/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor skal vores løn være høj?
Fra : PeterTheisen
Vist : 481 gange
10 point
Dato : 16-11-12 07:07

Hvorfor skal vores løn være så høj, at købekraften for en arbejder i Tyskland og Danmark er den samme, men hvor forskellen er en lavere skat og løn i Tyskland end i Danmark?

Dette betyder jo blot, at alle arbejdspladser vil flytte til vores nabolande, især Sverige og Tyskland.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 16-11-12 07:56

Vi kan godt sænke lønnen men så må vi også til at holde op med at skabe arbejdspladser ved at vi skal forbruge mere.
Vi kan ikke gøre som vi altid har gjort fordi jorden har jo ikke evigt af de ting vi skal bruge for at skabe et større forbrug, alting har jo en ende.
alan57

Kommentar
Fra : janik

Dato : 16-11-12 09:30

PeterTheisen det skal vi fordi vi jo også vi jo også har en bedre service
her i danmark end i tyskland.
Vi betaler mere i skat men hvis vi i danmark ville betale for at komme til
læge og en tur i ambulance .
Der er rigtig mange ting vi kan gøre for at fjerne den sikkerhed hvis man
bliver syg arbejdsløs .
Det er da ikke noget problem men vi kan jo ikke få den samme
service som vi har nu og samtidig betale det samme som en tysker gør jo.
Også passer det ikke helt at en tysker har samme købekraft som vu har .
Jeg har arbejdet med flere tysker som murer og en maler i Hamborg skulle betale
4500 kr i husleje og han tjente 88 kr i måneden hvis han blev syg skulle han betale
10 euro for at komme til læge og 100 euro og en tur med ambulance

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-11-12 10:27

Jeg har altid syntes at det er en mærkelig "politik",at skulle "forbruge" sig ud af vanskelighederne.
Jeg vil kalde det direkte umoralsk,og en meget kortsigtet løsning.Køb og smidvæk begrebet har jeg aldrig kunnet forstå.Måske fordi jeg husker årene,fra sidst i 40`erne,og op gennem 50`erne.Da var der virkeligt "smalhals".
Det er jo utroligt som min generation,har tæret på vor klodes ressourcer.

Her er jeg helt enig med alan57:Olie,gas,stål,kul m.m.,kan jo altså kun indvindes een gang.
Er eksempel,fra vort eget andedam: Forekomster af grus,er allerede ved at være en mangelvare.
Ligeledes egnet ler til fremstilling af cement og teglsten. Bare for at nævne et par væsentlige ting,som vi vil mangle om føje år.

M.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 16-11-12 10:49

Mosebaek det har da ret i men forbrug sætter gang i hjulene jo giver arbejds
pladser
vi er bare snot forkælet her i Danmark.
Og syntes vi skal prøve at se det ude fra for, vi er et landbrugs land men
alle brokker sig over at det lugter, er nu engang det vi skal leve af jo.
Alle taler om co2 skal ned men vi får ca. 45 % af vores strøm af kulværker.
Det er sku da ikke så svært at sænke lønnen i Danmark så vi kan konkurer med
andre lande .
Vi skal fjerne s.u. helt sætte understøttelsen ned fra 2 år til 6 måneder.
Så skal vi betale 100 kr for at gå til læge 700 kr for at komme med
ambulance.
Vi skal sænke momsen fra 25 til 20 % ligge vægtafgiften oveni benzinen.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-11-12 11:34

Købekraft betyder et nominelt pengebeløbs værdi målt i reale goder, dvs. hvor mange varer man kan få for fx en mønt. Derfor kan jeg ikke helt se, hvorfor sundhedsvæsenet skal inddrages i debatten.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 16-11-12 12:00

PeterTheisen det er fordi det hænger jo sammen for at vi skal kunne konkurer med andre
lande skal vi have skatten ned for at kunne sænke lønnen.
Grunden til vi ikke kan blive ved med at konkurer er det at vi betaler ca. 85 % i skatter
og afgifter det er meget og hvis vi skal sænke den til 80% ville det være dyrt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-11-12 12:32

Citat
Derfor kan jeg ikke helt se, hvorfor sundhedsvæsenet skal inddrages i debatten.

Det kan jeg....meget tydeligt,endda.

sundhedsvæsenet er da i høj grad,et af aspekterne,når der tales om løn-skatteforhold.

Citat
700 kr for at komme med ambulance.

Ja,hvis der i det hele taget kommer een?? Netop der,mener jeg ikke "velfærden",er fulgt med.
I gamle dage kom ambulancen efter få minutter,når der var sendt bud efter den.(Selv her i det tyndbefolkede område).Idag kan der sagtens gå en time,inden Vagtcentralen er færdig med at diskutere indbyrdes,om det nu også er nødvendigt,at sende en..Det samme med politiet.

Har jeg tendens til at fravige spørgsmålet???

M.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-11-12 16:04

Mange økonomer mener, at der bør være et 50-100 kr.-gebyr for at gå til læge, fordi man på den måde holder hypokonderne væk og kun gør det relevant at gå til læge, når det er absolut nødvendigt. Så på dette punkt vil jeg mene, at tyskerne og svenskerne er foran os ved at opkræve en mindre sundhedsafgift.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 16-11-12 17:12

PeterTheisen nej den tror jeg ikke helt på for hvis vi nu
tager en der føler sig lidt syg/lægetjek der skal betale 100 kr
for det tjek ville mange jo sige det går nok over af sig selv
gør jeg da selv nu .
Hvis den person så bliver alvorlig syg fordi han/hun ikke gik til læge
ville det blive meget dyre end et gratis lægetjek.
Der er nu mange sygdomme som hvis de bliver behandlet i tide kan
helbredes med en kort behandling.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-11-12 18:03

Det er bare ikke sket i Sverige og Tyskland, så hvorfor venter vi på at indføre det her?

Kommentar
Fra : janik

Dato : 16-11-12 18:12

PeterTheisen ja er jo det man godt kan undre sig lidt over da.
Jeg kan nu heller ikke forstå hvorfor vi ikke fjerner co2 afgiften det ville
da hjælpe på konkurrenceevnen.
Men der er jo flere årsager til af firmaer flytter produktionen
end lønnen

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 10 point
Dato : 16-11-12 22:53

Vi burde nok først devaluere (hvilket jeg ellers ikke bryder mig om), for hvis vi sænker lønnen får vi en strøm af tvangsauktioner, og det er til stor skade for bl.a. håndværksfagene, Hvilket vil øge den negative spiral.

Folk der intet ved om økonomi siger: ”Vi kan jo ikke leve af, at barbere hinanden” Men det er i princippet lige nøjagtig det vi gør. For de, der tilsyneladende fremstiller fysiske produkter, bearbejder dem kun, og produkterne opfylder kun deres behovstilfredsstillelse en begrænset tid, med mindre, der løbende ”fyldes mere barbering på” i form af vedligeholdelse.
Det simple billede er: Frisør A bliver klippet af- og betaler frisør B 200kr,-, B går til C, der … til Z, der bedst kan lide As klipning og sjovt nok betaler A med præcis den samme 200kr-seddel, som han i sin tid gav B. I mellemtiden er As hår vokset og … altså alle er glade, alle bliver klippet - uden penge udefra.
Krisen startede, da nogen snuppede sedlen og smed den i åen, så nu er alle frisørerne langhårede.

Skal vi have gang i beskæftigelsen, er vi nød til, at begynde, at bruge hinandens tjenester - og vi skal i starten sikre os, at vi bruger DANSKE tjenester. Vi skal rejse lidt mindre udenlands og gå lidt mere på restaurant. Det måske tåbeligste regeringen har gjort, eer at fjerne håndværkerfradraget, for det koster, med den nuværende ledighed, ikke staten én krone.

Det, der er det vigtigste i en skattedebat, er ikke at fastsætte en beskatningsprocent.
Vi skal starte med, hvad vi, ud fra hver vores ideologi, vil betragte som rimelige/nødvendige FÆLLESUDGIFTER.

Skat, der går til at lønne f.eks. en ekstra sosuhjælper, løser ikke bare en opgave, det skaber også, jfr. ovenstående, ”en optimistisk frisør” der tør bruge penge på en klipning. Det lyder måske tosset for nogen, men vores største problem er, at krisen har skabt ”nervøse frisører”, der sparer op i stedet for, at blive klippet!

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 17-11-12 00:19

Hvem er det der ekspederer flest penge ud af landet, er det ham der kun har til dagen og vejen, eller er det ham der har råd til at købe hus i udlandet, købe 3 gange så dyre biler, osv osv osv.

Det er heller ikke smart, at uddanne personer til, at være dygtig arbejdskraft, derefter give fradrag for firmaer, når de køber produktions maskiner, for at de derefter kan sende know how og maskiner til udlandet for at kunne producere billigere.
De fleste gange er det jo blot for at kunne forhøje indtjeningen. Vi skal også have tvungen efteruddannelser af arbejdsgivere, og andre også, vi er alt for gammeldags for at kunne følge med tiden i Danmark, ikke nødvendigvis alle firmaer men rigtig rigtig mange.
Vi har været medlem i EU uden at kunne formå, at lave landene særlig ensartet, det er rigtig rigtig dårlig. 8 ud af 10 mennesker i danmark tænker kun på egen vinding og ikke på det samlede helhed og dermed en forbedring til eget bedste i sidste ende.
Der behøver ikke være mangel på arbejde, der er jo rigtig mange ting der virkelig trænger til at blive lavet, det er kun politisk bestemt.
Der er rigtig mange ting, at rette op på, vi er endda så dumme her i landet at betale folk ekstra løn (gyldne håndtryk), når de ikke har lavet deres arbejde godt nok og bliver fyret, hvad får samfundet for disse millioner.

Det var bare lidt forslag - det kunne man skrive om i dagevis, hvis det kunne vinde gehør og gavne, men det kræver en demokratisk indstilling.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 17-11-12 00:36

Citat
Jeg har arbejdet med flere tysker som murer og en maler i Hamborg skulle betale
4500 kr i husleje og han tjente 88 kr i måneden hvis han blev syg skulle han betale
10 euro for at komme til læge og 100 euro og en tur med ambulance

88 kr. om måneden. Det kommer vi aldrig til, at kunne konkurrere med. Vi er dødsdømt.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 17-11-12 08:02

hjkofoed, jeg troede ellers kun, at vi som nation blev rigere af, at investorer eller turister lagde penge i Danmark, eller at vi øger eksporten.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 17-11-12 08:02

Tak for svaret hjkofoed.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-11-12 04:14

Det første trin på vejen, til at blive rigere er,
at at nyttiggøre alles arbejdsevne. Derved skulle vi kunne tjene nok til, at købe det, andre er bedre til.
Næste trin er,
at sælge for lige så meget, som vi køber, hvilket giver grobund for vækst hos vore samhandelspartnere.
Det tredie er,
at undgå køb fra lande med kunstig lav valuta. Det kan ikke være et dansk ansvar, at understøtte lande, hvor der er befolkningstilvækst, da dette er den mest ulighedsskabende faktor - uanset hvad begærlige organisationstalsmænd måtte hævde.
Det er vort uafviselige ansvar, at overlade lige så meget til hver af vore efterkommere, som vi selv modtog.
Og tak for anerkendelsen.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 18-11-12 16:12

Grunden til at det aldrig må ske at vi skal til at betale for læge osv: er at når de partier der ønsker dette får det som de vil have det, kommer det til at blive en glide bane.
Tro mig de vil ikke stoppe der.
alan57