/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Indlæring v/bevægelse
Fra : lgs
Vist : 641 gange
100 point
Dato : 15-11-12 00:11

Det har slået mig ved synet af alle disse drenge i pakistanske madrassaer - og for den sags skyld også ortodokse jøder i deres yeshivaer - at indlæringen foregår sammen med en rokken af kroppen, som man desværre også ser hos totalt understimulerede børn i f.eks. Nordkorea og tidl. i de rumænske børnehjem (her næppe tale om indlæring, men ?).
Dette kædet sammen med vor tids megen tale om især drengebørns (vore og andre vestlige) fordel ved at kombinere indlæring med bevægelse gør, at jeg undrer på, om der måtte være en eller anden gennemgående sammenhæng.
Her må nødvendigvis indføjes den stille undren: hvorfor gælder bevæge-indlæring-mekanismen åbenbart kun drengebørn og ikke pigebørn? Hvis den da gør det.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 15-11-12 07:21

Et godt spørgsmål, men jeg kunne forestille mig de samme forhold som i Kina.
Piger regner man ikke for noget og skal dermed ikke lære noget.

Det er rent gætteri og ikke noget kvalificeret svar.

vic200

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-11-12 10:51

Det gælder begge køn og alle de dyrearter jeg kender til. Man lærer jo ikke at cykle ved at sidde på en stol og lære om centripetalkraft, lige så lidt som kartoffelskrælning eller lodning læres udelukkende efter en teoribog.
Desværre er der mange "lærere", der tror at ting læres efter en teoribog. ¤0 år som underviser har vist mig, at ting læres ved at gøre dem (eller gøre ritualer, der hører sammen med, tænk på børns og voksnes sanglege).
vh
pbp
gammel underviser i regning, matematik, måleteknik og elektronik.

Accepteret svar
Fra : prio

Modtaget 100 point
Dato : 15-11-12 20:53
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-11-12 21:46

Som prio skriver, er det formentlig en kulturel/religiøs tradition.

Når man skal lære noget kropsligt, er det en fordel at dyrke motion/prøve det i praksis, men at det skulle hjælpe at rokke frem og tilbage, mens man prøver at lære koranen udenad, har jeg svært ved at tro, det minder mere om OCD!

http://videnskab.dk/krop-sundhed/intens-traening-booster-indlaering

Måske hjælper det de unge drenge til at sidde stille, mens de bliver indoktrineret, piger er som regel bedre til at sidde stille

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 02-12-12 00:18

Tak for svaret prio.