/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
En helt igennem god dag . .
Fra : Tonganeseren
Vist : 459 gange
300 point
Dato : 16-11-12 23:47

I dag gik krondyrjagten ind heroppe i Nordsjælland. Jeg lod hunden blive hjemme i stuehuset og satte mig op i en stige i ejendommens skov. Fra hus til skov er der cirka 800 meter. Mellem hus og skov er der en mose på 100 x 100 meter - sådan i store træk.
Ved 14-tiden kom 3 råer forbi stigen - og fik lov til at gå. Det var jo en hjort, jeg ønskede mig. Der går flere store hjorte i området - og størst er en 18-ende. Gudslelov er der ikke kongejagt i Valby Hegn - i år, ser det ud til.
Klokken 15.20 kom en seksender forbi - og fik lov til at gå.
Klokken 16:00 ringede kirkeklokkerne fra Valby Kirke, og jeg klatrede ned fra stigen og afladede gøbben. Jeg ringede til konen for at få hunden ned i skoven - for motionsskyld.
Da jeg trådte ud fra skovens nordøstlige side, kom en enorm hind og enikke særlig stor - men velbygget kalv ud af sivene - og stod sådan 30 meter fra mig. Nydeligt syn.
Jeg kunne se hunden fræse ud fra haven og sprinte ned over marken - mod syd, med kurs mod mig. Samtidig satte hjortene afsted - med kurs mod vest, så klumper af muld klaskede omkring dem.
Hold da helt kæft manner, tænkte jeg højt: "Det går galt det her, når hunden møder hjortene midt på marken".
Hundens ører flagrede i luften , mens den hamrede afsted i retning af mig, og afstanden mellem hind og kalv var allerhøjst to meter meter. Dyrene mødtes midt på marken - som forudset, og Fandeme om ikke hunden passerede mellem hind og kalv. Det så ud som om hunden satte farten op væk fra krondyrene, men jeg behøvede ikke engang at bruge fløjten. Den kom ned til mig - som den har lært og sad med tungen ude af halsen - og kiggede mod vest.
Da vi kom op til stuehusets høje terrasse kunne jeg se hinden og kalven vende tilbage til deres fine lille mose.
Hvad nu, hvis klokken havde været 15:55, da jeg så krondyrene???
Med alderen er der nok gået lidt Disney i mig. Sådan en kalv smager godt, men jeg ville ikke have rørt ved familiefreden. Man nedlægger squ da ikke en kalv i november, med mindre den er normal af størrelse, og man nedlægger ikke en hind med en så lille kalv. Så vigtig er notater i jagtjournalen vel heller ikke.
Jeg glæder mig så over at have en hund som kan fokusere på en opgave.

Fin, fin dag med mine fjedrede venner - ravnene, som ikke fik kød i dag. I år er de helt flinke ved mig. De følger mig overalt på reviret, men de bimler ikke hele tiden op - som forrige år.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-11-12 00:08

Jamen det var da en vældig historie, den er da lige til Ude & Hjemme eller Jagtmagasinet eller hvad det nu hedder...

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 17-11-12 00:38

God historie, rart at høre specielt om din hund.
Er ikke jærger, selv men lystfisker af guds nåde.. men din historie ja der kunne jeg godt tænke mig et jagt tegn,

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 300 point
Dato : 17-11-12 10:49

En

dejlig beretnng fra en god dag !!! Man må rose dig for ikke at have "kløe" i pegefingeren, men blot nøjes med at iagttage og vente, om ikke den helt store gevinst kom forbi !!! Men det er jo dét der kendetegner en rigtig jæger af en vis årgang - at kunne skelne det væsentlige fra det uvæsentlige !!
Det bedste ved din dag er, i mine øjne, at hunden gjorde dig tilpas og vidste helt nøjagtigt hvad den skulle - ingen svinkærinder !! Det viser blot, at din dressur har fungeret - tillykke med dét !

Gid der kommer flere af disse dage med så positive oplevelser !

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-11-12 02:01

Tak for de pæne ord - men nu er jeg altså ikke hundesportsmand men en ganske almindelig jæger, som med tiden har fundet ud af, hvad der væsentligt - og hvad der er uvæsentligt. Men jeg koncentrerer mig i stigende grad om hundens måde at arbejde på, og den lurer også på mig. Når vi f.eks. når til er hjørne af en mose eller eller skov, så standser den - og betragter mig indgående. "Hvad nu - fætter to-ben, hvad skal jeg nu". Det giver ro på jagten, idet den heller ikke mere preller på hare. Den har nok fundet ud af, at de er for hurtige for den. Den gamle hund var en smule mere krasbørstig, og var ikke sen til at sætte efter ræv. Til gengæld var den en drøm at se på fasanjagt, hvor den stille og roligt møvede sig helt ind på fasanen, før den lettede den på kommando. Det var squ så smukt.
Det gør den nye også, og som en finesse adlyder den søg, allez, avance, "op med den" og "dæk" under alle omstændigheder + modtager søgeretning, givet med en arm. Når jeg skal undersøge et mosehul kommanderer jeg "ind", "søg" og udpeger retningen. Det adlyder den til punkt og prikke men har det ikke så godt med for mange brændenælder. Der var den gamle aldeles ligeglad. Den nød faktisk efterbehandlingen med kamillethe.
Haretrampen er et kapitel for sig. Hunden søger i en stor vifte foran og til siderne - fra venstre til højre, hvor radius høsjt andrager 15 meter. Med en diskret fløjten kan jeg faktisk gøre radius kortere - helt ned til 5 - 6 meter. Når haren rejser sig - og hunden lige skal til at eftersætte, standses den let og elefant med et diskret "Æhæm".
Eneste problem er med de satans tidsler på en langhåret hund. Man er jo tvunget til at løfte hunden op i et badekar med lunkent vand - så tidslerne blødgøres.
I morgen eftermiddag skal sønnen og jeg prøve lykken på den anden side af ejendommen, hvor der er tråd efter enormt kronvildt. Der skal hunden ikke med. Skal der eftrsøges, så "rekvieres" hunden, som bliver lukket ud af hoveddøren - for derpå at tage den direkte kurs ned til os. Det er utroligt, så hurtig en veltrimmet Münsterländer kan bevæge sig. Det er jo nok den sidst hund i mit aktive jægerliv - nu 54 år, og Gud hvor det glæder mig at slutte af med en hund, som giver så mange glæder.
Hmmmm! For 8 dage siden kom en lokal hysterisk quinden forbi på stien. Jeg havde ikke set hende, men pludselig stod hun til højre foran mig, skrigende og halende i den stakkels gøende hund - hun havde med. Min hund, som stod tre meter til venstre for mig, opfattede velsagtens situationen således, at quindens hund ville gå til angreb - og derfor gik min hund direkte efter den anden. OK! Der røg nogle totter - inden jeg fik gennet min hund væk, men kors i hytten, hvor jeg fik læst og påskrevet. Og selvfølgelig var det min skyld. Jeg førte ikke min hund koblet - og jeg var bagefter nede med en flaske og en kæmpemæssig undskyldning.
Konen fortsatte hvor hyænen slap. Skideballer i en lang strøm - i næsten 45 minutter.

Jeg er en mand af mange ord - for tiden. Det skyldes nok, at jeg er kisteglad. Min hustru er kommet godt over afsluttet succesfuld brystkræftbehandling, og mit kære nu 5-årige barnebarn er i stærk bedring efter opstået leukæmi. Hun har fået 53 intravenøse kemobehandlinger, og skal nu, i halvandet år, have kemo i pilleform. Men hun har fået al håret igen - og sprudler af energi. Jeg er squ så taknemmelig over lægernes kompetence og venlighed. Børnecancerafdelingen på Rigshospitalet er edermageme velfungerende, og skal der skæres i deres budgetter, kan man se mig foran Riget med plakater og kompressorhorn. Det sværger jeg på.
I det år der er gået, siden hun startede på behandlingen, har jeg afgivet forskelligartede udmeldinger. I begyndelsen ren og skær fortvivlelse, for efterfølgende at drosle ned, når nogen spurgte til hende. Til sidst turde jeg slet ikke sige noget, af ren og skær angst for at afgive forkert rapport. Men nu, kære venner, nu er jeg squ klar i mælet. Nu kan jeg igen glæde mig over de egern, som æder vores nødder, hilse pænt på ravnene over hovedet på mig og undgå at træde på mus i brakjorden. Jeg har købt 50 kg fuglefoder til vinter, og denne gang glæder jeg mig helt enormt til jul. Simpelthen pissegodt det hele.

Og til Jer alle derud: Knæk og Bræk.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 18-11-12 09:57

Kære Tonganeser.

Hvor er det velsignet, når ens kære og gode venner får det liv de har fortjent ! Du og dine ønskes al mulig held og lykke i årene fremover, specielt til de unge generationer.

De venligste hilsner
ØV4

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-11-12 23:05

Tak for svaret Øjenvidnet4.
Ingen hjorte - men to hinder + 6 rådyr. Det var dejligt vejr, med lidt støvregn og tåge.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 19-11-12 07:58

Mange tak for poingsss

ØV4