/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ny højttaler er i stykker
Fra : gubbierne
Vist : 448 gange
100 point
Dato : 12-11-12 08:35

Hej.

Jeg har, på nettet, købt en højttaler til min iphone. Da vi modatger den, er der knækket et stykke af + den er i hvid, og ikke sort som bestilt.
Jeg kontakter firmaet, som spørger om den stadig virker. Det gør den, men den skratter helt enormt når den skal afspille via iphonen. Jeg får at vide, at det med at den skratter skal den gøre, for iphonen henter data. Tænker så bare at min tlf. henter giga meget data, for den skratter 50-70% af tiden.
Desuden kører vi på trådløst internet, så efter hvad andre kloge folk siger, skulle den IKKE skratte, da den henter via net?

De vil så slet ikke tage højttaleren retur, da der ikke er skade på kassen den er i, og mener at højttaleren har lidt fysisk overlast.. Ja det har jeg jo så også regnet ud, men det er jo ikke mig der har udsat den for det.
Hvad er mine rettigheder? Er jeg brændt inde med en skrattende, itu og HVID højttaler?
Håber nogen kan hjælpe?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-11-12 08:53

Har du ikke 14 dages returret?

Kommentar
Fra : gubbierne

Dato : 12-11-12 09:27

Jo, men han skrev til mig at de ikke kunne tage den retur, når den har lidt fysisk overlast?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-11-12 09:44

Du kunne jo sende den retur med bemærkningen om at du havde bedt om en sort og ikke en hvid. Der findes vel dokumentation på dit salg.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-12 10:03

Skriv hvor du har købt den, så vi ved,hvor vi ikke skal handle.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-11-12 10:11

Ja, hvilket firma er det du har handlet med?

Kommentar
Fra : Carlam

Dato : 12-11-12 11:19

Prøv at læse her. Der står nogen gode råd til hvad du kan gøre.

http://taenk.dk/gode-raad/tema/kend-din-kobelov/reklamationsret-10-vigtige-regler

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-11-12 11:32

Husk det hedder ikke returret men fortrydelsesret, dvs varen må ikke være brugt.

Hvis jeg var dig ville jeg sende den tilbage med oplysning 1: du havde ikke modtaget den farve, du havde bestilt, 2) Højtaleren var defekt, da du åbnede pakken. Du skulle måske ikke nævne, at den skratter.

Lav det skriftligt og skriv, at du vil forfølge sagen i forventning om, at du modtager en højtaler med den farve, du havde bestilt og naturligvis ikke med mærker eller defekt.

Henhold dig til købeloven om reklamationsret, da højtaleren havde en defekt fra producentens side, da du modtog varen.

Kommentar
Fra : gubbierne

Dato : 12-11-12 14:19

Har købt den hos www.cinemagic.dk
Jeg har jo bare ikke engang lyst til at få den i rigtig farve nu, den er umuligt at bruge til iphone, og jeg ejer ikke en ipod. Der stod på annoncen for højttaleren, at den kunne afspille iphone, men der stod ikke at man skulle regne med at mobilsignalet går i ca. halvdelen af tiden. Hvis bare den "virkede" kunne jeg såmænd godt leve med den i hvid og et stykke der var knækket af, men den er jo elendig. Og ved godt at den selvfølgelig kun kostede knap 1000,- men ville da hellere ha brugt dem på ekstra julegaver til mine børn.

Det her er nogle af de ting André Hedegaard Pedersen fra cinemagic bl.a. skrev til mig
Tak for din henvendelse.

Kan du lige tage et par billeder af "skaden"? Bare så jeg lige kan se det. Var der nogen skader på selve kassen den var i? Tænker på om vareren muligvis er blevet transportskadet?

At du har fået den i hvid i stedet for sort er selvfølgelig vores fejl...

Vi kan desværre ikke ophøve handlen, når højtaleren har lidt fysisk overlast.

Vi kan FORSØGE at sende den til reparation, men vi risikiere jo at de afviser sagen, pga. fysisk overlast, og så riskiere du at betale for undersøgelsesgebyret + transportomkostninger.

Det er meget "normalt" at telefoner såsom iphones osv "går" i højtaleren, når der sendes / modtages data på telefonen.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-11-12 15:30

Du kunne måske fremhæve, at produktet slet ikke lever op til det annoncerede. Jeg mener da, hvis et produkt kan gøre noget skal den gøre det 100 %. Prøv at nærlæse annoncen. Måske kan du henholde dig til vildledning i annoncen, hvilket er ulovligt. Så kan du måske bløde handelen op - i det mindste få et andet produkt, som passer til dit behov.

Citat
Vi kan FORSØGE at sende den til reparation, men vi risikiere jo at de afviser sagen, pga. fysisk overlast, og så riskiere du at betale for undersøgelsesgebyret + transportomkostninger.

Det er sælgerens ansvar, at produktet er 100 % og ikke fabrikkens. Du skal henholde dig til, at det er sælgers ansvar, at produktet er 100% ved leveringen. Du kunne jo ikke vide, at produktet var defekt, da emballagen var intakt. Du skal påpege og holde fast i, at produktet ikke var intakt, da du modtog det. Det kan jo sagtens være en fabriksfejl. Så er det sælgers problem at bevise, at det ikke er det. Du har jo fat i den lange ende, da du jo lige har modtaget produktet. Selvfølgelig vil sælger tvære problemet af på dig, fordi han ved han har et problem.