/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk
Fra : jorbir
Vist : 783 gange
100 point
Dato : 26-11-12 17:35

Når jeg starter min computer op står den og tænker længe når den når dette punkt.

ahci drive init

Kommer et faneblad op når jeg trykker på en mappe hvor der står
Der er ingen diskette i drevet. Indsæt en diskette i drev
\Device\Harddisk\DR1
Det er en Medion computer hvor man kan lægge en harddisk i en slæde foroven og det er denne at den nu ikke vil vise. Den sidder som den skal. Er med Vista Home Basic.

Computeren virker ellers normalt med alt andet. Den virkede igår aftes.
Er der nogen der kan hjælpe, HAR VIRKELIG BRUG FOR AT KOMME IND I DEN DISK ???????

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-11-12 17:46

Tja du har vel taget disken ud i utide uden at bruge programmet for sikker fjernelse.
Så er det kun en snedig kyndig, som MÅSKE kan få den i drift igen uden at ødelægee ret meget af data på den.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 26-11-12 17:48

Har også en Medion hvor der kan monteres en extra harddisk på toppen

Dette har jeg dog siden den var ny altid haft ballade med, så jeg bruger den som almindelig extern harddisk med strøm direkte fra opladeren og så USB-stikket sat i et af stikkene på fronten af maskinen.

Den måde at bruge den på virker hver gang !!!!!!!

Så hvis det er en harddisk fra Aldi, du har købt så er der helt sikkert disse kabler med så du kan undgå det der halløj på toppen

Held og lykke

PPK

Kommentar
Fra : jorbir

Dato : 26-11-12 18:06

Har aldrig haft disken oppe.

Det er en fra Aldi.

Der har aldrig været problemer før nu.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-11-12 18:57

Citat
ahci drive init

Prøv at gå ind i Bios og sæt ? noget med en VIRTUEL funktion til = ENABLE
eller omvendt hvis den er slået til.
Jeg kender ikke lige Vista, men mener du også kan gøre det via de drivere/ program der skulle
ligge i START? alle programmer eks: Gigabyte/ Bios og i dit tilfælde så se efter Medion???

https://www.google.dk/#hl=da&tbo=d&output=search&sclient=psy-ab&q=ahci&oq=ahci&gs_l=hp.3..35i39l2j0l2.1606.2901.0.3276.4.4.0.0.0.0.234.734.0j2j2.4.0...0.0...1c.1.A2EfkKFDhCg&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&fp=3e62702d1bdb187a&bpcl=38897761&biw=1008&bih=558

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-11-12 19:00

Citat
HAR VIRKELIG BRUG FOR AT KOMME IND I DEN DISK ???????

Det kan du også, bare gennem et andet stik/ usb kabinet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-12 19:09

Jeg kan ikke huske hvorfor, men på et tidspunkt skulle jeg netop slå " ahci " fra i bios, for at kunne køre et bestemt styresystem.......................men som agt kan jeg ikke huske hvorfor.
Men det var nok Linux ubuntu eller XP.

Inde bag ved slæden sidder ledningerne vel rigtigt.

Er det en harddisk skuffe eller sætter du harddisken direkte i "slæden"

Kommentar
Fra : jorbir

Dato : 26-11-12 19:36

Sætter den i direkte i slæden.
Ja de sidder rigtigt, som sagt har den aldrig været afmonteret

Kommentar
Fra : jorbir

Dato : 26-11-12 20:00

Tror disken er stået af.

Har haft den ude at sat kabler på , sat til en anden computer og den kunne ikke se den?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-11-12 20:51

Citat
den kunne ikke se den?

Prøv om du kan se den med dette
MiniTool Partition Wizard Professional Edition (søg selv) gratis
Kan du ikke det, så prøv dette.
Magic Partition Recovery (søg selv) koster dyrt, men virker.

Kender du disken navn???? så gå ind på deres hjemmeside og find et reperations værktøj
Disken er ikke stået af, før du ikke kan se den - nogen steder, og så plejer det at være mekaniske
fejl - ikke fejl på selve den roterende del (masser af klikke lyde, og er den HELT gal så prøv
(kan du se den under Bios, muligt du skal aktivere et eller andet)
http://www.dposoft.net/
den KAN ALTID finde en disk, men kun hvis den er tilsluttet korrekt
samt reparerer den men jeg vil ikke anbefale det.

En anden ting, prøv at Boot fra disken med et styresystem, kan CD finde disken
så er det bare noget galt med den lille klynge, der styrer disken = formater den
og den burde virke normalt, bagefter kan du så redde data med et af de oven nævnte programmer

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-11-12 20:53

ahci er en type sata driver. Installer en ahci-sata driver.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-11-12 20:56

Grunde til at eksterne diske får fejl. er at de ALTID bliver fjernet forkert
Det kan så også lægge sig ind i din PC, som en beskadiget disk der ikke kan genkendes
selvom den virker 110%
kom lige til at tænke på programmet Disk Redactor, kan også genkende drev der ikke er til stede

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-11-12 21:04

Citat
ahci er en type sata driver. Installer en ahci-sata driver.

Hvis bundkortet ikke understytter AHCI hvorfor virkede det så sidst
(samt der burde ligge en mappe i START menu´en med spørgers Bios)
og det har noget med bundkortet at gøre.
På min maskine i hvert tilfælde, samt der skulle rettes i Bios med noget der hed Virtuel????
da det hænger sammen med backup programmet i WIN7 og derfor jeg skriver som jeg gør
Dato : 26-11-12 18:57
Ellers kan JEG ikke lave eller oprette en kopi af mit system.

Men som vanlig, får man sikkert ikke oplyst ALT, er det en Sata3 disk der er problemer med

Kommentar
Fra : jorbir

Dato : 26-11-12 21:37

Vil gerne sige en gang til.. DENNE DISK HAR ALDRIG VÆRET FJERNE FRA DENS SLÆDE.

Til mig-selv

Har prøvet med denne MiniTool Partition Wizard Professional Edition. Den virker ikke.
Ved ikke om det er en Sata3 disk. Har været i Bios og rette men lige lidt hjalp det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-12 22:00

En mulig løsning:

Et converterkabel ...................SATA til USB

En Parted Magic CD http://partedmagic.com/doku.php

Start computeren med PM CD og tryk enter når den spørger.
Når den er rullet ind sættes harddisken til via USB (og evt strømforsynes )

Øverst til venstre er der et link til filhåndtering, hvor du bør kunne se din harddisk.

Dette kan også gøres på en anden computer, så du har et sted at kopiere filer over.

NB. Det er en CD med mange skrappe værktøjer.

Kommentar
Fra : jorbir

Dato : 26-11-12 22:32

Hej mig-selv

Jeg prøvede dette .

Boot fra disken med et styresystem, kan CD finde disken
så er det bare noget galt med den lille klynge, der styrer disken = formater den

det hjalp-- den kan ses og kører nu.

Tak for hjælpen alle.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-02-13 14:02

Hvad er status på spørgsmålet?

Kommentar
Fra : jorbir

Dato : 24-02-13 16:43

Har ikke fået den til virke.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 24-02-13 19:42

Har du opgivet? Hvis du har så luk lige spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-13 21:34

Citat
det hjalp-- den kan ses og kører nu.

Tak for hjælpen alle.

Har ikke fået den til virke.

Virker den eller virker den ikke.?????????

Har du været i diskhåndtering og kigge på den harddisk.

Derfra kan du måske formatere den.

Kommentar
Fra : jorbir

Dato : 24-02-13 21:44

Den virker ikke igen.
jeg laver en ren røv og trut i.

Godkendelse af svar
Fra : jorbir

Dato : 24-02-13 21:45

Tak for svaret webnoob.