/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvad er en ballofix lavet af?
Fra : lauter
Vist : 749 gange
50 point
Dato : 19-11-12 09:25

Er en ballofix kugleventil lavet i messing så den kan placeres efter kobberør uden at tære i forbindelse med en brugsvandsinstallation?

Baggrunden er, at jeg har nogle - hm - småreperationer og da jeg var ude og købe stumper forleden og spurgte efter ballofixkugleventiler, så svarede ekspedienten, at det har han ikke, men jeg kan bare bruge nogle andre kugleventiler som han har til en brøkdel af prisen af, hvad ballofixerne koster.

Nu kan jeg så bare ikke finde nogle specifikationer på den ventil han ville sælge mig, men for 35 kr. tvivler jeg stærkt på, at den er i messing.

På Broens hjemmeside er angivet, at Ballofix er lavet af DR Brass hvilket jeg (uden at vide hvad DR refererer til) mener er det rigtige til formålet.

Lauter

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-11-12 10:38

Det er ligemeget om det er en ballofix eller en kugleventil. En ballofix er en kugleventil til at sætte umiddelbart før tilslutning til vand. Ballofix er bare det første varemærke af den art der kom på markedet i 60'erne. Det er muligt at de billige udgaver man kan få i byggemarkederne ikke er så holdbare som Ballofix, men de opfylder samme formål.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-11-12 10:48

Ballofix er altid lavet af afzinkningssvagt messing ( DR brass) .

Problemet er at mange kalder en hvilken som helst ventil, der ligner lidt for en Ballofix, selv om det er et andet fabrikat, og kan være lavet af et billigere materiale.

Jeg kæmper en kamp mod vejrmøller mod folk som bruger forkerte mærkevarenavne og andre navne.

Eksemplerne er mange og ikke kun på dansk.
Nogle af de slemme er Stanniol, Flamingo, Unbrako og , Hoover.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-11-12 12:31

De er alle sammen lavet af messing, men med lidt forskelligt zinkindhold. Selv har jeg oplevet en original Ballofix, som ikke holdt et sted hvor der også var en billig installeret samtidig. den billige virker endnu mens Ballofixen sprækkede i tætningen ,da den skulle åbnes.
I øvrigt er jeg enig med transor i at blive irriteret over forkert brug af varemærkenavne - Stanniol var f. eks. en tinfolie, som blev brugt til indpakning af ost og chokolade. Nu vi er ved det sproglige: transors sidste komma skal aldeles ikke være der; selv på engelsk ville det være fejlplaceret.