/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
aparges suppe fra grunden
Fra : svendgiversen
Vist : 805 gange
90 point
Dato : 15-11-12 12:55

Vi får gæster og vil starte med suppe,
jeg er ekspert i at tø MOU oppe op, men min kone vil lave den fra grunden.

Alle de opskrifter vi finder på nettet bruger buillion, mest hønse boillion som jeg hader.
Som et kompromi vil hun nu købe en kylling og koge den, så kan vi få frikase´ dagen efter...

Selv mener jeg suppe skal koges på okseben, gerne suppleret med et stykke røget kød,
er der nogen der er enige heri? Og kan komme med en opskrift på rigtig asparges suppe??

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 15-11-12 13:01
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-12 13:13

Asparges suppe er noget af det nemmeste at lave selv, bortset fra spejlæg som sikkert er det allernemmeste, smelt noget smør og kom mel i, hæld så indholdet af en dåse asparges snitter i jævningen, hønsekøds suppe kan fint bruges til at give asparges suppen lidt mere smag men er ikke nødvendig, i skal så skal i erstatte noget af vandet med hønsekøds suppe.
Hvis det skal være helt fra bunden og i selv har friske asparges så kan de bruges sammen med vand i stedet for vandet fra dåse asparges:
http://www.arla.dk/opskrifter/aspargessuppe/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-12 13:15

Citat
Selv mener jeg suppe skal koges på okseben,
jo hvis du vil have oksekøds suppe så skal der bruges ben og kød fra en okse, hønsekøds suppe koges på en suppehøne og ikke en kylling som jeg kan forstå at i vil forsøge med

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-12 13:16

Ja, den ser god ud, men vi skal have ørred som hovedret og også dessert,
marengs bund med frugter, is og flødeskum, så vist en for hård start for ældre mennesker.

Men jeg vil gemme din fine opskrift til senere...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-12 13:21

Og ovn, det var netop disse opskrifter på nettet jeg fandt og som jeg søger at undgå,
som nævnt hader jeg hønseboillon...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-12 13:28

Når jeg koger asparges suppe så bruger jeg kun smør, mel og indholdet af dåsen med asparges snitter, smager til med salt og intet andet, at erstatte vandet fra dåsen, helt eller delvis, med hønsekøds suppe vil sikkert give lidt mere smag på suppen, jeg har ikke forsøgt selv, det første smager udmærket der skal selvfølgelig kødboller i suppen

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 90 point
Dato : 15-11-12 14:03

Der koges ikke aspargessuppe på oksekød.

Her er en hjemmelavet opskrift (ikke min)

http://www.newyorkerbyheart.com/2008/01/hjemmelavet-aspargessuppe.html

og den er uden hønsebouillon, men kogt på en kylling.

Velbekomme .... så kommer der sikkert snart et nyt væddemål

o.v.n.

Hvad blev der af "huepinskål" Opretter du ikke et spørgsmål, så vi kan gætte.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-11-12 14:32

Citat
Hvad blev der af "huepinskål"
måske en sludre tråd i weekenden, i er velkomne til at gætte indtil da lige nu kalder jobbet men kl. 00:30 er der weekend

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-11-12 14:36

Når jeg laver aspargessuppe fra grunden koger jeg et bundt asparges, som naturligvis er pillet, ca 10 min. Der kommer en herlig kogelage ud af det, som så udgør grundsuppen. Der kommes en passende mængde vand i. Noget af suppen tages i en kop og der kommes lidt citronsaft i - resten gemmes til sidst, som smages til med citron. I koppen med suppeblandingen kommes 2 æg og det hele røres godt sammen. Til sidst kommes æggeblandingen i langsom under omrøring. Suppen skal lige være nedkølet til 80 gr for at undgå suppen skiller. De småtskårne asparges kommes i til sidst.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-12 14:59

Jeg havde fundet og set denne opskrift ans, kogt på kylling som jeg søgte at undgå,
nu har min kone set den og vil nok følge den opskrift du anbefaler.

Så ingen okseben denne gang, måske vil oksekød ødelægge den fine aparges aroma?
Det sker ikke i Thyregods opskrift, hvor der vist slet ikke er kød, lidt for tynd efter min smag...

Og huepin s kål:

Det første er hovedpine og det sidste er ikke kål, men kåel = karl,
jeg kender ikke udtrykket, men gætter på en person der mindsker tanke hovedpine,
ved at løse vanskelige spørgsmål??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-12 15:36

>Og huepin s kål:

Min kone mener lige modsat:
En person der giver anledning til hovedpine??

Men hun er også fra Mors, hvor de har en speciel Jysk dialekt...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-11-12 16:15

jamen så er een her, uden boullion/suppe af hverken kylling eller okse:

http://www.aarstiderne.com/Opskrifter/Opskrift/aspargessuppe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-11-12 16:54

Det hedder hønsekødssuppe og en suppehøne. Betegnelserne stammer fra en tid da høns var noget andet. Vor dages æglæggerraser er ikke meget bevendt til andet.

Så det er bedre at koge "hønseboullionen" på en kylling.

Hvis du ikke kan lide det så kan du da bruge okse til boillion. Kalveben er bedst.

til nød kan man da bruge en terning, men det bliver nu ikke helt det samme.

De der laver noget med kun en dåse i noget sovseopbagning skulle finde på et andet navn til produktet, for det er ikke apargessuppe.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-11-12 11:30

Tak for svaret ans.

min kone har købt kylling...