/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tidl.? på Nilan Vesta Type VP18R12
Fra : Helge99
Vist : 391 gange
45 point
Dato : 26-11-12 12:03

Er der nogen som kender Nilan veste type vp18 r12
Min datter bor i en boligforening hvor der opstillet en Nilan vp 18 r12
Problemmet er at jeg har forsøgt at finde en brugsvejledning til den da jeg ikke syntes den virker optmal og at jeg ikke kan finde ud af om der er filter og evt hvor de sidder hvor tit de skal skiftes/renses der er ikke foretaget noget i de 3 år hun har boet der da vicevært /inspektør ikke ved noget om det og har aldrig hørt om det og brugsvejledning og sevicevejledning er væk så er der nogen som ved hvor de evt findes Dem som er på Nilans hjemmeside seer lidt for nye ud.
Vi har haft en service montør derude men glemte at spørge ind til filter idet det var en rumføler som var defekt og varmepatron som var aktiveret og det var viceværten som havde skruet op da den ikke kunne varme vandet op men det resulterede i at elmåleren rendte varm så efter montøren havde stillet det og slukket varmepatron og skiftet rumtermostat sænkede måleren farten men jeg syntes ikke der rigtig giver noget rumvarme ud af kanalerne i loftet.Og jeg har læst lidt om de her filter og vil være glad hvis nogen ved noget om det

Nu har jeg så været oppe at se endnu engang på VP 18 og haft alle forplader af og der er ingen filter eller plads den dem. og på loftet var der en masse isoleret rør men ingen filter.
Så det svar jeg fik sidst med at man ikke køre bil i 3 år uden at skifte olie nej det har du ret i men hvis der ikke er en oliepind eller påfyldning eller aftapning hvad så.
Øverst sidder indblæsning og kølevarme element der skal skues 15 skuer af for at komme ind til den
dernæst kommer kompressor og noget elstyring termostat
Så kommer varmvandsbeholderen
og til slut i bunden nok et styrepanel
Så det jeg mangler nu er en brugervejledning som Nilan tilsyneladende ikke har mere til denne model
Og boligforeningen har ikke kunnet fortælle noget om den så det er sådan lidt blindprøvning hvis nogen evt ligger inde med en sådan og evt vi kan se hvordan en sådan skal styrres ville jeg være lykkelig

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 26-11-12 12:25

Prøv denne.

www.filtenborgel.dk/documents/00007.pdf

Hilsen Curt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-12-12 18:03

Det er måske årsagen til vi anbefaler dig en fagmand, når du ikke kan lokaliserer et filter. Der er to muligheder - enten har man undladt det (dødsynd - men set på masser af Nilan anlæg), eller der er brugt nissehuer (også en dødssynd - dog ikke så slemt - bare noget billigt lort). Nissehuerne sidder i TEE-stykker på kanalsystemet, hvor der er monteret et låg ovenpå. Tag låget af, pil nissehuen ud. Bør vaskes et par gange eller 3 om året. Skift dem en gan om året. Køb dem ikke ved Nilan - de tager grusom overpris for dem.

Kan du ikke lokalisere filtrene, bør du alliere dig med en servicemand fra et ventilationsfirma (altså ikke en elektriker eller en VVS mand). Få ham til at lede og ifald han ikke kan finde dem, få ham til at bygge et par ind. De fleste firmaer vil så lige have to stk med i bilen når de besøger dig. Du kan også købe finere og langt dyrere filterskabe, hvad noget kunne finde på at insistere på. Det ville være anbefalelsesværdigt, men bliver dyrere i drift, da ordentlige kuvertfiltre er langt dyrere end nissehuer (og også bedre). Kuvertfiltre er engangs- og kan ikke vaskes. Bedste og billigste er nok Systemairs.