/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Folkepension-førtidspension
Fra : sigfrid
Vist : 1295 gange
200 point
Dato : 26-11-12 10:57

Hej kanduer.
Det er først i dag jeg har læst psoeborgs spørgsmål om folkepension.De nye regler fra 94 kan jeg ikke forstå.LO har udgivet en pjese hvor der står,hvis man før 99 har fået pension og har boet sammen før den tid skal man have pension som enlig.Men gælder det også førtidspension?
Venligst Sigfrid.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 26-11-12 11:04

Det er selgfølgelig pensionstillæg der er snak om.
Sigfrid.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-11-12 14:59

det er nok fordi den gode,.. 'psoeborg',.. blander førtids-pension, og folkepension,

der er forskellige Førtids-pensioner,.. før / efter 2003
http://www.sm.dk/Temaer/sociale-omraader/sociale-ydelser/pension/foertidspension-ny-ordning/Sider/default.aspx

- men alle førtids-pensionister går aut. på,.. ALM... folkeprnsion når de fylder 65 / 67 år
tillægget, bliver beregnet ud fra flere kriterier,.. bla. om du er single, samlevende,
evt. B-indkomst,.. indestående i Bank / aktier osv.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 26-11-12 15:19

EA_HS Det jeg mener er, hvis man får folkepension efter 99 og er sammenboende med en bliver man behandlet som ægtefolk men før den tid blev man behandlet som enlig,men er det det samme hvis man har fået førtidspension før 99.
Venligst Sigfrid.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 200 point
Dato : 26-11-12 15:58

det er ikke noget jeg ved helt bestemt,
men lidt google hjælper med oplysninger,... prøv at læse reglerne her :

https://www.aeldresagen.dk/faa-raad-og-stoette/vaerdatvide/social_pension/folkepension/beregning_af_folkepension/Sider/default.aspx

Citat
Er man tilkendt pension eller flyttet sammen efter 01.03.1999 er regler og satser ens for samlevende og gifte. Overgangsregler fra før 01.03.1999 se "Pensionstillæg for samlevende - overgangsregler".
I eksemplerne er ikke anvendt de særlige afrundingsregler, så den konkrete beregning kan variere med op til 50 kr. årligt.

læs nederst på siden ===>
Pensionstillæg for samlevende - overgangsregler

Hovedprincipperne for beregning af pensionisttillægget er ændret flere gange. Der er forskellige overgangsregler. Tidspunktet for tilkendelse af pensionen er afgørende for, hvordan pensionstillægget beregnes. Se skema:

?Beregnes ud fra   Takst/fradragsbeløb
?Reelt enlig   ?Egne indtægter
?Takst: enlig
Fradragsbeløb: enlig

?Samlevende og pensioneret før 26.04.1990   ?Egne indtægter
?Takst: enlig
Fradragsbeløb: enlig

?Samlevende og pensioneret (begge eller den ene) inden 01.02.1999   ?Egne indtægter
?Takst: gifte
Fradragsbeløb: enlig

?Samlevende og pensioneret efter 01.03.1999   ?Samlede indtægter
?Takst: gifte
Fradragsbeløb: gifte

?Gifte pensionister   ?Samlede indtægter
?Takst: gifte
Fradragsbeløb: gifte

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 26-11-12 16:14

Tak for svaret EA_HS.
Nu må jeg så igang med at nær læse det,for det er sku en større historie.
Venligst sigfrid.