/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Ahh den udenlanske arbjdskraft
Fra : nosunshine5
Vist : 590 gange
30 point
Dato : 18-11-12 23:46

Jeg var nys til en familie sammenkomst.

Og på denne aften blev ting og sager vendt.

Bland andet at det var synd at alle de arbejdspladser der blev nedlagt eller flyttet udenlands. Det var synd for os i Danmark.
Meget sympatisk synspunkt.

Senere kommer det frem at naboen til omtalte farbror er ved at få lagt sin have om. Den er ca 30 år så det er groet godt til.
Og garagen bliver bygget om og ny og så fin.

Her kommer det så frem at det er 5 polakker der går og nusser der. Dem skal omtalte farbror lige kigge til i dagtimerne, da han er pensionist og har tid. ( jeg ved så ikke om de er har lovligt eller ej)

Og jeg sad lidt mundlam og tænkte havde kære farbror ikke lige beklaget alle de arbejdspladser der der smuttede til udlandet???

Æhh.
Hvordan har i det med at arbejde, ufaglært som faglært bliver varetaget på samme måde som elsempelvis staterne. Men folk der på forskelige vis både lovligt og ulovligt bliver frataget jer?

Jeg går ikke ud fra at alle har en lang og fin uddannelse, men ekslempelvis er chaufører, bager og hvad ved jeg.
Det er jo her der rigtig er gang i nyfortolkninger.

Egentligt fornemmer jeg bare vi må stikke piben ind og bare acceptere at arbejdspladser fiser ud eller udføres af driftige firmaer med udenlandsk arbejdskraft.
For hvad ellers?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 40 point
Dato : 19-11-12 00:24

Citat
Bland andet at det var synd at alle de arbejdspladser der blev nedlagt eller flyttet udenlands
jamen kun lidt synd det gælder om at tilpasse sig nutiden
Citat
For hvad ellers?
danske firmaer med danske og udenlandske medarbejdere på danske overenskomster , ja de findes faktisk et eksempel er min egen arbejdsplads, vi var til åbent hus forleden i en tilkøbt fabrik og i talen sagde direktøren og ejeren citeret ordret: Det bliver ikke os som flytter arbejds pladser til udlandet
Vi er cirka 360 timelønnede og 50-60 funktionærer ansat + folk på salgskontorer i København,Aahus, Dublin, London og senest Oslo, og udvider regelmæssig, der er en stor procent del som er tyskere, polakker, franskmænd, englændere og enkelte fra de baltiske lande, alle får løn efter dansk overenskomst, og sådan skal det være, sort arbejde er ikke min kop te.
Min mening er at det er dårlig ledelse og overadministration som får virksomheder til at flytte den løntunge timelønnede arbejdskraft til udlandet, chefer med fingeren på pulsen og som tør følge med tiden kan godt få en god forretning i Danmark, det er altid kun den nemme løsning at pege på at lønnen er for høj, ikke nødvendigvis den bedste løsning at sænke lønnen eller flytte til udlandet

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 19-11-12 00:31

Citat
Her kommer det så frem at det er 5 polakker der går og nusser der. Dem skal omtalte farbror lige kigge til i dagtimerne, da han er pensionist og har tid. ( jeg ved så ikke om de er har lovligt eller ej)

Hvis det er til overenskomstmæssig løn, har farbror vel saftens ikke råd til at have 5 mand gående - eller hur?

Moral er jo godt - dobbeltmoral er vel dobbelt så godt...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-12 10:44

Hovedårsagen er, at vort danske løn niveau er for højt,
og det er det fordi vi må betale alt for meget i skat og afgifter,
til en alt for stor offentlig sektor...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-11-12 10:44

Citat
Moral er jo godt - dobbeltmoral er vel dobbelt så godt...

Nemlig.....vi kan alle ha`nok så fine intentioner. Men når det gælder pengepungen,er de fleste klar til et personlig kompromis.

Man kan stå ude på vejen,og bande over alle de "billige" Polakker.Men håber ikke nogen ser,man selv har en gående på den anden side af hækken.....til en halvtredser i timen.

M.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-11-12 10:59

Citat
Man kan stå ude på vejen,og bande over alle de "billige" Polakker.Men håber ikke nogen ser,man selv har en gående på den anden side af hækken.....til en halvtredser i timen.

Hvor er det sandt...

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 24-11-12 14:30

Tak for svaret o.v.n..