/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
fremløb på gulvvarme
Fra : risvej07
Vist : 603 gange
100 point
Dato : 12-11-12 18:57

er der nogle der ved hvad jeg skal gøre, jeg styre temp. på gulvvarme på mit gasfyr, og ikke på rum termostaterne, men temp. på mine badeværelserne vil ikke komme op på samme temp. som resten af huset, kan jeg evt. øge gennemstrømmen til badeværelserne , og der ved øge temp.
alle rum har sin egen streng.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-11-12 19:01

Du kunne neddrosle de andre rum og sætte trykket op.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-11-12 19:02

du skal ikke ændre på temperaturen, men på flowet i strengen til badeværelset.
hvis du ændrer på temperaturen, vil du bare få højere temperatur over hele huset.
der sidder sikkert en reguleringsskrue på blandesløjfen. det bør der sidde på hver streng.
på mange agregater sidder der også en flowmåler, så du har en chance for at se hvor meget du ændrer på flowet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-12 19:09

Du kan bremse gennemstrømningen for de andre strenge, hvis der ikke rigtig sker noget på badeværelset.

Normalt vil gulvvarmen opføre sig sådan at slangen afgiver varme hvis den har et koldere sted at gå hen........................og så bevæge sig videre og varme resten af gulvet op.
Er gulvet lavet med nogenlunde isolering, vil det kunne varmes op med ca. 36 gr.

Hvad r returvarmen på badeværelses slangen, føles den varm eller kold.

Den bedste styring er med retur thermostater

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 12-11-12 19:27

der sidder nogle der hedder wavin og har nogle ledninger på, ser ud til at de kan "kikkes" af. og så sidder der nogle med skruelåg
bare til at skrue af ,,,, der er en af hver til hver streng,
hvilken skal der skrue på ???

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 12-11-12 19:49

Jeg går ud fra at det ikke er ledninger men et tyndt metalrør som går hen til thermostatføleren.
Det kunne være retur thermostaten, og hvis det er det så er det den som bestemmer varmen i gulvet.

nogle med skruelåg
bare til at skrue af

Det kan være mekaniske returventiler eller mekanisk fremløbsventiler. Under dette skruelåg kan der sidde en ventil (måske til en sekskantnøgle)

Ud fra det du fortæller, er det ikke nemt at gætte, hvordan din regulering er bygget.

Du må have en brugermanual/vejledning til det anlæg.

Godkendelse af svar
Fra : risvej07

Dato : 12-11-12 20:02

Tak for svaret Eyvind. der en en 6 kantet under skrue låget og den anden er som du siger
ringer lige til vvs manden i morgen, og høre hvilken der skal drejes.

Kommentar
Fra : Eyvind