/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
håndværkerfradrag
Fra : vivian67
Vist : 962 gange
100 point
Dato : 16-11-12 22:15

hvis jeg betaler min søn for at slå græs, hvorledes bliver han så beskattet af det - han har ikke anden indkomst og er 16 år. Kan jeg trække beløbet fra under håndværkerudgifter?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-12 22:38

Din søn kan få frikort

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2034913

Du kan trække beløbet fra hvis du har et SE-nummer

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-11-12 01:59

Din søn kan køre det over sit frikort som næppe bliver fyldt helt ud af at slå græs.

Du kan trække det fra, hvis din søn har et cvr nummer, men håndværkerfradraget forsvinder 1. januar

Efter det, kan du kun trække det fra hvis du selv har et cvr nummer og udbetaler det som løn i en virksomhed.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-11-12 02:00
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-11-12 06:52

Nå ja, gentagelse fremmer forståelsen

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-11-12 07:56

Der er ingen gentagelse Nordsted, du skriver at det kun kan trækkes fra hvis farmand har et cvr nummer, og det er kun nødvendigt efter 31. december, fordi ordningen bortfalder.

Som sagen er nu, kan det trækkes fra med indtil 15.000 pr beboer i husstanden over 18 år, uanset om den person der slår græsset har et cvr nummer eller ej, og dem der bor i huset behøver det selvsagt heller ikke, da det netop er en ordning der sigter mod private.

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 100 point
Dato : 17-11-12 10:45

Vivian67
Så længe du ikke betaler din søn over o. 40.000 kr i et skatteår i arveforskud, skal han ikke betale skat.
SKAT har på en konkret forespørgsel fra Revisionsinstituttet udtalt, at udbetalte lommepenge til skatteyderes børn skal beskattes hos skatteyderne, jfr. Ligningslovens § 13. Du har således betalt skatten, hvis du udbetaler din søn pengene som lommepenge.

Efter det du her har oplyst om din betaling for græsslåning, er det lidt mere kringlet, fordi din søn er under 18 år.

Tilsyneladende kan du fradrag efter betingelserne fra Skat's egen webside om skattefradraget:
Citat
Arbejdet skal stå på listen med ydelser, der giver servicefradrag.
Hvis du skal have fradrag i 2011 for arbejde udført i 2011, skal du senest have betalt den 29. februar 2012.
I TastSelv kan du indtaste fradrag for arbejde udført i 2011, men betalt i januar eller februar 2012.
Vedligeholdelse skal laves af en virksomhed, der er momsregistreret i Danmark.
Service kan også udføres af privatpersoner. Bed personen om at udfylde en serviceerklæring.

Din søn skulle altså udfylde en serviceerklæring. Læs nøje det 5. punkt. Den som udfører arbejdet skal være tilknyttet en momsregistreret virksomhed eller være over 18 år ifølge serviceerklæringen:

Citat
Du kan få servicefradrag for hushjælp, hvis du opfylder følgende betingelser:
• Du har indberettet din udgift på skat.dk/tastselv inden udgangen af februar i året efter, at arbejdet er betalt.
• Arbejdet er udført og betalt i perioden fra 1. juni 2011 til 31. december 2012.
• Du er over 18 år ved udgangen af indkomståret, og du har almindelig skattepligt i Danmark*).
• Arbejdet er udført på din faste bopæl og dækket af SKAT’s liste over service og vedligeholdelse med fradrag (se skat.dk/servicefradrag). Typerne af service med fradrag er rengøring, vinduespudsning, havearbejde og børnepasning.
• Serviceydelsen er udført af en virksomhed med dansk momsregistrering eller af en person, der har almindelig skattepligtig i Danmark og er fyldt 18 år ved udgangen af indkomståret*).
• Arbejdet er betalt med betalingskort, indbetalingskort eller kontooverførsel (ikke med kontanter).
• Du får ikke offentligt tilskud til arbejdet, fx under hjemmeserviceordningen.
• Du kan fremvise dokumentation for arbejdet og betalingen, i tre år efter udgangen af året, hvor du får fradrag.

Læs mere om servicefradrag på skat.dk/servicefradrag eller ring til SKAT på telefon 72 22 18 18.

*) Særlige regler for grænsegængere
Hvis du bor i udlandet og har valgt grænsegængerregler, er der særlige krav til dig og din leverandør. Læs om servicefradrag til grænsegængere på skat.dk/servicefradrag. Begrænset skattepligtige, der ikke vælger grænsegængerregler, kan ikke få servicefradrag.

Godkendelse af svar
Fra : vivian67

Dato : 17-11-12 13:58

Tak for svaret krestenklit. Det kan vist ikke betale sig at bøvle med.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 18-11-12 14:11

Nej, men det var vist heller ikke meningen med fradraget at børn skulle have nemmere til lommepenge ad denne vej.