/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Drachmannsvej???
Fra : thoustrup
Vist : 643 gange
100 point
Dato : 26-11-12 21:08

Jeg leder efter en vej i Århus, i 1928 hed en vej Drachmannsvej. I dag er der en vej ved navn Holger Drachmannsvej, men kan det være den samme?
Problemet er at dem jeg leder efter boede i nr. 10, men i folketællinger fra 1925 og 1930 bor der kun mennesker i ulige numre. Og når jeg bruger Google maps, kan jeg se at huse på den ”lige” side er nye huse og på den ”ulige” side er gamle huse.
Har der været en anden vej der hed Drachmannsvej uden Holger?
mvh
Thoustrup

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-12 22:11

Holger Drachmannsvej ligger jo også i Helsingør.

Prøv lige med Drachmannsvej uden Holger i KRAK ..........der er en del i hele DK og en i Løsning

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-11-12 22:22

Hvad hjælper det, hvis den skal ligge i Aarhus?

Krak har nutidige veje - og slet ikke tidligere vejnavne.

Prøv evt. denne: http://www.slaegt-aarhus.dk/forsk-i-aarhus/32-gader-og-sogne#h

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-11-12 00:36

Hvad er det for en kilde, der siger, at de boede på Drachmannsvej 10?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-12 10:32

Ih altså Bille1948 - det må du undskylde..................jeg tænkte mig ikke om.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-11-12 13:41

Den forstod jeg ikke lige

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 27-11-12 15:04

Jeg har set vejnavnet 2 steder, det ene i:
Aarhus amt
Ning Herred
Viby sogn
1926 – 1938
Opslag 17
Nr 4 (der står 0 ud for) Palle Eriksen Borgquist.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-11-12 15:31

Måske er det ikke i Århus, men i Viby. Der er i hvert fald noget der hedder H. Drachmannsvej 10.

Jeg har tjekket FT 1930 Landsogn, Århus amt, Viby sogn opslag 86 og 87, men der bor de der desværre ikke.

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 27-11-12 15:37

Spørgsmåler er jo, om ved de forskellige kommune sammenlægninger er blevet ændret på vejnavnene, så der i samme kommune ikke er to veje med samme navn.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-11-12 16:02

Hvis du kigger i FT 1925 Landsogn, Århus amt, Viby sogn opslag 75 vil du se, at der bor 2 familier (ikke din) på adressen Drachmann 10. Ikke noget H eller Holger foran. Det kunne jo tyde på, at den bliver kaldt Drachmannsvej i folkemunde, som der står i kirkebogen.

Måske har de ikke boet der, mens der var folketælling.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-11-12 16:11

I sidstnævnte FT er der en Borgqvist-familie på opslag 86 - måske noget familie?

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 27-11-12 16:58

Først, nej den Borgkvist familie er ikke i min familie.
Jeg var ikke klar over ar Viby var en landsogn, det var dejligt nyt, så kan jeg kigge flere steder, da jeg ikke jan finde familien efter 1921 i FT og så Palles fødsel i 1928.
Han far Victor var en "aktiv flytter", og det er lidt træls at der findes sådanne nogen,

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 100 point
Dato : 27-11-12 18:48

Jeg går ud fra, at du er klar over at Palles fødsel også er noteret i Århus Sankt Johannes KB 1928-1928 opslag 14 .

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 27-11-12 19:55

Ja, det med samme adresse

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-11-12 20:39

I FT 1925 Landsogn, Århus amt, Viby sogn opslag 237 finder du Palles forældre.

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 27-11-12 20:40

Adressen i dag er Niels Bohrs Vej 10. 8260 Viby J
Følgende side kan man finde ændringer fro Viby sogn

http://www.lokalhistorieiaarhus.dk/viby/Viby%20vejliste.htm

Godkendelse af svar
Fra : thoustrup

Dato : 27-11-12 20:41

Tak for svaret vith.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-11-12 22:52

Selv tak

Og i FT 1925 boede de på Kongevej 27 som så er ændret til Skanderborgvej.