/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Demokrati
Fra : refi
Vist : 904 gange
50 point
Dato : 12-11-12 13:55

Foranlediget af et andet spørgsmål, dette:

HVAD ER DEMOKRATI

Fortæl nu en "uvidende" hvad I forstår ved demokrati

Jeg vover påstanden at det IKKE findes noget sted på jord i ordets betydning

Citat
Demokrati (græsk: d?µ???at?a, kommer af d?µ??, démos – folk og ??at?a, kratía – styre, herredømme), oversat: folkestyre, et politisk system, hvor magten ligger hos flertallet af folket

Lidt et paradoks det er af græsk oprindelse

Hvilket land er det lige hvor flertallet af befolkningen har MAGTEN

PS:

50 point betyder i henhold til Kandu - ET LET SPØRGSMÅL

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 12-11-12 13:58

i DK har vi flertals diktatur

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-12 14:11

Citat
i DK har vi flertals diktatur

Ja - den er ikke helt dum - det begrænser sig så til 75 mennesker og lidt "støtte"

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-11-12 14:11

I det østlige stillehav ligger der en øgruppe (det er dog kun ved ekstrem lavvande at der er mere end 1 ø), der hedder Flappo, øgruppen er hjemsted for det stort set ukendte land Flippo. I landet bor Hungo Floppo, som den eneste indbygger, siden hans mor døde i 1967. De første år efter sin mors død kaldte Hungo sig for konge, men landet gik over til demokrati i 1969. Landet har altid en stemmeprocent ved parlamentsvalg på 100% (bortset fra en gang i 1985 hvor Hungo havde ekstreme tømmermænd). Hungo elsker valg, så de holder parlamentsvalg en gang om ugen.
Ifølge sociologer og antropologer er Flippo det eneste sande demokrati i verden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-12 14:14

Refi - du kan ikke stave.................................det hedder demokratur.

Demokrati er når et mindretal bestemmer over et flertal som ikke kan finde ud af, at være et flertal.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-12 14:15

Der kunne verden lære noget

Han får sgu et problem hvis han gifter sig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-12 14:17

Den sidste var møntet på "fun2"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-12 14:19

Men men men - går du ikke "peter et eller andet" i bedene med sådan et indviklet spørgsmål.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-12 14:22

Han er skam inviteret

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 60 point
Dato : 12-11-12 14:38

Demokrati ifølge folketinget er, når 90 folketingsmedlemmer pålægger ca. 5 millioner mennesker at gøre som 90 medlemmer befaler......Uagtet om det er skatter, afgifter, indvandring, afskaffelse af dansk kultur, eller sælge fædrelandet til EU........... Sådan er det jo !

Tommy

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-11-12 14:46

Citat
Han får sgu et problem hvis han gifter sig

Hungo har faktisk været gift, det gik slet ikke. Hvor der plejede at være enstemmighed ved valgene var der nu altid to kandidater der fik nøjagtig lige mange stemmer hver (1), de kunne aldrig få noget som helst gennemført, for når de skulle stemme om noget var der altid en stemme for og en imod. De kunne dog godt blive enige om at forhøje rationeringen af alkohol, så det gjorde de tit, mest for at det skulle se ud til at de faktisk lavede noget når de sad i parlamentet. I den til de var gift øgede de rationeringen til 1200 liter pr indbygger pr uge.

Efter et årstid flyttede konen tilbage til fastlandet, som kan gå til ved lavvande. Så Hungo må gå derover når han skal besøge sin familie. Alle i familien er glade for den ordning, der er igen et fungerende demokrati i Flippo, og de har socialhjælp på fastlandet.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 12-11-12 15:03

Uanset hvad vi gør anderledes vil det aldrig komme til at slå demokratiet, indtil nu er der ikke fundet noget styresystem der bare kommer op på siden af demokratiet.
Så kan man se at der ikke findes nogen styreform der er mere lige for alle end netop denne styreform.
alan57

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-12 15:09

Citat
Uanset hvad vi gør anderledes vil det aldrig komme til at slå demokratiet

Du mener altså "vi" skal stå i stampe

Du må jo lige forklare HVAD det er vi skal "slå" - Demokrati er KUN ET ORD

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 12-11-12 16:20

Citat
I det østlige stillehav ligger der en øgruppe (det er dog kun ved ekstrem lavvande at der er mere end 1 ø), der hedder Flappo, øgruppen er hjemsted for det stort set ukendte land Flippo. I landet bor Hungo Floppo, som den eneste indbygger, siden hans mor døde i 1967. De første år efter sin mors død kaldte Hungo sig for konge, men landet gik over til demokrati i 1969. Landet har altid en stemmeprocent ved parlamentsvalg på 100% (bortset fra en gang i 1985 hvor Hungo havde ekstreme tømmermænd). Hungo elsker valg, så de holder parlamentsvalg en gang om ugen.
Ifølge sociologer og antropologer er Flippo det eneste sande demokrati i verden.
Jeg kender og har besøgt naboøen - øen hedder Utopia. Kongen på Utopia hedder Unga Bunga og er bror til kong Hungo

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-11-12 16:29

Citat
Jeg kender og har besøgt naboøen - øen hedder Utopia. Kongen på Utopia hedder Unga Bunga og er bror til kong Hungo

Det er vist bare noget du har fundet på...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 12-11-12 16:31

Jeg har læst (ja jeg kan godt læse, hvis jeg gør mig umage):

Et velfungerende demokrati er flertalsbeslutninger, der tager hensyn til mindretals rettigheder og velfærd.

Jeg husker desværre ikke forfatteren, men det kunne aktuelt de 5 islamistiske nuller i Egedalsvænge (og for den sags skyld resten af menneskeheden) lære noget af.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-12 16:34

Og hvor lille skal det "hensyn" så være for at det IKKE er demokrati

Jeg mener, vi går jo ikke ligefrem rundt og myrder mindretallet - de bliver da holdt i live

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-11-12 16:40

Der er mange forskellige modeller for demokrati, i USA, og mange andre lande, laver man (dem der har magten i den enkelte stat) fx om på valgkredsene, så de får splittet modstanderne på på mange af "deres" vælgeres valgkredse, i USA kræver de at vælgerne registreres inden de kan stemme, i en stat var der ganske få steder det kunne ske, de lå langt ude på landet (så kan fattigrøve uden bil ikke komme derud) og havde KUN åbent 5. onsdag i måneden, dem var der vist 2-3 af i år, jeg gider ikke checke kalenderen.

SAmmenlignet med USA, UK, Frankrig fx er vores demokrati langt mere repræsentativt, tillægsmandater gør at sammensætningen af folketinget ligger meget tæt på det befolkningen har stemt, derefter finder partierne en regering, der ikke er flertal imod i folketinget.

Mindretalsbeskyttelse har vi også i nogen sammenhænge, partierne kan nårsomhelst stille en mistillidsdagsorden, vedtages den vælter regeringen, hvorefter der udskrives nyvalg eller dannes en ny regering. Derudover kan 60 af tingets medlemmer kræve et lovforslag til folkeafstemning, der kræves kvalificeret flertal eller folkeafstemning ved suverænitetsafgivelse. Og, stort set bortfra i VKO-tiden, har dansk politik bestået af samarbejde henover midten, det er heldigvis genopstået nu.

Men at gå i krig med 1 stemmes flertal kan man godt, som vi så med Irak

Jeg har svært ved at se, at man kan lave en mere demokratisk model uden at det hele går op i hat og briller! Det havde jeg også når meningsmålingerne viste et flertal mod VKO!

Hvad er alternativerne?

Alle lovforslag til folkeafstemning, der er omkring 200/år, 4 folkeafstemninger om ugen, og alle skal jo lige sætte sig ind i sagerne, eller skal vi have en regel om nyvalg/ny regeringsdannelse, hver gang der er en opinionsmåling, der viser flertal mod den siddende regering?

Jeg ville i hvert fald ikke bytte vores demokrati med noget land, og det vil I andre garanteret heller ikke, det betyder bare ikke, at man ikke kan synes det er nogle idioter der sidder med regeringsmagten, for mig var årtusindets første årtid nuller i mere end en betydning

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-12 16:49

Citat
for mig var årtusindets første årtid nuller i mere end en betydning

Godt du pointerer det var sådan for DIG

Men det viser jo blot at ordet (betydningen) af demokrati er meget udflydende og kun bygger på hvordan man SELV mener det er....

Det kan IKKE "oversættes" til noget konkret da det helt kommer an på HVORDAN befolkningen opfatter det

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 13-11-12 07:14

Nej refi vi behøver ikke at stå i stampe, men indtil vi finder noget der er bedre end det vi har så er det helt i orden med mig at vi køre videre med det vi har nu.
Hvis man skulle have et demokrati kunne man jo i alle hjem have en lille telefon æske med 3 knapper ja- nej og ved ikke og alle dansker skulle så bruge en-to timer hver dag foran tv,et og ud fra de ting der blev lagt frem så stemme, men jeg tror ikke at der ville være mange der gad det, desværre.
alan57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-11-12 11:21

Refi, min bemærkning om nullerne gik såmænd blot på, at vi som borgere i et demokrati må acceptere, at dem vi hver for sig synes er "de forkerte" har regeringsmagten, og det varer så fremt til de mister den igen.

Jeg synes de blås klynk er meget højlydt, det virker som om de synes det er URETFÆRDIGT at Løkke ikke kunne vinde valget, bare fordi flertallet ikke stemte på ham

Havde vi haft et system som fx i USA eller UK, hvor mindretallets stemmer i hver valgkreds er 100% spildte, så man kan vinde valget selv om flertallet stemmer på en anden kandidat, som USA 2000, eller valgene manipuleres (den der tæller bestemmer), kunne jeg forstå det, men her i DK, med tillægsmandater mv., er det bare ynkeligt klynk!

At man er utilfreds med den siddende regering er til gengæld helt forståeligt, det kender vi vist alle til

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-11-12 11:31

Citat
at Løkke ikke kunne vinde valget, bare fordi flertallet ikke stemte på ham

Næh...

Problemet ligger i at udfaldet KUN kom i stand da en stor del af befolkningen TROEDE de kunne stole på hvad der blev sagt/lovet..... (til trods for man ved politikere fylder folk med varm luft - røde som blå)

Piller man alt det ud var de ALDRIG kommet til magten

Var politikere "ærlige" mennesker ville verden se helt anderledes ud

Skal vi gå mere i detaljer er det jo slet ikke politikere der bestemmer - det er de såkaldte fagfolk i baggrunden der laver al "bestillingsarbejdet"..... Det sjove er jo så at mange af dem er de samme UANSET hvem der sidder på magten.....

Befolkningen VIL desværre føres bag lyset af diverse "tryllekunstnere"

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 12-02-13 10:50

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.

Et eller andet bør man jo acceptere - selvom det "rigtige" svar ikke findes