/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Kan ikke åbne brugerkonti på Windows XP
Fra : Oldboston
Vist : 827 gange
500 point
Dato : 28-11-12 10:29

Min PC kører normalt fint på Windows XP. Jeg har to forskellige brugerkonti, administrator og gæst. Normalt ingen vanskeligheder med at åbne for PC'en.
For nylig har jeg installeret Opera og har taget det i brug som min standardbrowser. På den anden brugerkonto er det Crome. Opera drillede lidt i starten, men kører stort set fint nu.
Her er problemet: Jeg har intet unormalt foretaget på pc'en, kun arbejdet med tekstbehandling og regneark i nogle dage.Men efter en kort strømafbrydelse i går, kan jeg slet ikke komme ind på nogen af kontiene. Jeg kan tænde for pc'en, de første Windowssider kører normalt frem til det sted, hvor jeg skal vælge brugerkonto. Uanset om jeg vælger administrator eller den anden, kommer jeg ikke længere. Maskinen arbejder, det kam man høre, men der sker intet, Jo, en enkelt gang fik jeg skrivebordsfladen frem på gæste-bruger, men så snart jeg klikkede på start-menuen, frøs billedstående.
Nu spørger jeg, om jeg kan gå ind i F2 eller F11 eller en af de andre funktionstaster under opstarten og ad den vej finde en praktisk løsning? Jeg har prøvet mange gange at tænde og slukke og andre banale ting, men uden effekt.
Håber på hurtig hjælp. På forhånd tusind tak.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-11-12 11:02

Tro nærmere det er din boot, der fejler noget. Prøv at lav en ny installering ved hjælp af din CD, der kommer et skærmbillede (HELP/ HJÆLP) hvor du får mulighed for at gå ind i Kommandopromt, eller i fejlsikret tilstand, der skriver du fixboot eller fixmbr eller begge

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-11-12 11:06

Men lad være med at lave en komplet ny install.

Du kan også i kommando indtaste SFC/ SCANNOW som gendanner alle systemfiler, og bevarer alt andet.

Ellers prøv at se på youtube om at fjerne en brugerkonto

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-11-12 11:15

Kode
Men efter en kort strømafbrydelse i går
.
Kan den have været igang med en opdatering da strømmen gik? Så kan det være årsagen.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-11-12 11:17

Hvis ja, så prøv gendan til før strømudfald.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-11-12 12:01

Tror problemet er at masiknen fryser når den kommer til Login.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 28-11-12 12:10

Ja til migselv, maskinen fryser, når den kommer til log on. Skal jeg gå ind og gendanne til før strømudfald, så er mit problem blot, at jeg ikke ved, hvordan jeg skal bære mig ad med det.
Jeg kan godt sr når Windows kører, at der er forskellige mener, jeg kan gå ind i F2 F11 osv, men jeg er desværre slet ikke fortrolig med, hvordan jeg finder det sted, hvor jeg kan gå tilbage og gendanne til i forgårs.....vil I ikke give mig et vik om det. Der er nævnt en kommandoprompt, men det er desværre også et fremmedord for mig. Håber på et godt svar.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-11-12 14:02

Du skal bare ind i systemværktøj, mens windows kører, og så lave en systemgendannelse. Så ordner maskinen resten bare følg hvad maskinen lægger op til.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-11-12 16:52

Citat
Du skal bare ind i systemværktøj, mens windows kører, og så lave en systemgendannelse. Så ordner maskinen resten bare følg hvad maskinen lægger op til.

Korrekt, hvis den er sat igang, mange vælger at slå det fra for at spare plads.
Men er det boot der er beskadiget hjælper det ikke meget.
Ellers gå i START - Alle programmer - tilbehør, der ligger programmet kommandopromt
og der skriver du så FIXBOOT eller/og FIXMBR og klikker enter, du blicer spurgt om du er sikker = JA
Du kan også andre kommandoer hvis du bare skriver HELP - enter
http://www.gratisimage.dk/image-0D2C_50B6329B.jpg

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 28-11-12 16:58

Både kimpetersen og mig-selv er meget tæt på at give mig løsningen, det eneste, der mangler, er at jeg ikke aner, hvordan jeg skal gøre det I skriver. Jeg skal bare gå ind i systemværktøj, står det, - men hvordan kommer jeg derind? Til kimpetersen: Vil du ikke være rara tforrtælle, hvilken funktionstast skal jeg vælge under opstart og hvad står der, der hvor jeg vælger at gendanne? Og mig selv: Hvordan kommer jeg frem til START-menuen, når jeg ikke kan komme ind på brugekontoen, men kun når frem til det skrivebordsbillede, hvor jeg kan vælge mellem de to brugerkonti Derefter fryser maskinen fast uden at nå frem til skrivebord med ikoner og startmenu.
Håber I vil bruge et par minutter mere på at hjælpe. Tak

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-11-12 17:31

Det kan du tro jeg vil, det er ikke en F tastem, men windows tegnet nederst til venstre på din skærm (start knap) - der efter alle programmer - Tilbehør - systemværktøjer - Systemgendannelse
og når du starter gendannelsen skal pcen køre færdig, som den siger, inden du gør andet.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 500 point
Dato : 28-11-12 18:03

Citat
Og mig selv: Hvordan kommer jeg frem til START-menuen, når jeg ikke kan komme ind på brugekontoen,

Det kan du ikke når du ikke kommer længere end til LOGIN

Derfor jeg skriver at du skal bruge en CD med XP på, den skal du så BOOTE fra
altså maskinnen skal starte fra CD
ALTSÅ gør som her, dog skal du 8 sekunder henne i filmen klikke på R REPAIR muligvis er det 20 sekunder henne, kan ikke lige huske det, der kommer så en DOS skærm frem, (muligvis skal du for at komme ind og lave noget, enten indtaste C eller tallet 1) og når du er inde, skriver du FIXBOOT eller FIXMBR skriver EXIT og tvangslukker din pc. Husk at tage skiven ud, samt din pc skal kunne boote fra bios, og det plejer at være en af F1 - 12 eller DELETE knappen

http://www.youtube.com/watch?v=KNOQ0sCYY8s

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-11-12 18:06

Her var filmen:

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 28-11-12 18:07

Tak igen, det eneste problem er nu, at jeg faktisk ikke kan komme ind på den side, hvor startmenuen findes. Jeg kommer kun til Velkomst-siden, hvor jeg kan vælge mellem de to brugerkonti. Administrator-kontoen (min egen) og Gæstekonto (som ikke har adm-rettigheder).
Så jeg står med andre ord på Velkomstsiden, og der bliver jeg stående time efter time.
-- Så er det jeg forestiller mig, at jeg under opstarten (Windows-symbolet kører samt de forskellige tekstlinier, der fortæller, hvad der sker under opstarten og som giver mulighed for at gå ind i en setup-menu eller i en boot-menu, - at jeg under denne opstart eventuelt kunne vælge at gå ind med en funktionstast og finde frem til det sted, hvor jeg kan gøre som du beskriver, nemlig gendanne. Men er der slet ingen andre måder at komme ind til gendannelsespunktet end ved hjælp af startmenuen ned i hjørnet? For så ser det sort ud. Jeg vil meget nødig til at køre diskette, så er mit valg snarere at bede et it-firma sende en mand ud.
Jeg forhøjer points til 300, for det er en rigtig dum situation. Lige nu skriver jeg på min kones bærbare. Men mit XP plejer at være lige så effektivt som hendes Windows7

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-11-12 18:56

Kommer du ikke forbi LOGIN, så kan du ikke andet end boote fra en xp disk
sikkert det samme en IT mand ville gøre, det tager et par minutter og så er den klaret.
Jeg har mange gange gjort det, og det virker i 9 ud af 10 tilfælde.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 28-11-12 22:11

Det er lykkedes for mig at komme ind på den ene brugerkonto, den der ikke er administrator-konto. Der er ikke ret meget, jeg kan gøre der, men findes der en eller anden omvej, så jeg så at sige kan komme ind på min egen brugerflade ad bagdøren? Jeg står og skal rejse et par dage, så jeg kommer ikke videre i dag, men håber på et evt, svar inden weekenden. Mvh Oldboston

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-11-12 08:21
Kommentar
Fra : dk

Dato : 29-11-12 09:08

start op eller genstart, inden du ser windows start logo tryk flere gange på F8
vælg fejlsikret tilstand (uden netværk) log on med din admin konto gå til "computer højreklik på
di C: drev >>egenskaber >funktioner >undersøg nu >sæt hak ved begge >start >ok
genstart igen og lad den arbejde med chkdsk under opstart (kan tage en tmes tid)

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 29-11-12 19:43

Tak igen for gode råd ---- jeg forsøger at udføre det, som dk foreslår . Efter tryk på tasten F8 kommer ganske rigtigt den side frem med valgmuligheder bl.a. fejlsikret tilstand. Men på denne menu er punkteWindows normalt" oplyst, og jeg kan ikke flytte pilet op til fejlsikret tilstand, hverken med cursor eller med piletast. Det er som op, menuen er frosset fast på Start w. normalt.

Er der noget jeg kan gøre i de forskellige funktionsmenuer for at komme om i fejlsikret tilstand?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 29-11-12 23:33

hmm, kan du trykke talllet i stedet for (mener det er 3 for fejlsikret tilsstand)
underligt du kan F8 og ikke noget i næste menu....

cursor virker ikke, kan ikke bruges i denne menu, du skal bruge enten pile taster eller nr taster
husk hvis du bruger tallene i højre side a keyboard at num lock et tændt...

"Det er som om, menuen er frosset fast på Start w. normalt"

det er fordi den tæller ned fra 30 sek du skal enten tryk enter eller de andre menu valg for at stoppe uret.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-11-12 13:01

Måske har du et usb tastatur og kan ikke bruge tastaturet før Windows er indlæst, bare et forslag nu du skriver at der ikke kan manøvreres på siden som åbner efter at du har klikket på F8.
På den side er muligheden for at gå tilbage i tiden også den hedder Systemgendannelse og jeg tror du skal vælge den og så vælge en dato før problemet opstod.
Hvis du virkelig ikke kan skifte mellem linjerne med pil tasterne og Enter når du er på den ønskede linje, så prøv med et gammelt tastatur med rundt PS2 stik

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 06-12-12 11:21

Tak for svaret mig-selv.Detendtemed,at