/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mos på tag (-:
Fra : steffen15
Vist : 557 gange
145 point
Dato : 15-11-12 20:01

Hølløj der ude.

Jeg vil have fjernet noget mos på mit tag til sommer.
Jeg har en højtryksrenser som har en tagrens stang men hvad skal jeg købe til at sprøjte der op (-: ?

Nogle skriver klor
Andre skriver husrens

Hvad bruger i ??

Det er bølgeasbesttag.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-11-12 20:34

Du skal i hvertfald ikke bruge højtryksrenser på et asbesttag.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-11-12 20:36

Dit tag er muligvis et ældre tag af asbest. Hvis det er tilfældet, skal højtrykspulingen foregå med en særlig kasse, så asbesten ikke bliver sendt ud i omgivelserne. det er meget vigtigt, man bruger sådan en kasse. I modsat fald kan der blive rejst erstatningskrav for forurening, hvilket kræver jorden skal fjernes i de omliggende haver. Så du må kontakte en forretning, der handler med det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-11-12 20:37

Det bliver ikke nemt for dig, da taget er et bølgeasbesttag.

Citat
Hvis du ønsker at give dig i kast med at rense dit tag selv, må du kun anvende en blød børste og en vandslange, for at asbestfibrene ikke skal løsne sig. Vask aldrig nedefra, da du vil kunne blæse vand op imellem pladerne og i værste fald ind på loftet.

Højtryksspuling af asbestholdige materialer er forbudt, men Arbejdstilsynet kan give dispensation i enkelte tilfælde. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis leverandøren af udstyret til højtryksspulingen kan godtgøre, at der ikke bliver produceret støv, og at spulevandet bliver filtreret.

http://www.bolius.dk/alt-om/byggematerialer/artikel/asbest-i-boliger/

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-11-12 20:37

PS, ellers tror jeg alm. algefjerner kan gøre det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-12 20:46

Gør det ikke, lad endelig asbesten sidde bag mosset så længe som muligt...

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 15-11-12 20:58

Jeg er klar over jeg ikke på spule på taget???

Har udstyr til at bestøve taget med noget mos fjerner i væskeform..

Her spørger jeg så hvad der fjerner mos godt.

Vil gerne høre hvad andre har brugt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-11-12 21:19

Det gør vand og en blød børste.

Hvis du vil bruge din højtryksrenser, så skal du have kommunens tilladelse.

Hvis du læser videre i mit link, så står der:

Du skal huske at anmelde arbejdet til kommunen, senest 14 dage inden det sættes i gang. Anmeldelsen skal oplyse om, hvor arbejdet foregår, hvor lang tid arbejdet tager, og hvilke forholdsregler der bliver taget, for at miljø og omgivelser ikke tager skade.

http://www.bolius.dk/alt-om/byggematerialer/artikel/asbest-i-boliger/

For din egen skyld, så der ikke senere bliver ballade.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-11-12 21:26

Når du nu har fået renset taget, så læg fx en zinktagrende, eller kobber, på tagryggen, så behøver du aldrig fjerne mos igen!

Den remse havde jeg hørt i mange år, aldrig rigtig troet på den, men på Skovskolen i Nøddebo, hvor der var masser af mos på tagene, lagde jeg mærke til en bygning, hvor der var mos alle vegne, undtagen under tagvinduerne.

Vinduerne havde zinkinddækning, siden har jeg troet på det

Kommentar
Fra : Carlam

Dato : 15-11-12 21:33

Ved ikke hvad værktøjet hedder, men det er et langt skaft, med form som en rive, bare med et stykke metal i enden som passer i buerne på dit tag.
Så kan du skrabe taget rent, uden at bekymre dig om forurening og den slags.
Bagefter sprøjter du det over med alm. algefjerner til murværk.

Det en god ide at gøre det 2 gange årligt, så det nemt at holde.

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 15-11-12 21:52

Nu prøver jeg igen. Har på ingen tidspungt nævnt jeg vil Højtryksspule mit tag.. Jeg har et mundstykke til min højtryksrenser om kan bestøve fx gift eller sæbe ud som der er lavet til tag.

Annuller spørgsmålet
Fra : steffen15

Dato : 15-11-12 21:53

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål