/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvordan afmonteres kofanger bag Opel Ast
Fra : gunnarb
Vist : 470 gange
100 point
Dato : 17-11-12 14:26

Hej, jeg skal have monteret et anhængertræk på min gamle Opel Astra 1,4i 1992, men for at jeg kan montere det, skal jeg afmontere den bagerste plastilk kofanger, og hvordan gør jeg lige det. jeg har afmonteret den bagerste inderbeklædning og kan se at der siddet to bolte med møtrikker, som holder kofangeren. Men selv om jeg har løsnet og fjerne møtrikkerne kan jeg ikke rigtigt trække kofangeren af. Hvorhende er det at den stadigvæk binder. Kofangeren går helt rundt om hjørnerne og helt hen til skærmkasserne ved baghjule, er det her den binder eller er gjordt fast. Nogen der ved hvordan jeg lig gør?
NB. jeg ligger på jorden og ordne det.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-11-12 15:44

Jeg bilder mig selv ind,at være Opel specialist. Men lige dette har jeg ikke prøvet.

Men der sidder nok et par "støttebeslag",ude i siderne.Bag ved baghjulene.

Selve samlingerne (plastik mod plastik) er tit lavet med en art lim/tætningsmasse.Det kan også være rustbeskyttelse,der binder.

Har kigget i mine reparationshåndbøger til Ascona C og Kadett B.Men det giver jo ikke mange tip,til Astra`en.

M.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 17-11-12 17:35

Måske kan denne hjælpe dig.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 17-11-12 17:58

Tak for videoen, men det er ikke den model jeg har, udformningen er anderledes og min kofanger skrues fast indefra + et eller anden, som jeg ikke kan finde ud af. På vidioen skruer han noget fast
i begge sider ved baghjulene, men der er ingen skruer/ bolte på min. Måske klikkes den på/af, men hvordan, det kan jeg ikke lige se. Håber at nogle kan vise/forklare mig det.
Men ellers en god ide med videoen.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 17-11-12 22:12

Jeg kender heller ikke lige din Opel så detaljeret, men ofte sidder der et gummistykke mellem kofanger og karrossen - og de kan godt bide sig fast. Mange biler har enten små skruer eller popnitter i kanten ved hjulkassen. Eller som Mosebæk så rigtigt foreslår: Der kan sidde en skrue "gemt" bag et plast dæksel. De skal som regel kunne lirkes fri med en lille skruetrækker e.l.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 17-11-12 22:47

Tak for tippene, jeg vil se på det igen imorgen. Jeg kan prøve at tage nogle billeder af skærmen, men kan jeg lægge dem ind på siden her og hvordan gør jeg det?

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 18-11-12 11:53

Her er en lidt utydelig vidio, som jeg har lavet via YouTube

[YOUTUBE]http://youtu.be/y6HIO8LHGoA[/YOUTUBE]

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 18-11-12 12:05

noget gik galt, jeg prøver igen.

Godkendelse af svar
Fra : gunnarb

Dato : 18-11-12 14:09

Tak for svaret mig-selv. Jeg har fundet ud af det nu, og det var videoen der inspirerede mig til at søge efter skruerne bag baghjulene. Der sad ganske rigtigt 2 skruer i hver side godt gemt af skidt og møg, og da jeg fik løsnet dem kunne jeg ledt trække kofangeren af. Mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-11-12 17:47

Var så lidt, man kan til tider godt blive inspirreret af bare at se på noget der ligner?
Og man ellers lige kan bruge fantasien en smule.
Ellers var der også gode foreslag med nogle gummi-fiduser der skulle klikkes ind/ ud,
men man skal nok tage roligt fat og ikke overdrive - det kunne blive en dyr fornøjelse.