/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Opgaver til skattejagt
Fra : heidihodk
Vist : 307 gange
20 point
Dato : 15-11-12 22:17

Jeg skal holde fødselsdag for min søn på lørdag. Han bliver 9 år. Jeg er igang med at forberede en skattejagt, og synes jeg havde en god ide, men er nu gået lidt i stå.
Ideen er at børnene får en kasse med forskellige ting, og så får de nogle opgaver. De skal så vælge ting i kassen til at løse opgaverne.
Indtil videre har jeg tre opgaver med ting til:

1. Der ligger bordtennisbold i bunden af et plasticrør, og børnene skal finde ud af at få bolden op af røret uden at bruge hænderne og uden at flytte røret. I kassen er der bla. en kande med vand, som de kan hælde i røret og derved få bolden op til overfladen.

2. Jeg hænger balloner op og børnene skal sprænge dem uden at røre dem. I kassen ligger der så dartpile.

3. De får to skåle, en med ærter, en uden. Nu skal ærterne så flyttes fra den ene skål til den anden uden at røre ved ærterne med kroppen. I kassen er der sugerør de kan bruge til at flytte ærterne.

Altså, skal løsningen på udfordringen findes i kassen, men jeg kan simpelthen ikke komme på flere og har nu søgt og søgt på nettet. Synes ellers selv det var en super god ide at give ungerne nogle udfordringer. Så hvis du har nogle gode ideer, så skriv endelig!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-12 22:24

Æbler i en skål med vand, tag en bid uden at bruge hænderne. Kan godt være de skal smide blusen.

To og to skal pakke en gave ind, hvor de har fået bundet henholds vis højre hånd på den ene og venstre hånd sammen.

Kommentar
Fra : heidihodk

Dato : 15-11-12 22:27

De er begge rigtig gode ideer, men de passer ikke helt ind i det med at de skal finde ud af hvilke effekter i kassen de skal bruge til at løse opgaven. Men ellers tak for svaret

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-12 22:51

Nææ det kan jeg godt se nu, men jeg kan desværre ikke lige komme på andre ideer, men der kommer sikkert hjælp fra andre

Tillykke med sønnen

( en "hale" i kassen, som så skal sættes på et tegnet æsel med bind for øjnene?)

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 15-11-12 23:44

Jeg tænker at de skal få noget til at flytte sig uden de rører ved det. Dette kunne gøres ved hjælp af en magnet. Hvordan selve opgaven skal være kan jeg ikke lige se for mig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-12 09:23

Måske der er noget brugbart mellem alle disse forslag

http://fdf.dk/aktivitetsideer/

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 16-11-12 12:43

Hmm.. jeg ved ikke om den måske er for svær for en flok 9 årige.. men se om du kan følge mig.
et fad med 0,5- 1 cm vand og en mønt i vandet, ude i den ene side af fadet. opgave: få mønten op uden at få våde fingre. I kassen er der så et syltetøjsglas, en spændeskive og en æske tændstikker. løsning: sæt 3-4 tændstikker fast i hullet i spændeskiven, sæt spændeskiven i skålen med vand, tænd tændstikkerne og sæt syltetøjsglasset over. Vacuum dannes i glasset og suger vandet ind, mønten samles op. Ganske tricky for en 9 årig, men ungerne vil elske "natur/teknik" indslaget

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 16-11-12 12:45

flytte vand fra èn skål til en anden med èt stykke papir..
http://jlorigami.wordpress.com/2007/11/10/at-folde-en-kop-af-papir/

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 16-11-12 12:50

løft en isterning med lidt salt og en bomuldstråd..

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 16-11-12 12:53

sortere en stor skål med blandet jern og stål i (søm og skruer måske) brug magneten.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-11-12 18:31

I kassen kunne ligge et ½ puslespil- som de så skal lægge sammen med den anden ½ del, som ligger på et bord et andet sted.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-12 22:44

I kassen kunne også ligge et stykke pergamentpapir og en kam - så skal de synge/spille en sang.... - man bukker pergamentpairet rundt om tænderne på kammen