/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Toppen af tids spilde?
Fra : o.v.n.
Vist : 753 gange
50 point
Dato : 17-11-12 20:12

Er det at se Matador for gud ved hvilken gang?
Eller når tusinder og atter tusinder fodbold tilskuere + mange flere TV kiggere sidder to timer og ser på en kamp uden at der bliver scoret et eneste mål?
Eller er det sidde ved computeren og forsøge med svar på diverse spørgsmål på Kandu?
Eller hvad synes du er tids spilde?
Intet af værdi på TV lige nu så jeg stiller spørgsmålet lige her og nu

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-11-12 21:00

Jeg synes det mange gange er tidsspilde at se TV.

Men jeg er ikke opvokset med TV, så jeg hører radio. Vælger hvad jeg vil se i TV og optager det.
Og ser det når jeg har lyst.

Men ellers synes jeg ikke der er spildtid. Der er tid til arbejde i hjemmet, tid til læsning, tid til snak, tid til eftertanke og tid til minder. Tid til venner, tid til familie og tid til at sidde og spille på sin PC. For når jeg vinder er det en glæde og når jeg taber så griner jeg.

Så nej, jeg har ingen spildtid.

Heller ikke her på Kandu, for det er hyggeligt.

Jeg synes f.eks. fodbold er spild af tid. Men det synes andre ikke. Men ingen tvinger mig til at se det.

Så ingen spildtid her, heller ikke denne tråd.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-11-12 21:14

Spildtid ?
At vente på en håndværker, at nogen ringer op og at vente hos lægen, tandlægen, sygehus osv.
At blive hængende ved TV, når den udsendelse man gerne vil se er slut. Jeg ser sjældent TV - og har vist ikke engang set alle Matador udsendelser første gang.
At læse en bog færdig, når man ikke bliver hooked på den efter de første 20 sider. Det samme gælder for lydbøger.
Jeg synes at jeg har elimineret de værste tidsrøvere og som regel multitasker jeg. Lige nu venter jeg på at elkedlen koger kaffevandet.
Og det irriterer mig at mine voksne børnebørn = piger ønsker og køber sig serier på DVD af den mest fordummende slags. (Desperate Housewifes, Sex and the City osv.) Livet er for kort til genudsendelser og dårlige bøger og musik, som ikke falder i min smag - herunder alt det X-Factor pjat og lignende.
Ha' en god weekend
Mange hilsner - Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-11-12 21:37

God weekend herfra til alle i tråden spørgsmålet kom her kort efter en lille intern samtale om TV eller ikke TV en lørdag aften og hvad alternativet til at se Matador var

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-11-12 22:31

Ser kun Matador. Ellers handler det om digitalisering af fotos og lakplader.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-11-12 22:33

12.000 lydspor og samme antal negativer skal behandles, one by one.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-11-12 22:34

Hej o.v.n.
Mit alternativ i aften er at sy en bodystocking mens jeg har en lydbog i øret. "Åndernes rige", som kan hentes gratis på DR indtil den 19. november. Den er ret god og godt indtalt.
Hilsner Ingelein, som ellers har tilbragt 6 timer i haven i dag.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-11-12 22:39

Og jeg læser mine bøger igen, jeg skal af med en del bøger så jeg genlæser alle. Dem jeg har lyst til at læse igen de bliver, alle andre gives væk.

Vores huser skal renoveres så vi skal fraflytte i 8-12 måneder for så at flytte tilbage igen. Jeg kan ikke overskue at have alt for meget at pakke 2 gange. Og slet ikke flere hundrede bøger.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 50 point
Dato : 17-11-12 22:42

Spildtid? Nej, jeg har det på samme måde som granner; der er rigeligt at tage sig af hele tiden. Hvad TV angår må jeg medgive o.v.n., at det kan være en tidsrøvende faktor. I mit hjem har modtrækket været at interessere os for de sidste 50 års filmhistorie, så der er efterhånden opbygget en stor samling af dvd og vhs film fra mange nationer. Det er en interessant beskæftigelse af se disse film (og at læse om dem på nettet).
Men som o.v.n. stiller spørgsmålet er det jo konkrete eksempler på tidsspilde, der efterlyses. Lad mig nævne to:
Eksempel (1) at vente i telefonen på at blive stillet ind til en medarbejder i et stort firma. Efter mange tast-selv valg og samtaler med kolleger får man at vide, at vedkommende er gået hjem for i dag og kollegaen har fri. Det digitale omstillingsbord sparer tid der, hvor det står, men til gengæld spilder kunderne deres tid.
Eksempel (2) er kun begyndt så småt, men det kommer som en flodbølge om kort tid, nemlig det offentliges digitalisering af store dele af borgerbetjeningen. Allerede til næste år kan mange kontakter til stat og kommune kun foregå digitalt. Det kan "gavne" det offentlige, der kan få "glæden" af at fyre mange medarbejdere. Til gengæld lægegs en masse arbejde ud på den sagesløøse befolkning, der kan bruge halve og hele timer på at løse selv ganske små opgaver, der før kunne klares med et brev eller en telefonopringning. Jo, it og digitalisering har mange fordele, men også skyggesider med indbygget tidsrøveri.

Jeg er enig med granner i, at kandu er hyggeligt. Det har intet med spildtid at gøre. Tværtimod, jeg har sparet masser af tid ved hjælp af gode råd på dette website. Det ved både o.v.n. og granner, som begge har hjulpet mig adskillige gange med jeres svar.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-11-12 00:14

Nu er det ikke TV kiggeri i almindelighed at jeg synes er tids spilde, det er når der absolut skal vises en serie som har været vist utallige gange før, eller en målløs fodboldkamp det er spild at publikums tid når ikke kommer en afgørelse, og så lige svare korrekt på et spørgsmål og så blive bidt af med at man skal være bruger af en bestemt internet udbyder, ellers gider spørger ikke bruge en korrekt vejledning, men jeg kan huske profilen og skal nok lade være at svare en anden.
Lyder jeg lidt sur, nej det er jeg ikke men lidt skuffet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-11-12 00:33

Citat
it og digitalisering har mange fordele, men også skyggesider med indbygget tidsrøveri.
ja næste år skal jeg 35 km. hen til nærmeste købstad for at komme i banken, hvis jeg ikke skifter til en anden bank inden, borgerservice er en by i Rusland tror kommunen, det er flere år siden der var borgerservice her, det kommunen kalder borgerservice ligger igen 35 km. væk, skal man ikke møde personlig op for at få nyt pas for eksempel? Så vidt jeg ved kan det ikke klares med en internet opkobling igen et eksempel på spild af borgernes tid, transport tid = spildtid

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-11-12 01:22

Jeg tænker på de ældre som ikke kan bruge en computer, jeg ser dem, de søger alle kurser i at bruge en computer og det har vi i vores ældrecenter. Og der bliver undervist.

Men mange gamle som er bange for de nye tider, de ryster på hænderne og de skal lære at bruge en mus eller en computer. Det er umenneskelig. Og de er bange for at miste muligheder for at styre deres eget liv. Og de føler sig dumme fordi de ikke kan bruge en computer.

Det er sørgeligt, så sørgeligt.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 18-11-12 09:13

Jeg har lige renoveret en bærbar pc for en god ven og han ville have vista det er sku da tidsspilde
tag en krig og virker ikke til noget :(

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-11-12 11:35

Hej granner
Jeg kan kun give dig ret - jeg startede selv undervisning i EDB for snart 7 år sidenpå
www.taulhoj.dk
et ældrecenter og vi har alle kurser fuldt belagt. Vi kunne købe 9 nye PC'ere for 2 år siden og nu er jeg fri for at bøvle med de gamle "arvede" PCér fra kommunen..(Måske husker mange af Jer mine mange spørgsmål i Kandu vedr. de der gamle Compaq PC'ere?) Kommunen har stillet en Borger PC op på stedet i et separat kontor Den skal bruges af de borgere, som ingen PC har. Hmmmmmm....... hvordan skal de så kunne betjene den???? Derfor er vi 3 personer, som på skift hjælper de borgere, som skal have Nem ID eller har andet ærinde i Kommunens Borgerservice. Men som du skriver: For mange er det håbløst at få egen PC. Mon ikke også mange over 60-70-80-90 år i sin tid har sagt at sådan en tidsrøver som en PC gad de ikke beskæftige sig med. Digitaliseringen kommer flere år for tidligt.
Et andet stort problem har for de nævnte årgange været en måske mangelfuld skolegang, for mange fejl ved PC'en beror på stavefejl.
Jeg kan nikke genkendende til al den forbistrede ventetid i telefonen ved f. eks. SKAT, POSTDanmark, TDC og lignende steder. Somme tider når jeg at eksplodere og især når der meldes ud med at samtalen vil blive optaget for at forbedre kundeservicen. ?! ?!. Den stigende vrede går så måske ud over en ganske uskyldig medarbejder. Jeg husker at sige undskyld, hvis jeg kommer til at sige et bandeord.
I øjeblikket er VISTA print en stor tidsrøver for mig. Jeg har bestilt postkort og visitkort, men får nu dagligt 3-4 mails: Kom op på dupperne Ingeborg - Du er nr. 1 i .......... - Hov har du glemt noget?......... Gør brug af dine 500 gratis........ osv. Jeg har flere gange frabedt mig disse markedsføringsmails.

På ældrecentret er vi ved at skifte fra XP til Windows 7 i erkendelse af at man i dag ikke længere kan købe nye PC med XP. Derfor er det noget rod med folk, som arver XP PC'ere og skal tænke om til Win 7 - altså starter de forfra på kursus. Men det er for de flestes vedkommende også interessen for at sætte sig ind i nyt, som gør sig gældende.
Uha en lang smøre, som jeg spilder Jeres tid med.
Med venlig hilsen - Ingelein - uden bank, tankstation, postindlevering i en flække med 7.000 indbyggere.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-11-12 11:40

For mig er toppen af tidsspilde, at stå og vente på et tog, der bliver forsinket det ene minut efter det andet. Endelig kommer toget, men det kører bare forbi øv øv og øv. Togtiderne skulle indhentes, så nu er der endnu mindst 10 minutter til næste tog kommer (håber det standser ved den station, hvor jeg står og venter.)

Citat
Er det at se Matador for gud ved hvilken gang?
Eller når tusinder og atter tusinder fodbold tilskuere + mange flere TV kiggere sidder to timer og ser på en kamp uden at der bliver scoret et eneste mål?
Eller er det sidde ved computeren og forsøge med svar på diverse spørgsmål på Kandu?

Det vil jeg ikke mene er tidsspilde, da det jo er frivilligt for den enkelte, om han hun gider det.

At tage med toget er en nødvendighed, for de fleste, for at komme fra det ene sted til det andet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-11-12 12:00

Citat
Nu er det ikke TV kiggeri i almindelighed at jeg synes er tids spilde, det er når der absolut skal vises en serie som har været vist utallige gange før,

Lige netop Matador synes jeg det er ok at sende igen (man kan jo bare lade være med, at se den.
Jeg har set den et par gange før, hvor jeg kan have misset et afsnit eller to, men denne gang ser jeg den sammen med min 16-årige datter, som på den måde får et rigtig godt indblik i hvordan Danmark var da hendes bedsteforældre var unge.

Ofte når man fortæller om det, har de unge mennesker svært ved at forestille sig, at tingene virkelig har været sådan,

Og for mit eget vedkommende får jeg af og til øje på ting i serien, som jeg ikke har lagt mærke til de andre gange.

Men jeg ville ikke have undværet at se serien sammen med mine forældre da jeg var yngre, f.eks. kunne min far fortælle, at nummerpladen på grisehandleres bil stammede her fra byen.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 18-11-12 12:47

"Toppen af tids spilde?" - det afgør man jo selv, altså om man bruger tid på det og efterfølgende synes tiden er spildt.
Hvad man derimod ikke selv er herre over er, at man hvad enten man benytter tv-udbuddene eller ej, så er man tvangsindlagt til at betale derfor via licensen - og der fristes ihvertfald jeg mere end ofte til at benytte ordet SPILD. Tør slet ikke tænke på spildet, der ville være, om jeg havde købt mig ind i en udvidet pakke.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-11-12 13:27

Hej lgs
Vi har også rigeligt i de 24 kanaler vores lokale antenneforening udbyder i grundpakken. (ca. 1.400 kr) og forstår simpelthen ikke at der skulle være behov for mere. Jeg burde selv bruge langt mere tid på at finde ud af, hvad jeg gerne vil se - og så eventuelt optage det og se det på et tidspunkt, hvor JEG har lyst til at bruge tid på det. Altså: vi har allesammen kun 24 timer i døgnet og så er det da træls at skulle indrette sin tid efter f. eks. TV.
Selvom jeg laver noget nyttigt, som f. eks. at arbejde i haven, stryge osv. og alle de arbejder, som skal gøres igen og igen, føler jeg det ikke som tidsspilde med en lydbog i øret. Det kompenserer for alt træls arbejde.
Søndagshilsner fra Ingelein - overvejer at gå ud og klippe lidt i de stedsegrønne - med lydbog.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-11-12 19:57

Tak for svaret Oldboston. det var nogle tanker jeg havde i aftes, godt at læse jeres mening om tidsspilde tak til alle i tråden

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-11-12 22:54

Citat
Er det at se Matador for gud ved hvilken gang?

Netop Matador,synes jeg aldrig man bliver helt færdig med.Vi har den også på DVD`er,men snupper den også på tv.Som Troldepige skriver,får man hele tiden øje på nye detaljer,som man måske før har overset.Og det er jo fantastiske kulisser og dekorationer,der blev fremstillet.
Olsen-Banden og Huset på Christianshavn,er også Danefæ,som vi tit lægger på DVD`en.

Man kan diskutere,om det er tidsspilde.Men det som hver enkelt,har det godt med at se,kan vel ikke være ren tidsspilde.Tværtom,måske endda en form for livskvalitet.

M.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-11-12 00:46

Jeg har selv Matador på DVD og jeg ser den også i TV, men det er ikke spild af tid, for jeg kan huske den tid, gik selv i noget tøj der lignede. Så det er ren hygge.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-11-12 10:13

Hej granner01
Du har da så inderligt ret i at alt hvad man ser og læser frivilligt ikke er tidsspilde. Forleden spildte jeg en hel del tid med at downloade "Fanny Hill" fra DR. - og også kun fordi jeg ikke havde andet at lytte til. Men efter de første 30 Minutter slettede jeg "historien" igen. Det var dog tidsspilde af rang at lytte til - også taget i betragtning af bogen er ældgammel. Jeg havde hørt bogen omtalt så mange gange at jeg troede at den havde nogen litterær interesse. Men ak - ak- ak. Mage til barnagtige lumre sengekammerhistorier er vist endeløs og det er et stykke tid siden jeg var i puberteten. Så det ville være rent tidsspilde at lytte/læse mere --- for mig.
Jeg tror at der er stor forskel på om man ser Matador alene eller sammen med andre - f. eks. børnebørn, fordi der er mange ting, som man bagefter kan mindes eller diskutere. Var det virkelig sådan dengang, hvorfor dit og hvorfor dat. Det kriterie vil jeg personlig slet ikke kunne bruge i sammenligning med de moderne amerikanske serier, som mine voksne børnebørn (piger) elsker så meget at de køber serierne på DVD.
Hvis o.v.n.s spørgsmål er opstået på grund af at han ikke fandt andre programmer at se end Matador har vi her i huset altid nogle programmer på "Blue Ray afspilleren", som vi har optaget til
dårlige TV-tider.
Ok - som regel lytter jeg kun til TV - mens jeg passer mit strikketøj og lader tankerne flyve.
Mange venlige hilsner - og en god ny uge
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-11-12 10:25

Netop granner01....du har forstået hvad jeg mener.
Bare se gadebilledet: Herrerne der ærbødig løfter på hatten,i deres store tykke frakker,når man mødtes.Det er et syn for guder.
Jeg elsker detaljerne....bare sådan en ting som de flotte teaktræs paneler i banken.(Eller hvad de nu er lavet af). Eller køretøjerne...har selv kørt i Jumpe og Chabang.

Et lille kuriosum: Jeg læste at kulisserne til Damernes Magasin,ligger klos op ad kulissen der blev bygget til Olsen-Banden hvor de hænger i uret på Rådhustårnet.Så man skulle være forsigtig med kamera-vinklen,for ikke at få "Rådhustårnet" med.

Om det passer,ved jeg ikke.Har aldrig været der.Men det ved de gode Valby borgere.

M.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-11-12 11:26

Ja i Trekronergade ligger kulisserne eller ved studiet i Herstedøster. Jeg ved bryggeren blev optaget i studierne i Herstedøster. Og jeg gik på handelsskole i Trekronergade i 60'erne og så tit skuespillere komme til studierne der.
Ak ja, vi er blevet så gamle at vi snakker om gamle dage.