske forvaltning "göra va Fan jag vill!"
vh
pbp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-11-12 20:03

Du skal købe pexrør (rør i rør) til varmt vand og tilsvarende fitings. 15 mm. er nok til køkkenvask.

Dette er ikke reklame men bare for at vise.
http://www.billigvvs.dk/Roer-Fittings-Pex-roer-Fittings-Pex-fittings.html

Brug ikke alm. conex som er beregnet til kobberrør.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-11-12 20:05

OK - på kobbersiden kan du bruge loddefittings (Obs! blyfrit loddemetal) og skruefittings; på plastsiden er der vist ikke meget andet end klemfittings at få fat i.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-11-12 20:18

pbp_et - der er altså både alm. klem-fittings og så de rigtige til pexrør.

Godkendelse af svar
Fra : kmunch

Dato : 28-11-12 20:35

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 29-11-12 09:28

Ja, bare du ikke bruger andre metaller EFTER kobber
W