/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
2 skærme ?
Fra : refi
Vist : 741 gange
100 point
Dato : 12-11-12 12:37

Vi har et 50" TV i modtagerummet/indgang der normalt kører over kabelTV eller egen DVD og det virker upåklageligt.

Jeg har imidlertid brug for af og til at koble komputer på (2 skærme) - det kører så via HDMI fra skærmkortet/komputeren til HDMI på TVet....

Det virker også udmærket dog med den fejl at billedet IKKE passer i størrelse - der mangler sådan ca. 2 cm hele vejen rundt på TVet...

Spørgsmålet er HVORFOR og hvad kan gøres.

Jeg dublerer komputerskærmen til TVet..

Komputerskærmen kører med (1920 x 1080 widescreen)
TVet kører med (1920 x1080 HD) (16:9)

Kan fejlen ligge i at widescreen og 16:9 ikke er 100% det samme

Jeg mener selv alle mulige former for justering af både komputer og TV ER prøvet, men der er måske noget jeg overser

Jeg kan manuelt gøre komputerskærmen mindre (sort kant) og så derved få billedet til at passe, men det kan vel ikke være meningen er der skal helt ny opsætning hver gang det bruges

Kan nogen gennemskue fejlen - det er jo ret irriterende at f.eks. systemlinien ikke kan ses på TVet - musebetjeningen virker ok på TVet men det kræver jo iconer ligger indenfor billedrammen

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 12-11-12 12:46

Nu ved jeg ikke hviken skærmkort du har i din pc . men i amd vision engine control er der scalerings funktion som trækker billedet ud.
Jeg måtte bruge det selv til mit samsung

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-12 12:53

Som sagt kan jeg godt "scallere" billedet på komputeren og derved få det til at passe på TVet, men det er jo en omrokering/justering HVER ENESTE GANG....

Det er ikke lige løsningen hvis det kan gøres bedre...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-12 12:56

1920/1080 sideforhold svarer til 16/9 så billedet skulle kunne passe til skærmen.

Men du får åbenbart ikke hele billedet med, hvis der mangler noget

Det kan være at skærmkortet bare ikke kan levere fuldt billede i den opløsning.
Prøv med en lavere opløsning på computeren . Eller læs manualen til computerens skærmkort.

Mit panasonic har på fjernbetjeneren et trykknap, som kan steppe gennem forskellige sideforhold og forstørrelser. Men den findes måske ikke til dit fjernsyn.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-12 13:04

Citat
Men du får åbenbart ikke hele billedet med, hvis der mangler noget

Jo - jeg får HELE billedet - jeg kan bare ikke se (ane) de yderste cm da billedet tilsyneladende er FOR STORT til TVet

Som sagt kan jeg lave sort kant på komputeren - så passer billedet til HELE TV-skærmen - men den omstilling HVER GANG er jo ikke den ultimate løsning

PS...

På TVet kan jeg kun omstille mellem 16:9 - 4:3 - automatisk - og det kører på automatisk (det ændrer ikke noget at "tvinge" den 16:9)

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 12-11-12 14:23

t det er her problemet ligger:
Komputerskærmen kører med (1920 x 1080 widescreen)
TVet kører med (1920 x1080 HD) (16:9)

Jeg oplever noget lignende ved kørsel i virtualbox. (een skærm)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-12 14:27

Derfor også "tillægsspørgsmålet" om widescreen og 16:9 er det samme.....

Det burde det jo være - det er også HELE VEJEN RUNDT der mangler disse ca 2 cm på 50"

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 12-02-13 10:45

Tak for svaret Eyvind.

Vi kommer det nok ikke nærmere