/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandpåfyldning på centralvarmeanlæg
Fra : Divad89
Vist : 518 gange
45 point
Dato : 13-11-12 17:55

Jeg er for nylig flyttet ind i en andelslejlighed, hvor radiatorerne konstant skal luftes ud, og har nu set på oliefyret hvor den står på omkring 0,5 bar, og har fundet ud af at det er et alt for lavt tryk. Så jeg ville høre om der er nogen der ved hvor jeg skal fylde vand på (der hænger en slange på døren til det samme), ud fra dette billede:
[url]http://imageshack.us/photo/my-images/829/img20121113072348.jpg/[/url]

På forhånd tak

---
David

Kommentar
Fra : Divad89

Dato : 13-11-12 17:57
Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-11-12 19:01

Nej det kan man ikke se fra billedet.
Hvorfra ved du at 0,5 Bar en for lidt.

Det svarer dog til 5m højde så for et toplanshus burde det være nok.

Hvad sklags ekspansionsbeholder er der _?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-11-12 19:48

Fortæl lidt mere: Er det etagelejlighed, rækkehus eller villa? Hvor mange etager? Hvor gammelt er anlægget?
Og allervigtigst: Forbered vand, kaffe, te, øl, sodavand, vin og/eller whisky og inviter en nabo ind og spørg pænt hvordan man gør. Dels får du at vide hvordan den type anlæg skal passes, dels kommer du i kontakt med den første af mange nye naboer, og begge dele er almindeligvis særdeles værdifuldt!
vh
pbp

Kommentar
Fra : Divad89

Dato : 13-11-12 22:22

Efter jeg har søgt på nettet, fandt jeg bare ud af at trykket helst skulle ligge mellem 1-1,5 bar, men det kan selvfølgelig også være ved fleretages-hus.
Men umiddelbart ved jeg ikke hvilken slags ekspansionsbeholder der er installeret, da det hele er inde bag et skjold, der dækker hele fyret.
Men det er en etagelejlighed (hvor der er fyr i hver enkelt lejlighed), og det er fra 1989 (hvor ejendommene blev bygget).

Håber det hjælper

---
David

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-11-12 09:01

Det interessante er hvor stor højdeforskel der er mellem fyret og radiatoren på øverste niveau.

Ekspansionsbeholderen sidder næppe inde bag indkapslingen.

Hvis det er af den åbne type vil den hænge et sted oppe over den øversrte radiator. Måske på et loft , men forhåbentlig indefor isoleringen, så den er frostfri.

En trykekpansionsbeholder sidder formentlig et sted nær fyret.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-11-12 09:44

Jeg gentager: Spørg dem, der har erfaring med anlægget.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 45 point
Dato : 14-11-12 09:45

Eller spørg vicevært/varmemester/gårdmand.

Godkendelse af svar
Fra : Divad89

Dato : 14-11-12 14:07

Tak for svaret pbp_et.