/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Første vask af tøj
Fra : jobestar
Vist : 625 gange
100 point
Dato : 19-11-12 14:12

Hej kandu,

Jeg har købt nyt tøj og skal have farverne til at sætte sig. Er det nok at lægge en skjorte i blød natten over? evt. med noget salt i vandet?

Jeg synes nemlig det virker som fråds, at bruge en hel vask på et enkelt stykke tøj, for at undgå at det smitter noget andet tøj.

vaskemaskinen har godt nok en "kort" vask funktion, det er måske nemmere end at lægge i blød. Hvad plejer i at gøre med helt nyt tøj?

vh

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-11-12 14:44

Hej.
Jeg vasker altid nyt tøj i maskinen første gang.
Vi har også kvikvask på vores maskine og den bruger jeg.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-11-12 15:36

Hvis det er noget med farveoverskud, vasker jeg det sammen med det mørkeste kulørte, hvor en eventuel afsmitning er usynlig.
vh
pbp

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 19-11-12 17:21

Nå jeg har fundet frem til at eddike åbenbart er trikket. Man skal lægge det i blød et par timer i 5L vand med 4 spsk fulde madlavningseddike. Om man så vil vaske det alene efterfølgende eller med andet tøj er vel op til en selv.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-11-12 21:59

Jeg har på et tidspunkt læst et eller andet sted, at det skulle være godt, at skylle det i koldt vand inden man blander det med andet, så skulle det ikke smitte af.
Om det virker ved jeg ikke.

Men eddike holder farven på plads, om jeg så må sige.

Men om det gør så tøjet heller ikke smitter af næste gang, det ville jeg ikke turde stole på.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 19-11-12 23:18

Ikke eddike, hvis det drejer sig om bomuld, da eddike åbner bomuld:

http://www.kandu.dk/spg63972.aspx

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 20-11-12 20:17

Nu er jeg nok meget sart og synes tøj smitter a mere end den første vask, kan især ses når vi er på ferie og jeg vasker i hånden på ferie - så jeg deler altid mine vaske op i rød, lyserød, hvid, grumse hvid (hvis med forkellige motiver mv) sort, blå osv.

Men netop fordi jeg er så sart, kan jeg uden problemmer vaske nyt tøj sammen med resten første gang - så find du tøj frem med samme farve.

jeg bruger eiddke til alle mine vaske som skyldemiddle og for at der ikke skal komme for meget kalk i maskinnen.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 21-11-12 00:29

Jøjø>> okay tak. Jeg har bare læst, at det skulle binde farven til stoffet på diverse forums på nettet.

Nå, men det er jo ikke til at finde ud af. Jeg må vist bare vaske hvert enkelt nyt stykke tøj i en kvivtur i vaskemaskinen og så må det være det.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-11-12 06:58

Citat
Jeg må vist bare vaske hvert enkelt nyt stykke tøj i en kvivtur i vaskemaskinen og så må det være det.

Har du da ikke noget i samme farve, som du kan blande det med?

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 21-11-12 16:19

troldepige>> jo det tror jeg også jeg gør :)