/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmen kører den forkerte vej rundt
Fra : p-nielsen
Vist : 1209 gange
150 point
Dato : 27-11-12 15:42

Kære alle,

Jeg har i noget tid haft problemer med at få varme i en af mine radiatorer og bemærkede forleden , at vandet i denne radiator (muligvis dem alle) kører den forkerte vej rundt. Hvis jeg tænder for termostaten (som sidder øverst i højre side) bliver radiatoren langsomt varm nedefra og op - dvs. røret nederst (hvor jeg troede vandet gik ud) bliver varm før røret øverst (hvor termostaten sidder og hvor jeg troede vandet gik ind).

Er dette normalt - eller er der noget, der er sat forkert sammen?

På forhånd tak

Peter

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 27-11-12 15:43

- ja, det er helt normalt...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-11-12 16:44

Citat
Er dette normalt - eller er der noget, der er sat forkert sammen?

Det er da ikke normalt, så det er sat forkert sammen!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-11-12 16:59
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-11-12 17:06

Vi havde sidste vinter en radiator der var sat "omvendt" på strengen,
med det resultat at når den stod på 2-2.5 så larmede det i hele huset...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 27-11-12 17:10

Fremløbet skal være tilsluttet den øverste tilgang. det er varmt vand, som så afkøles og synker ned i radiatoren efterhånden som det bliver nedkølet, da det så bliver tungere. Der bliver så en naturlig gennemstrømning oppe fra og nedefter. Hvis vandet kommer ind forneden vil det modvirke den naturlige gennemstrømning. Det kan kun lade sig gøre, da der er en pumpe på systemet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-12 17:37

Den er sluttet forkert til.
Det er fantastisk så mange fejl vvs erne kan gøre.

Hvis det er samme fejl med alle andre radiatorer er det nærmere en cirkulationspumpe, som er vendt forkert.

Reguleringsventilen (som nogle kalder termostat) behøver ikke nødvendigvis at sidde der hvor vandet kommer ind.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 27-11-12 18:51

- undskyld p-nielsen, så må vores anlæg være skruet forkert sammen...
- men det varmer sgu fint...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-12 21:11

Der benyttes almindeligvis to slags varmeanlæg i huse og ejendomme.
Et-strenget og to-strenget.

Hvis det varme vand kommer ind i den lave ende er det næsten sikkert et to-strenget anlæg som er forbundet forkert.
I dette tilfælde er det ikke cirkulationspumpen men rørforbindelsen.

I et et-strenget anlæg løber både det varme og det afkølede vand i samme rør.
Under hver radiator bremses det varme vand af et mindre rør og vil så gerne op i toppen, hvor det køles af og falder ned igen og med hjem til genopvarmning. Her kan det godt være cirkulationspumpen som vender forkert, siden den lave ende fyldes med varmt vand.

Det er så mit gæt.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 27-11-12 21:50

Citat
undskyld p-nielsen, så må vores anlæg være skruet forkert sammen...
- men det varmer sgu fint...

Et anlæg der tilsluttet forkert giver udmærket varme, som det skal. Men i tilgift får man et anlæg, der ikke er effektivt, evnt. mere støj i rørene og pumpen kører unødigt mere og bruger mere strøm og hurtigere slidt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-11-12 22:39

Ser man bort fra Transor vanlige forrykte ævl (manden er idiot), er der klart sket en fejl. Det er i sagens natur noget skrammel. Pumpen vender galt, ingen tvivl om det. På en oliekedel eller en gaskedel kan dette snildt fungere, men normalt med forringede virkningsgrader og nogengange forøget varmetab til følge.

...og når nu overgeniet er ude efter VVS'erne...(og mange af disse er nogle skurke - har en alenlang liste af skrækkelige billeder af uansvarligheder og åndsvagheder fra disse), så kan vi da prøve at rette skytset lidt på ingeniørerne! Hvem udregner statik på broer og idrætshaller der kollapser? Hvem dimensionerer 100% forkert på varmetabsberegningerne. Jeg kan fra hoften fremlægge en liste så lang på gruelige ingeniørfejl der er så himmelråbende åndsvage. Hvis jeg ledte lidt kan jeg fremvise et stort antal "fantastiske" og direkte forkerte anvisninger fra Transor.

Men gider ikke. Pumpen vender galt, thats it. En stakkels smed er kommet til at endevende denne. I værste fald er det fejl tilkoblet fra starten. Skal ændres.......Sludderet om øget slitage osv på pumpen kan vist ingen dokumentere, men er rent "hear say" (skægt nok en vigtig ingrediens i Transor's svarforsøg).

PS Transor: Når nu ingeniører er så "kloge", hvorfor kan de så ikke beregne noget som helst når det drejer sig om termodynamik, flytning af luft, køling osv. Gang på gang henvender de rådgivende sig til os for at få os til at regne for sig, og vi er jo bare simple håndværkere! Er det et udtryk for uduelighed eller hvad? Nu er jeg jo ikke smed, men forstår ikke hvorfor en ingeniør har så travlt med hvad en smed laver af fejl. Hvorfor ikke kigge lidt på hvor "dygtig" han selv er?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-12 23:10

Smede er jeg gennemgående fuld af beundring af.
Men blandt vvs folk-som ikke kan smede- er der i forhold til andre fag en overvægt af uduelige.

Ingeniører laver også fejl, de er da mennesker. Men de alvorlige bommerter er da heldigvis, så sjældne, at de kommer i avisen. Ingen gider skrive om noget så almindeligt, som en vvs håndværker, der skruer tingene forkert sammen.

Uanset om det er en eller tostrenget vil vandet løbe den forkerte vej, hvis pumpen vender forkert.

Det vil også løbe forkert i en enkelt radiator hvis der er byttet om på tilslutningerne.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-11-12 23:16

@3773
Ikke for at sige dig imod... Du virker til at være lidt oppe på barrikaderne
Citat
Pumpen vender galt, ingen tvivl om det

Hvis det kun er en radiator der har problemet, så mener jeg ikke der er pumpen der er vendt forkert. Men blot denne ene radiator at fremløb og retur er byttet rundt på.
Afhængigt af hvordan denne ene radiator er monteret kan det være let eller besværligt at rette fejlen.
I teorien er fejlen let at rette

Jeg har selv i år monteret 3 nye radiatorer i stuen, i forbindelse med renovering og efterisolering.
De bliver alle 3, samt de andre i huset, først varme øverst der hvor ventil / termostat sidder.
Og sådan bør det også være

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 28-11-12 09:06

Er der nogen der kan sige mig hvordan man klager over en grov og fornærmende tone fra et medlem. Jeg synes ikke sådan et medlem er berettiget til at deltage. Min mening er, når man kommer med sine kommentarer må det ske i en respektfuld tone og ikke i nedsættende og injurieende udsagn.

Kommentar
Fra : p-nielsen

Dato : 28-11-12 10:32

Mange tak for svarene.

Jeg kan bekræfte at vandet løber den samme (den forkerte) vej rundt i alle radiatorer i huset og at de derfor nok er cirkulationspumpen, som er vendt forkert.

Er der nogen som ved om det er en stor/dyr opgave at få denne vendt om? Kom gerne med ca. pris hvis I har et bud.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 28-11-12 10:38

Det kan en smed eller anden vvs installatør klare på en time, men vandet skal nok lukkes ud, som man jo selv gøre. Måske kan omdrejningsretningen ændres ved at bytte om på faserne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-11-12 10:54

Hvis der sidder ventiler før og efter cirkulationspumpen kan det gøres på en time.
Jeg går ud fra at det er et parcelhus og ikke en stor ejendom, og derfor nok er en pumpe med kun en fase, som ikke uden videre kan vende retning.

Men inden du bare begynder at vende cirkulationspumpe, ville det nok være en god ide at få nogen til lige at kigge på dit varmeproblem. Evt. en VVS mand, som jo også kan vende pumpen hvis det er nødvendigt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-11-12 11:30

Cirkulationspumper i centralvarme er altid centrifugalpumper. De vil pumpe samme vej, selv om de vender omløbsretning. Effektiviteten bliver bare elendig, hvis pumpen kører den forkerte vej rundt.

Så pumpen skal afmonteres ,vendes og genmonteres. Hvis du kender tossen, som har sat den forkert i , burde han vende den uden beregning.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-11-12 13:20

der er mange der har en ventil på begge sider af pumpen. så behøver man ikke lukke vandet af anlægget for at udføre operationen. ellers må du have vandet tappet af. men under 1000 kr kan det godt gøres for hvis du skal have en fagmand til det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-11-12 19:31

Ja det må jo være en ingeniøruddannet, når man kan overse pilene. Disse er det eneste folkefærd der udviser mere dumhed, ansvarforflygtigelse og mangel på omhu, end de forjættede smede. Når disse laver udbudsmaterialer er teksten stort set altid klippet fra andet. Sætninger som: Det påhviler entreprenøren osv osv bruges i flæng over det hele så man intet ansvar får. Iht AB92 skal udbud være gennemskuelige og entydige. Det er de ALDRIG. Måske derfor Transor har det anstrengt med smede! De har slæbt ham i retten og knaldet ham for uduelighed.

Og back to buiseness. Få vendt pumpen eller radiatoren hvis det kun er een. Thats that. Og et godt råd....blacklist Transor, han svar er enten noget halvvind eller en gentagelse af andres.