/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ikke varmt vand fra hanen med det samme?
Fra : mostmighty
Vist : 611 gange
20 point
Dato : 13-11-12 08:36

Hvad skal man ændre på af indstillinger i sit fjernvarme-system, hvis ikke man får varmt vand fra sin vandhane "med det samme". Altså hvis vandet de første 30 sekunder eller lignende er koldt?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-11-12 09:16

Du kan ikke indstille noget som helst. Grunden til du ikke får varmt vand "med det samme" er, at der skal være tilsluttet et returløb til den varme vandledning, som så hele tiden sørger for der er varmt vand umiddelbart ved vandhanen.. Dette returløb er der ikke eller er alt for kort, så man skal tømme den varme vandledning for nedkølet vand inden det varme når frem. Personligt mener jeg det for spare en ekstra vandledning.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 13-11-12 09:25

Eller sagt på en anden måde:
Det varme vand kommer fra en varmtvands-beholder.
Røret fra beholderen til din vandhane indeholder vand, som er blevet kølet af. Det var varmt ved sidste brug af varmtvand. Men så lukkede du hanen, og vandet er så blevet afkølet.
Dette afkølede vand skal så først ud inden det varme fra beholderen kommer frem til dig.

Jo længere der er fra varmtvands-beholderen til din hane, desto længere tid går der med "koldt vand" i varmtvands-hanen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-12 10:01

Hvis du installerer en cirkulations pumpe får du varmt vand hurtigere...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-11-12 10:02

Hvis anlæget er lavet rigtigt, så cirkulerer det opvarmede vand, ved hjælp af en cirkulationspumpe, tæt forbi dit tappested.
Har du før fået varmt vand hurtigt, så er det muligt at din cirkulationspumpe ikke fungerer godt nok.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-11-12 11:33

Hvis du har en cirkulationspumpe på det varme brugsvand, skal du have den til at køre. De fleste af slagsen har en stor flad skrue i enden. Den skal du skrue af, og så løber der et par milliliter vand ud. Indenfor sidder akslen på pumpen, og den skal som regel bare trykkes et par millimeterind med en en passende træpind, så starter den (hvis der er spænding på). Det forudsætter, at der er spænding på - check sikringerne! Skru den flade skrue i igen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-11-12 11:38

Lille rettelse pbp. Det er de gamle grundfoss cirkulationspumper der er lavet med skruen. De fleste nyere brugsvandscirkulationspumper har sådan en kugletingest som hjul. Både Vortex og de nyere fra grundfoss.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-11-12 12:01

Hvis det har virket en gang, er det nok fordi det er gået i stykker. Men der er rigtig mange steder man ikke har cirkulation på brugsvandet, ganske enkelt fordi det er alt for dyrt. Hvis systemet står og cirkulerer brugsvandet i rør der ikke er ret godt isoleret, taber det varme, varme er energi, og energi er penge. Det kan selvfølgelig være irriterende at skulle stå og vente på varm vand, men det er også træls at betale formuer for at få varmt vand med det samme.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-12 12:33

Enig i at cirkulations pumper spilder energi, men hvad er alternativet?

Hvis du lader hanen løbe indtil vandet bliver varmt, løber der jo en tilsvarende mængede koldt vand ind i systemet, der også skal varmes op, og så spilder du jo både vand og energi...

Den rigtige løsning er en styret cirkulations pumpe, og her er Vortex vist bedre end Grundfoss??
Det var i hvert fald den løsning der fremgik af tilstands rapporten, da jeg solgte mit hus...

Her i mit nye hus bruger min kone det kolde vand, ind til det bliver varmt,
til eksempelvis at at vande blomster med, men hvor mange gør det???

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 13-11-12 12:40

Huset er fra 2000. Spilder det ind i jeres vurdering af, om der overhovedet er cirkulationspumpe?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-12 12:50

Find ud af om der er en cirkulations pumpe og om den virker, inden du spørger på kandu?

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 13-11-12 13:04

Vil du installere du en cirkulationspumpe, kan det måske være på plads at lave en beregning på 5-10 år over omkostningerne ved installation målt op mod økonomisk tab ved forventet vand- og varme-spild, dersom du ikke installerer.

Hvis ikke rørene til varmt brugsvand er varmeisoleret, kunne det jo være en (omend lille) parameter.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-11-12 13:15

Systemet kan sagtens virke uden cirkulationspumpe, hvis rørene er dimensioneret til det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-11-12 14:56

Et hus fra 2000 har varmtvandscirkulationspumpe.
Alle rør er isoleret.

Der mangler et svar fra dig..........................er det varme vand kommet med det samme tidligere.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 13-11-12 18:07

Der er Grundfoss cirkulationspumpe.

Har overtaget huset for nyligt. Så har ikke oplevet varmt vand med det samme endnu.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 13-11-12 18:08

Grundfoss pumpen står for øvrigt på 2 i flow ud af 3

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 20 point
Dato : 13-11-12 18:34

Hvis den Grundfoss har forbindelse med varmtvands beholderen, så prøv at sætte den til 3 og se om det hjælper.
Er pumpen en del af eller indbygget i fyret - er det ikke sikkert at den er til varmt brugsvand.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 14-11-12 06:35

Det er også kun et krav med cirkulation hvis der er over 11 meter fra fordeler til tapsted, personlig vil jeg lave det uanset længden fra fordeler til tapsted......
Har selv samme problem med koldt vand i starten , men vores hus er så også fra 63....:)

Mvh Bassebo

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 16-11-12 09:37

Tak for svaret Eyvind.