/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
symaskine - cowboystof
Fra : Eyvind
Vist : 783 gange
100 point
Dato : 15-11-12 10:46

Min kones gamle Elna kan ikke klare at sy i mine cowboybukser mere.
Er der et godt bud på en god maskine til formålet.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 110 point
Dato : 15-11-12 10:52

Hej Eyvind.
Syns du skal smutte en tur til Roskilde med konen.
http://www.symaskiner.dk/forhandlere/symaskine_shoppen_aps/

Her er de utroligt hjælpsomme og du / i får en god service.
Til cowboystof er det ikke så meget maskinen det handler om ..... mere om det er de rigtige nåle der bruges.
VH. Pia

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 15-11-12 11:24

Tak for svaret piaskov. Vi skiftede nål og så kunne den sy cowboystof igen.

Men hvad skal jeg så finde på til jul -
måske en fin ny printer i stedet for, som hun nok bliver rigtig glad for.

eller er det for tidligt.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 15-11-12 16:00

og et andet lille fif.
når nålen skal æde sig vej henover f.eks. skridtsømmen, kan der nemt opstå et problem,da niveauforskellen kan være temmelig stor. det kan nemt klares ved at folde et stykke papir
i en tykkelse, som udligner forskellen. kør langsomt ved hjælp af svinghjulet, som du drejer
med hånden. jeg syer altid med en meget tynd nål i cowboystof. nu kan der vist ikke koges mere suppe på det spørgsmål.
jeg kunne godt fristes til at tro, at din kone trænger til en printer og en ny interesse. og så kan du tage dig af bukserne.
åh fryd.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-11-12 17:18

Den blev kørt meget forsigtigt hen over den tykke søm...............og det gik lige med en 100/16 nål.

Og den Elna kører stadig fint, men den er også kun lidt over 40 år.

Min kone vil også hellere ha' en ny magnetkogeplade - så det har hun bestilt og fået hjem.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-11-12 22:32

Citat
og et andet lille fif.
når nålen skal æde sig vej henover f.eks. skridtsømmen, kan der nemt opstå et problem,da niveauforskellen kan være temmelig stor. det kan nemt klares ved at folde et stykke papir
i en tykkelse, som udligner forskellen.

Man kan få en plastic"dims", som er ganske velegnet til dette, den er nederst på s. 95 i dette katalog: http://www.husqvarnaviking.com/dk/accessories_search.asp#

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-11-12 19:34

Ja Troldepige - den er fiks til at køre op ad bakke med.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-11-12 22:30

Citat
Ja Troldepige - den er fiks til at køre op ad bakke med.

Hmmmm

Den bruges i stedet for det foldede stykke papir, som aasenissum skriver om.

"Dimsen" er ikke samme tykkelse i begge ender, så den ene ende er til f.eks. 4 lag denim og den anden til 6-8 lag denim.
Kort før man når til den tykke søm (flere lag denim), så lægger man dimsen under trykfoden, så trykfoden ikke skal "køre op ad bakke", men blot ligeud, når trykfoden så er lige ovenpå den tykke søm flytter man "dimsen" om på den anden side af sømmen, så trykfoden heller ikke skal "køre ned ad bakke", når man er nået forbi sømmen løfter man trykfoden og fjerner "dimsen".

Især de computerstyrede symaskiner har ikke godt af, at køre fra et enkelt lag stof og op over en tyk denim-søm.

Jeg har syet flere ting af aflagte jeans, og med hjælp fra "dimsen" klarer min symaskine nemt, at sy gennem 6-8 lag denim.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 17-11-12 05:00

troldepige, du er rigtig god til at forklare et akavet projekt. da mine øvelser var på det højeste, var der ingen dimser. men i en snæver vending, vil jeg tro, at man kan klare den med papiret, især efter din grundige forklaring.
ren nostalgi, dejligt

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-11-12 11:24

Citat
troldepige, du er rigtig god til at forklare et akavet projekt. da mine øvelser var på det højeste, var der ingen dimser. men i en snæver vending, vil jeg tro, at man kan klare den med papiret, især efter din grundige forklaring.
ren nostalgi, dejligt

Mange tak for de rosende ord.

Ja, den med papiret er en ganske udmærket idé.
Jeg har haft sådan en "dims" i mange år, først købte jeg en som ekstra tilbehør og så fulgte der en med da jeg købte ny maskine for 14 år siden.