/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
svinke sidespring
Fra : svendgiversen
Vist : 603 gange
109 point
Dato : 13-11-12 12:44

Så er den galt igen med sproget...

Vi gik tur med vor lille hund og den løb ind ad alle indkørsler, så vi måtte kalde den tilbage.

Så sagde jeg noget om svinke ærinder, hvorefter min kone sagde side spring?

Hvad er oprindelsen og betydningen af "svinke ærinder"?

Og det har da ikke noget med "side spring" at gøre??

Det sidste opfatter jeg som noget sexuelt uden om ægteskabet...

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 13-11-12 12:54

Svinke er en afstikker, altså et ærinde der afstikker fra det oprindelige.

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=svinke%C3%A6rinde&query=svingstat

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 119 point
Dato : 13-11-12 13:10

svinkeærinde subst. -t, -r, -rne

1. en ureglementeret afstikker

sidespring subst. -et, ~spring, -ene

1. et spring til siden ·

kort afvigelse fra hovedsagen ·

en kortvarig kærlighedsaffære uden for ægteskabet

Ovennævnte er fra Danskordbogen.

Så kan du jo selv beslutte, om det var en afstikker eller et spring til siden. Jeg tror nu mest på et svinkeærinde.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-12 13:25

altså begge begreber skal staves i et ord,
svinke kommer af et nu forældet navneord for sidespring,
og sidespring behøver ikke være noget uden for ægteskabet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-11-12 14:15

Svinke er en omskrivning fra "at svinge"

Et svinkeærinde er en omvej - man svinger af fra den rette vej uden egentlig at ha' et bestemt formål med det.

Lad os gå over i en anden boldgade...hmmm, hvis jeg må være så fri. "En Svinke" kendes også. Noget med en pige der vrikker med bagdelen. Svanser, svinger.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-11-12 15:01

Altså hør nu svendgiversen, du er lige flyttet sammen med en ny dame og så vil du allerede til at snakke om...................sidespring.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-11-12 17:52

Citat
Lad os gå over i en anden boldgade...hmmm, hvis jeg må være så fri. "En Svinke" kendes også. Noget med en pige der vrikker med bagdelen. Svanser, svinger.

Jae... og det kan jo så udvikle sig til et sidespring.

M.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-11-12 17:57

Din "søde" lille hund tog vist en afstikker.

Fra Danskordbogen

" afstikke verb. -r, afstak, afstukket (afstukken, afstukne)
1. afstikke ngt bestemme el. afmærke grænserne for noget"

Citat
altså begge begreber skal staves i et ord

Ja, da det er navneord og kan bøjes. Et svinkeærinde, svinkeærindet .... et sidespring, sidespringet ....

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-11-12 10:03

Tak for svaret ans.