/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Skriv i andres kalender!
Fra : Rustica.dk
Vist : 571 gange
100 point
Dato : 14-11-12 17:03

Hejsa.
Jeg vil høre om der er en klog person der kan hjælpe mig.

Jeg søger en løsning i Outlook 2010 Kalender.
Jeg har rettigheder til at skrive i en del andres kalender, men når jeg skriver i deres, så får jeg der også i min, det vil jeg gerne undgå.
Hvordan gør jeg dette ???

Gerne et link eller en uddybende vejledning

R

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-11-12 18:23

det er længe siden, jeg har arbejdet med Outlook, så du kan kun få et godt gæt fra min side.

Den person, hvis kalender du ønsker at skrive i, skal formodentlig give dig rettigheden til at skrive i kalenderen. Jeg tænker, at du måske ikke er sat til at være medejer af kalenderen - administrator?

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 14-11-12 18:32

Jo det kan jeg godt. Jeg kan godt oprette i andres kalender,...
Men jeg kan ikke oprette i abdres kalender, så det KUN står i deres, og ikke i min...

Det er det jeg godt ville kunne, hvir den mulighed er der!!

Sådan at jeg kan fylde noget i andre kalendere så det kun kommer ind i den og IKKE i min.

Når jeg har det som nu, så opretter jeg i både min og den anden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-11-12 19:09

Det er vel egentlig også formålet med en kalender.

Jeg bruger heller ikke outlook, men står du i din egen kalender vil de nok altid synkronisere.

Bare lidt gætterier.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-11-12 19:32

Jeg er med på, at du kan skrive i den andens kalender, men jeg tror stadig at det er hos denne person, du skal tjekke hvilke rettigheder, vedkommede har givet dig til sin kalender.

Citat
Stedfortræderadgang er en funktion i Outlook, der giver én person tilladelse til at handle på en anden Outlook-brugers vegne. Den mest almindelige situation, hvor funktionen anvendes, er mellem en chef og en assistent. Assistenten kan være ansvarlig for at vedligeholde chefens kalender, herunder at oprette og svare på mødeindkaldelser.

Læs mere her:

http://office.microsoft.com/da-dk/outlook-help/administrere-en-anden-persons-mail-og-kalender-HA010355561.aspx

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-11-12 19:36

Lidt mere:
Citat
Men rent faktisk er det ikke kun kalenderen, du kan se hos dine kollegaer. Har de givet dig rettigheder til det, kan du også se deres indbakke og øvrige mapper i deres Outlook-konto. Det vil sige, at du også kan åbne din kollegas postkasse, opgaveliste og noter – hvis du vel at mærke har rettigheder til det.

I de fleste virksomheder har systemadministratoren som standard begrænset adgangen til andres konti til kun at opfatte læserettigheder til folks kalendere. Men hver enkelt bruger kan selv tildele rettigheder til de øvrige mapper til de kollegaer, de vil give adgang til mapperne. Det betyder, at du for hver enkelt mappe i Outlook, kan give hver enkelt kollega separate rettigheder til at se eller måske ligefrem oprette eller slette emner i de enkelte mapper, som du har i din Outlook. Hvordan det gøres, kan du læse i gennemgangen andet steds på Officetips.dk.

citatet er fra: http://www.officetips.dk/inspiration/stedfortrdere-i-outlook/

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-11-12 21:18

Kan du ikke lige forklare hvordan du gør når du skriver i en andens kalender.
Som udgangspunkt kan det jo kun lade sig gøre hvis jeres outlook snakker med en exchange server på et domain, ud over det så er det som standard sådan at skriver man i en delt kalender så bliver det kun oprettet i dennes kalender og ikke samtidig i ens egen.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-11-12 21:26

Der må være et sted i opsætningen, hvor den anden person kan vælge at du skal have stedfortræder status til hans eller hendes kalender

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-11-12 21:35

Stedfortræder er også kun en mulighed hvis computeren, som outlook er installeret på, er medlem af et domain.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 14-11-12 21:36

Ahhh det kan self. være at jeg skal have kikket på det med stedfortræder.

Jeg bruger Exchange server, og har sendt besked til anden bruger om tilladelse til at se/skrive i deres kalender!!!

Var dette svar nok eller bare sig til...

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 14-11-12 21:37

er som medlem af domain.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-11-12 21:44

Du har stadig ikek svaret på hvordan du gør når du opretter emner i en andens kalender.
Hvilket tilladelsesniveau er du i andres kalender?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 14-11-12 21:49

Citat
Ahhh det kan self. være at jeg skal have kikket på det med stedfortræder.

Yeps - det er dét, jeg mener. Så virker det sikkert

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 14-11-12 21:54

Webnoob: Jeg har tilføjet hans kalender til min, så jeg kan sætte kryds i den så de kommer op ved siden af hinanden. og så har jeg prøvet at oprette en kalender booking, eks. fra kl. 14-14:30, skal han ordne noget!!! men når jeg skriver den i hans, så figurere den også på min!!

pifo: jeg tjekker det i morgen

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-11-12 22:01

Det lyder rigtig nok, det er også sådan jeg gør hos mig.

Lad os lige slå fast at det ikke er stedfortræder du skal bruge. Ved at bruge stedfortræder så vil du også modtage mails og mødeindkaldelser sendt til disse personer så gør dig til stedfortræder og de vil modtage dine mails og mødeindkaldelser.

Kan du ikke lige fortælle mig hvad tilladelsesniveau du og dine kollegaere er sat til?

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 14-11-12 22:03

webnoob: Jo det må jeg lige se på i morgen
Men jeg tror ikke det er stedfortræder, da jeg ikke modtager deres mail, og de får heller ikke mine!!!

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 14-11-12 22:05

Det jeg i bund og grund gerne ville, var at jeg kunne se deres kalender, og så udele job, til dem, så de ved hvad der skal laves hvor henne og hvornår

Og det skal jeg jo ikke have i min, kalender, for så vil den måske konflikte, med mange kalendere!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-11-12 22:38

Alt afhængig af hvad jeres tilladelsesniveauer er, så kan det være det er nogle rettigheder der skal ændres på din exchange server, men det snakker om i morgen når du har kigget på niveauerne.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 15-11-12 06:14

Citat
Men jeg tror ikke det er stedfortræder, da jeg ikke modtager deres mail, og de får heller ikke mine!!!

Det tror jeg stadig på. Du skal kun have stedfortræderrettigheder til kalenderen - ikke til mail boksen.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 15-11-12 07:53

Morn...
Så fik jeg kikket på det, og jeg tror det ligger i rettigheder, fra dem der styre opsætningen.
Så jeg må have fat i "IT" og høre om de vil åbne for de rettigheder =

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 15-11-12 08:03

Det er godt at være gode venner med IT

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 15-11-12 08:09

hæhæ ja....

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-11-12 08:56

Citat
Det tror jeg stadig på. Du skal kun have stedfortræderrettigheder til kalenderen - ikke til mail boksen.

Hold nu op, Stedfortræder er jo netop for at man kan have en til at se hvad der kommer af af mødeindkaldelser. Når man deler sin kalender, kan man sætte forskellige niveauer for hvad forskellige personer kan gøre i ens kalender. Det er rettigherne påselve kalenderen eller på hele mailboksen på exchange serveren der skal kigges på. Jeg tror problemet ligge på exchange serveren, men det er svært og være præsis når man ikke ved hvad tilladelsesniveua der bliver brugt.