/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Oesters skaller
Fra : svendgiversen
Vist : 1638 gange
74 point
Dato : 18-11-12 20:17

Jeg troede vi var færdige med suppe debatten,

vi fik alle tiders asparges suppe, selv om den var lavet på kylling, ikke min livret,
men jeg kom godt med hvidvin i, og så kunne man næsten ikke smage kyllingen...

Og min kone ved nu, at man godt kan blande supper, men her til aften fik vi så resten af Bornholmer kyllingen i tartataletter, og så nævner hun Østers skaller...

Er der nogen der kender disse, vist en speciel stor form for tartaletter formet som østers?

Selv har jeg aldrig hørt om det, jeg tror stadig at det er den hårde skal,
som østers omgiver sig med og som man skal bryde/åbne inden man spiser dem??

Noget jeg aldrig ville gøre, så hellere kylling...

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-11-12 20:25

Muslingeskalsformede butterdejs"dimser", der bruges som tarteletter

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 84 point
Dato : 18-11-12 20:47

Her er et billede af en form til skallerne, som jeg kalder muslingeskaller, ligner ikke østers.

Det der er foran er krustadejern

http://vintage-blog.dk/wp-content/uploads/2011/06/P3262954.jpg

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 18-11-12 21:06

Jeg arbejdede i en bagerforretning, og der solgte vi dem. De er magen til tarteletter, ligner bare muslingeskaller.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 18-11-12 21:44

Har set dem i Fakta side om side med de "almindelige" tarteletteskaller

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-12 21:46

Her er de muslingeskaller min kone kalder Østers skaller?

Virksomhedens navn var “Shell”, og alle Marcus Samuels tankskibe, der fragtede petroleum til Fjernøsten, var opkaldt efter en muslingeskal. Kammuslingeskallen er muligvis taget fra et våbenskjold, der tilhørte en af Marcus Samuels forretningsforbindelser i Indien, en hr. Graham, der importerede petroleum fra Marcus Samuel og blev direktør for The Shell Transport and Trading Company.

I hendes leksikon er det også en Østers??

Hun siger Shells logo er en Østers Skal???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-11-12 22:13

Shell's logo er skallen fra en kammusling, du kan sikkert se ligheden:
http://www.bing.com/images/search?q=kammusling&FORM=HDRSC2
så kan spørgsmålet udvides med: Er en østers en kammusilng?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-12 22:17

Østers er en undergruppe af Muslinger og Kam muslinger kaldes vist også Jomfru østers?

Væddemålet er nu udartet til om bageren sælger Østers skaller eller Mulinge skaller??

Jeg holder på det sidste,
men det gør ikke noget hvis jeg taber. Jeg gider ikke rejse til Grønland hele tre gange...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-11-12 22:23

Nå ja det var ikke det der blev spurgt om oprindelig, men ja jeg kender godt østers skaller, de er mere end dobbelt så store i diameter som en tartelet, jeg kender dem som underlag for stjerneskud, det bruges heromkring men jeg kan ikke lige finde en opskrift, de bruger enten ristet rugbrød eller ristet franskbrød

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-11-12 22:29

Hvem vandt? Bageren bager muslingskaller ikke østersskaller nemlig

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-11-12 22:38

Kammusling

http://www.grandcruvin.dk/kammusling.jpg

Alm østers

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/37/Oysters_p1040741.jpg/799px-Oysters_p1040741.jpg

Stillehavsøsters

http://www.regjeringen.no/upload/MD/Kampanje/klimatilpasning/Bilder/DirNat/stillehavs%C3%B8sters_torjan_bodvin_555pxl.jpg

(forholdsvis ny, invasiv art i Vadehavet, og flere andre steder i Dk, bl.a. i Roskilde fjord. Hvis nogen ved præcist hvor de er i Roskilde fjord, eller Isefjorden, vil jeg være glad for præcis stedsangivelse, de smager godt, og jeg bidrager gerne til at udrydde dem )

Ingen tvivl om, at det er nærmere en kammusling, end en østers!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-11-12 22:45

Jomfru østers og østers har kun dele af navnet til fælles, der eneste andet er at de begge er skaldyr - Bivalvia

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-11-12 22:55

Bivalvia er et præcist begreb, men skaldyr er et kulinarisk, ikke et biologisk begreb, der udover muslinger (bløddyr) omfatter krabber, hummer og krebs (krebsdyr) og sågar ofte gastropoder, snegle!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-12 09:26

>Bageren bager muslingskaller ikke østersskaller...

Nu må I lige huske at min kone er fra Mors hvor Østers Kompagniet ligger,
der findes der også en lille pige i en skal, omtrent som den lille havfrue, og hun hedder Østers pigen...

Ifølge min kone sælgere bagere på Mors ikke Muslinge skaller men Østers skaller?

Enig i at Shell logoet liner en Kam musling, ikke en normal Østers, men måske en Jomfru Østers??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-11-12 12:25

Uanset om det bliver kaldt østers/muslingeskaller, så ville jeg kun servere en lille fiskeanretning i de skaller.

De andre tarteletforme er neutrale. Her kan man lægge stort set alt i efter smag og behag.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-11-12 13:20

Citat
der findes der også en lille pige i en skal, omtrent som den lille havfrue, og hun hedder Østers pigen...

Fuglene på Storkespringvandet er hejrer, sådan er der så meget

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-12 14:09

Jeg troede den var mere Shell agtig:

http://www.byhoest.dk/events

Det er jo nok en Østers hun sidder på, ikke megen lighed med vore bage skaller?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-12 11:43

Og så skulle Østers Skallerne være større,
i stedet for at spise 2-3 tartaletter kan/kunne man få serveret et hel måltid i en østersskal.

Vi skal til Mors og Thy først i december og vil så spørge de lokale bagere om navne på skaller...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-12 19:18

Efter besøg på Mors og i Thy bekræfter tre tanter og en veninde at de kaldes Mulingeskaller,
og min kone har erkendt sit tabte væddemål...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-12 10:07

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-12-12 10:30

Selv tak, svendgiversen, og tillykke med det vundne væddemål