/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Fællesantenne i andelsboligforening
Fra : Oldboston
Vist : 562 gange
100 point
Dato : 27-11-12 16:16

Er der nogen her, der har praktiske erfaringer med fællesantenneanlæg. I en mindre andelsboligforening, som jeg kender til, har hver husstand sin individuelle antanneløsning. Nogen har gammeldags tagantenne, andre paraboler, en bruger kabel-tv, og både Boxer, Stofa og CanalDigital er repræsenteret blandt leverandørerne. Der er kun 12 andelshavere, men på årsbasies betaler de tilsammen 30-40.000 kr. i abonnementsafgifter. Da de fleste kun ser DR's kanaler og TV2's hovedkanal og nichekanaler (Charlie m. fl.) og kun sjældent benytter kanal 4, 5 m. fl. tænker jeg, at de kunne have nytte af et fælleanlæg og så få pillet alt "skramlet" ned fra tagene. Er der nogle økonomiske eller andre forhold, der gør min tanke urealistisk? Er der et sted på nettet, hvor man kan finde inspiration, hvis de gerne vil gå videre med et fællesantenneanlæg?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-11-12 16:49

Du kunne jo prøve at kontakte http://www.waoo.dk/ det fungerer aldeles fremragende..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-11-12 17:03

Hvis der er indlagt kabel-TV og ligeledes Stofa, er der jo en leverandør..... (til ejendommene)

Der er næppe nogen af dem der blot har lagt ind til EEN husstand.....

Så det billigste vil da være at få en aftale med en af dem (det er måske den samme)

Du vil næppe have den store fordel af et fællesantenne-anlæg da der jo under alle omstændigheder skal være en "leverandør".....

For du havde vel ikke blot tænkt dig at opsætte en UHF antenne

Den eneste "fidus" der kunne være til et fællesanlæg er da blot at "leverandøren" sikkert kan levere billigere da du/I SELV står for ansvaret med fordelingen - og det er næppe givtigt med så få husstande.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 28-11-12 04:06

En basic pakke koster minimum 200 kr om måneden dvs 12 x 200 = 2400 x 12 = 28800kr pr år for. Beboerne

Gratis tv dr licens kanaler
+ man kan nøjes med 1 antenne på taget
+ samme antenne kan bruges til at modtage boxer
- meget begrænset udvalg ingen betalings kanaler som TV2 mf.

* forudsætning for at der laves et antennenet i ejendommen kraver lidt vedligeholdelse

Boxer tv
+ man kan nøjes med 1 antenne på taget

- kraver 1 kort pr tv samt prisen på kort afgiften skal lægges oven i tv ab
(+) man kan tage en box med på landet, i sommerhuset
(-) man skal huske kortet inden man køre

* forudsætning for at der laves et antennenet i ejendommen kraver lidt vedligeholdelse

Kabel tv

+ kraver ingen antenne på taget
+ kraver ikke kort på normale tv pakker
+ internet kan til købes
(+) der kan normalt opnås en fælles rabat kraver alle har den samme pakke (ca 30-60kr pr måne) på stor pakke

- det er ikke alle steder det udbydes

- hvis ikke man ønsker pakken som der er, udvidelse kraver kort pr tv samt kort afgift

* forudsætning for at der laves et antennenet i ejendommen ( evt vedligeholdelse til første stik i lejeligheden udføres af udbyderen) ligeledes kan man betale for at de laver et antennenet i ejendommen koster så lidt ekstra på måned

Tv via telefon
+ ingen antenne på taget
+ ingen vedligeholdelse
+ hver beboer kan selv vælge hvad de ønsker at betale for

- kraver 1 box pr tv
- kraver også at man har internet hos samme udbydere

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 28-11-12 11:01

Tak for svaret rotw. Det var et godt og udførligt svar Også tak til jer andre