/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Udskiftning af ledning
Fra : myg
Vist : 454 gange
100 point
Dato : 12-11-12 01:15

På mit "træ" med LEDlys til udendørs brug er den meget tynde ledning knækket mange steder.
Der stod på en seddel, at ledningen fra transformatoren i el-stikket til træet ikke måtte udskiftes.
Hvorfor det ?????
Og hvad kan der ske, hvis man alligevel gør det ???

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-11-12 01:21

Det er ikke for amatører at skifte sådanne ledninger, du kan jo forårsage lortslutninger og ildebrand...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-11-12 01:23

lortslutninger er en tyrkfjel der skulle selvfølgelig stå kortslutninger

Kommentar
Fra : myg

Dato : 12-11-12 01:28

Saglige kommentarer, tak - marken84
For det første kan jeg nok udskifte en ledning, og for det andet er det lavspænding vi taler om jfr. transformatoren, som jeg nævner.

Jeg har en idé om, at det har noget med modstanden i ledningen at gøre i.f.t. led'erne, men savner stadig et kvalificeret svar, så hvis ikke du kan give det, så lad andre i stedet !

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 110 point
Dato : 12-11-12 01:48

Hvis ledningen er meget tynd og det er lavspænding der løber i den, vil der være et tab i den. Dette tab har man givetvis taget med i beregningerne, da man dimensionerende systemet. Hvis du skifter ledningen ud med en bedre, vil LEDerne få for høj spænding og de vil brænde af, eller ikke holde så længe. Hvis du skifter ledningen ud med en ringere ledning, vil LED lamperne ikke lyse så meget, og du risikerer at ledningen brænder over.

Du kan måle hvor højt tab der er i den gamle ledning, og hvor meget tab der er i den nye, og så sætte en modstand i, til at sikre dig at du ender op med samme tab. Tabet kan du måle med et ohm meter (50,- i Harald Nyborg). Du kan måle modstanden som ohm pr meter, og så regne ud hvor mange ohm du ender ud med at mangle, og så købe en modstand på det antal ohm. Bemærk at du skal bruge en ret stor modstand, mange Watt, f.eks. 10 for at sikre dig at den ikke bliver for varm.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 12-11-12 01:56

Tak for svaret fun2.
Dejligt med en seriøs besvarelse

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-11-12 09:42

"Dejligt med en seriøs besvarelse"

Må være din behagelige spøg!