/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
TDC - hvad skal jeg forvente?
Fra : ingelein
Vist : 806 gange
50 point
Dato : 15-11-12 20:10

Hej
Jeg er ved at downloade lydbøger fra DR. Downloadshastigheden angives på downloadet til 22,7kg /sek. Så det tager en evighed at downloade de 300 Mb. Imidlertid skal jeg have max 10 mb? eller 20 mb fra TDC, hvor jeg har et Home duo abonnement.
Men er det DR's server, der er så langsom?
I går aftes havde jeg ved download af bogens første del også denne langsomme download, mens 2. del blev downloadet i et betydeligt højere tempo.
Med venlig hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-11-12 20:33

hvis du downloader 22,7 kg/s svarer det til 1 ton bøger på under 1 minut. Man må håbe gulvet kan bære.

Med max 10 mb ( millibit) fra tdc vil det slet ikke kunne lade sig gøre i dette årti.

Tror du ikke du skal omformulere dit spørgsmål og gøre dig omhu med de rigtige oplysninger.

I øvrigt er det ganske uinteressant hvad hastigheden kan være "op til" som salgsmateriale angiver. Det er den hastighed , som aldrig er der. Den fri fantasi kan få dem til at skrive hvad som helst.

Det er den garanterede mindstehastighed , som er interessant.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-11-12 20:54

Hej Transor
Desværre kan man jo ikke rette, når man har sendt, men jeg gik ud fra at eventuelle hjælpere kunne finde ud af at det var kb/sek og ikke kg/sek. Du har jo selv fundet ud af det utopiske ....... så .................måske skulle jeg have sendt en rettelse også.
TDC angiver mig bekendt ikke en mindstehastighed - men en max hastighed og jeg har lige tjekket min aktuelle hastighed til 8,87mb ...........og her mangler TDC så at angive om det er /sek eller /min.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-11-12 20:56

Mere til spørgsmålet: Er downloadhastigheden også afhængig af den server - her DR's, hvor man downloader fra??
Ingelein

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-11-12 21:19

DR er laaangsom i dag, det plejer at gå hurtigere!

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 50 point
Dato : 15-11-12 21:20

Citat
Er downloadhastigheden også afhængig af den server - her DR's, hvor man downloader fra??

Ja...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-11-12 21:21

Ja, selvfølgelig er den det, og hvis der er mange, så skal de deles om den samme båndbredde hos "afleverende".

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-11-12 21:30

TDC fortæller jo at du ikke med sikkerhed kan opnå den købte hastighed men som de siger "op til".
Der tales om op og download hastighed, så hvis den du henter fra, ikke leverer så høj opload eks. hvis mange henter på een gang
Den højeste download hastighed får du ved kabeltilslutning, hvor din egen trådløse forbindelse kan sænke hastigheden.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-11-12 21:31

Du skulle kunne downloade med omkring 7-800KB/sek med 10MB forbindelse, har lige prøvet Firefox der går det rimeligt stærkt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-11-12 21:39

@Eyvind - min "Main PC" kører altid på kabel. De andre via netværk, men dem bruger jeg slet ikke til download af "tunge" sager.
@klaudi - jeg vil ikke skifte i vadestedet, hvor der allerede er downloadet 74 % i løbet af de sidste par timer, men jeg prøver med bogens 3. del. DR's lydbøger udløber den 18. november. Måske er der ekstra stor "run" på dem i aften.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-11-12 14:47

De 3 lydbøger som kan hentes gratis hos DR hentede jeg onsdag lidt over middag, de blev alle hentet på lidt under 2 timer, og så gik jeg og troede at jeg havde Danmarks mest langsomme bredbånd fra TDC, hastigheden er lige nu blevet målt og download er 2,08 Mbit,
der er noget galt hos dig eller måske hos TDC når det vare så længe at hente, nogle steder kan serverne være langsomme hvis der er mange som henter samtidig, men TDC har så meget båndbredde at der skal rigtig mange til at gøre en mærkbar forskel.
Deles internet forbindelsen med nogen som også hentede et eller andet?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-11-12 19:44

Her er der lige nu denne hastighed.

Hos TDC
18,85 Mbit ned
1,86 Mbit op

Det er en 20/2 med VDSL forbindelse, så det er rimeligt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-11-12 07:56

Efter en ny aftale i mellem Forbrugerrådet og "internet" udbyderene kommer der en garanti for hastigheden nemlig køber du en 20 mbit linie så er du garanteret en 10 mbit linie, og 100=50, 50=25 osv. Alt over er halvdellen af den købte hastighed er "held/glæde"

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 29-12-12 16:35

Tak for svaret Klaudi.
Godt Nytår - Ingelein

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-01-13 11:32

Velbekomme og Godt Nytår retur