/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
hule vinter
Fra : svendgiversen
Vist : 597 gange
100 point
Dato : 12-11-12 19:49

Så kom min kone med endnu en udtalelse, som jeg aldrig før har hørt...

Nu er det snart: "æ hule vinter"; ikke forstået, men hun er jo også fra Mors.

"hule" har jo nok ikke noget med grotte hule at gøre, hvor bjørnen sover?

og her betyder det vel heller ikke: alt sammen, "æ hulle på jysk", det hele??

Snare noget med det barske: For hulen da???

Er der nogen der stadig genkender udtalelsen: den hule vinter?

Hvad betyder det??

Og hvor stammer det fra???

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-11-12 20:20

Hvad med at spørge konen?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-11-12 20:52

Hej Svend
Så vidt jeg er orienteret betyder det at man mere eller mindre går i dvale om vinteren.

Man har jo heller ikke den samme energi som om sommeren.
For mit eget vedkommende spurter jeg rundt hele sommeren med en masse energi men når det mørkner tidligt har jeg det bedst hjemme i selskab med en god bog......bl.a.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 13-11-12 03:23

Udtrykket den hule vinter bruges stadig og jeg tror ikke det har noget at gøre med at gå i hi, det betyder midt på vinteren eller den koldeste tid om vinteren, jeg ved ikke om man kan sige midvinter lige som man kan sige midsommer, den hule vinter er midvinter.
Det er ikke alle udtryk som skal oversættes - slet ikke, det vil give en helt forkert mening at forsøge oversætte dialekt udtrykt.
Jeg arbejder sammen med en køwenhavner som også troede og til dels stadig tror at dialekt ord kan oversættes direkte, det kan de ikke altid, dengang vi første gang diskuterede var om betydningen af huepinskål, huepin er hovedpine og kål er karl, det skal ikke oversættes til hovedpine karlen, prøv at gætte hvad ordet betyder? Uden hjælp fra fruen husk det Svendgiversen.
Vi har op til flere huepinskål på jobbet kan jeg oplyse som lidt hjælp

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 13-11-12 07:38

Citat
Hvad med at spørge konen?

Problemet er jo, at svendgiversen ikke forstår, hvad konen siger - hun taler et helt ukendt sprog

I øvrigt er jeg enig med o.v.n. Jeg har hørt udtrykket benyttet om den koldeste og mørkeste tid: december - februar, og det er ganske rigtigt et udtryk, der stadig benyttes. Se eksempler i disse tekster:

http://www.stompers.dk/foto-vis.php?beg_id=56

http://nordjyske.dk/mobil-artikel/100-dage-til-valg/cc6f32f1-e788-4db1-9540-9b82da53bcbb/1567

Det har ikke noget med hule eller dvale at gøre.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 13-11-12 07:43

Nå, så fik jeg lige et indspark fra en sprogkyndig, som mener at hule vinter godt kan have noget med den periode, hvor dyrene går i hi.

Ikke noget med at vi mennesker gør det, men dyrene går i hi og væksten er i dvale.

tjaaa...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 13-11-12 08:49

Det kan det jo sagtens have noget med at gøre:
http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=hi

Det danske dialektsprog har jo mange facetter.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-12 10:03

Tak for svaret o.v.n..

Min kone tror ikke det har noget med hi hule og dvale at gøre,
men at du er tættest på med midt vinter...

Kommentar
Fra : ans